Har du kontroll på dine 404?

Har du en webside du har endret på eller «ryddet opp i» flere ganger, så har du antagelig en god del lesere som møter en feilmelding (404) på siden din.

For en av mine kunder i Sopra Steria så har jeg satt opp en overvåkningsløsning basert på verktøyet AppDynamics. Hovedfokus er ytelsen for sluttbrukere, altså responstiden på IT-systemene deres.

Dette måtte jeg jo selvfølgelig lage ett dashboard for, og bildet over er ett utsnitt av dette. Det du ser er hvor mange treff det har vært de siste 15 minuttene på forsiden deres, antall søk utført, og hvor mange som har fått 404 feil (resten måtte jeg sensurere for å holde kunden anonym).

Da vi satt opp målinger for deres offentlige websider oppdaget jeg at veldig mange treff, flertallet faktisk, var på deres 404-side.

Årsaken er ganske enkel, og noe som mange forsømmer. Når man bygger om en webside eller gjør «vårrengjøring», så slettes eller flyttes ofte mange sider og innlegg. De legges i nye kategorier og så videre. Dermed blir søkemotor-indekseringen fullstendig feil, og brukere som kommer fra Google, Bing og lignende, møter ikke siden de forventet, men din 404-side istedet.

Dette bør du tenke på før du begynner «vårrengjøringen».

…men selvfølgelig er det mange som ikke tenker på dette, og hva gjør du da?

Jeg har installert SEO Ultimate. Denne SEO utvidelsen for WordPress har en fin 404 Monitor som viser deg en liste over alle URL’er folk har prøvd å aksessere på nettstedet ditt, men istedet fikk en 404 feilmelding.

Hvis du ikke har lyst til å fikse på alle disse URL’ene og lage aliaser for alle disse, så finnes det fortsatt måter å prøve å gi brukerne det de var ute etter. Hans-Petter Nygård-Hansen har skrevet en god bloggpost om akkurat det.

Legg igjen en kommentar