Alle redaksjoner, hyll Apple-guden!

Apple har alltid vært et spennende og trendsettende selskap, men media, spesielt norsk media, sin utilslørte hyllest har rett og slett blitt flau de siste årene.

Kanskje den flaueste Apple-hyllesten jeg har sett kom fra Aftenpostens kommentator, Joacim Lund. En fullstendig faktaløs hyllest til en prototype selv de journalistene som var ved lanseringen ikke har fått testet.

Apple er kult 🙂

Apple tar eksisterende teknologi og polerer den ned til noe brukervennlig, glossy og sexy. Også bygger de et økosystem rundt som gir innholdsleverandørene en fantastisk enkel måte å få ut og ta betalt for innholdet sitt.

Jeg har blitt beskyldt for både å være Apple fanboy, og Apple-hater. Sannheten er at jeg liker Apple svært godt, jeg har flere Mac’er, iPad’er, Apple TV og en skuff full av utrangerte iPod’s.

Jeg har hittil aldri hatt en iPhone dog, de har aldri fristet meg. De har vært for små, operativsystemet for minimalistisk og jeg har ikke hatt spesielt sansen for deres godt gjennmurede hage.

Med årene har operativsystemet blitt mer åpent og det har blit stadig større hull i hagemuren. Nå som iPhone 6 Plus ble lansert så er det ikke helt umulig at min neste mobil blir en iPhone.

Ukritisk og ensidig

Så det er altså ikke Apple jeg reagerer på, men tradisjonell, «mainstream» media.

Hvilke andre kommersielle selskaper får innslag i Dagsrevyen ved produktlanseringer, ukritiske hyllester på forsidene til samtlige landsdekkende aviser og en herskare av journalister og kommentatorer som står klare med penn i hånd og skriver forsvarstaler og hyllester til produkter de ikke engang har holdt i hånden ennå?

Hvorfor gjør norsk media dette, gang på gang? Hvorfor får ikke Sony, Samsung, Nokia og LG samme hyllest og dekning når de lanserer produkter som er minst like innovative som Apple?

Apple er først ute igjen?

Norsk presse er fullstendig historieløse på teknologi. Det erketypiske eksempelet på dette er hvordan det stadig trekkes frem hvordan Apple fant opp App Store konseptet.

AppStores_histogram

Jeg har laget en liten graf som viser hvilke App Stores som finnes for mobiltelefoner og når de ble lansert. Som man tydelig kan se var Apple langt fra først ute. De av oss som følger litt med husker sikkert også at Apple til å begynne med ikke ønsket noen App Store, de gikk til og med ganske sterkt ut og advokerte mot mobile apps. Grunnen til at de lanserte App Store var enkelt og greit fordi de så at andre lykkes med det.

Kjøpt og betalt? På en måte…

Kritikere av Apple beskylder stadig pressen for å være kjøpt og betalt. Selvfølgelig får ikke norsk presse penger under bordet av Apple for å være ukritisk positive til selskapet.

walledgardenNei, de får de åpenlyst slengt på bordet, nemlig fra iTunes App Store. VG, Aftenposten og flere, spesielt Schibsted-gruppen, bygger sitt digitale inntektsgrunnlag rundt iOS plattformen. Joda, de lager Android apper også, men disse fremstår som mildt sagt patetiske forsøk sammenlignet med deres iOS varianter.

Den etablerte norske presse har valgt sin plattform, eller rettere sagt, sitt økosystem, og de har alt å tjene på at vi forbrukere følger dem blindt inn i Apple’s gjennmurede hage og holder oss der.

Det er på tide at norsk presse, spesielt VG, Aftenposten og NRK tar en grundig titt i speilet og spør seg selv; begynner vår propaganda å bli pinlig åpenbar? Er det på tide at vi behandler Apple som hvilket som helst annet teknologi-selskap i vår dekning?

5 kommentarer om “Alle redaksjoner, hyll Apple-guden!”

  1. Du har et utmerket poeng.

    Men siden norsk presse så til de grader har giftet seg med Apple, tror jeg neppe vi kommer til å se noen bedring. De følger etter amerikanerne, som bruker «iPhone» som synonym til mobiltelefon og «iPad» istedenfor nettbrett.

    Svar
  2. Jeg tror vi leser dette med de brillene vi har på. Etter min oppfatning har Apple ikke opplevd annet enn til dels partisk kritikk fra spesielt Android-verdenen de siste fire – fem årene. Uansett hvordan man ser på det, har likevel Apple klart noe de andre ikke har klart, og det er å bli et fenomen. Det er der nyhetsverdien ligger, ikke i de tekniske løsningene, og det er som sådan de omtales. Dagsrevyens omtale tirsdag var for eksempel spørrende til Apples omdømme, og ga det god plass i god sendetid.

    Begrepet «å finne opp» er vel noe som kan diskuteres. Som regel finner ikke Apple opp ting, de foredler de på en måte som gjør at dårlige løsninger blir gode, og i det ligger vel også en av hovedgrunnene til at de får såpass mye oppmerksomhet.

    Svar
    • Geir, jeg skriver ikke om sosiale medier, diskusjonsforumer og blogger, men om mainstream media, altså landsdekkende aviser og TV.

      Du beskriver akkurat mitt poeng, Dagsrevyen gav Apple sin lansering god plass i beste sendetid for lanseringen av en littegrann oppgradert telefon og en klokke. Når har de noengang gjort det samme for Sony, Samsung, LG eller Nokia?

      Svar
      • Jeg er klar over at det ikke handler om sosiale medier. Men igjen: Vi leser med forskjellige briller – de aller fleste artiklene jeg har lest på DN, VG, DB, Aftenposten osv har vært kritiske til Apple.
        Teknoskribentene har en forkjærlighet for Android, og det er forståelig.

        Det jeg prøvde å si var at grunnen til at Apple får oppmerksomhet, er «den andre greia». De har utviklet seg til å bli et fenomen, og fenomen får alltid mer omtale enn andre, og det er fenomenet som er interessant, ikke forbrukersiden av det. Det er forståelig, slik jeg ser det.

        En annen sak er jo at jeg er enig i at bukken passer havresekken i forhold til Apps-verdenen. Men her tror jeg det er Android/Google/Google Play som har en jobb å gjøre – det er ikke uten grunn at de aller fleste app-utviklere tjener penger hos Apple, og ikke hos Google.

        Kanskje vi snakker forbi hverandre?

        Svar

Legg igjen en kommentar