Emneknagg (hashtag) analyse

Jeg fikk en forespørsel på jobben om hvordan analysere bruk av emneknagger på Twitter.  Etter litt søken ser det ut til at vi ender opp med å bruke Keyhole.

Med Keyhole kan du analysere bruk av emneknagger, ikke bare på Twitter, men også på Instagram og Facebook, i samme rapport.

Skjermbildene her er fra en analyse jeg gjorde på flere emneknagger, men eksemplene er fra #miljø. Du kan gjøre analyse på opptill fem emneknagger samtidig, men desverre ikke med wildcards (tenk #miljø*)

Keyhole_Timeline_Posts

I skjermbildet over ser du en tidslinje over når folk har twitret eller brukt Instagram med emneknaggen #miljø. Du ser også selve twitter-meldingene, sortert på antall retweets (RT), Klout-score eller hvilke som er nyest.

Keyhole_users

Hvis du vil vite mer om hvilke brukere som er aktive, så kan du også sortere dem på forskjellige måter. Keyhole beregner inflytelsesrike brukere basert på antall retweets (RT), Klout-score, eller hyppighet i tvitring.

Keyhole_Topics_sources

Du kan også se hvilke andre emneknagger som blir brukt sammen med den/de du analyserer, og du kan se hva slags type enheter folk har tvitret fra.

Det finnes mer funksjonalitet enn dette i Keyhole, hvilke du har tilgang til er baser på en prismodell. La meg si det med en gang, Keyhole er ingen forbruker-tjeneste. Prisingen viser tydelig at de fokuserer på bedriftsmarkedet, men med tanke på hva du får ut av tjenesten så tror jeg nok Keyhole vil være verdt pengene for de fleste markedsavdelinger.

Du skal ikke bruke mange timene på å prøve å analysere dette på egenhånd før månedsprisene til Keyhole ser ganske rimelige ut. Det er foresten ingen bindingstid, så man kan lett abonnere i kun relevante kampanje-måneder for eksempel.

Les mer og start en 3-dagers gratis prøveperiode på http://keyhole.co/.

Legg igjen en kommentar

%d bloggere liker dette: