Ny bil på fossilt drivstoff

Vi har nylig byttet bil, og overraskende nok ble det ikke en Tesla denne gangen heller. Hvorfor ikke?

Jeg har stemt på partier med høy miljø-faktor de siste 4-5 valgene, vi bor i ett passivhus med solv-oppvarming og vi har de siste syv årene kjørt en gassbil. Så hvorfor i huleste kjøpte vi en ren bensinbil når vi nå skulle bytte ut våre to biler i en middels stor familiebil?

Det er hovedsakelig på grunn av økonomien.

Skal man idag bare ha en bil i familien, og den skal være en elbil, så er det bare ett reelt alternativ. Det er idag kun Tesla som kan frakte hele familien helt frem til hytta uten å gå tom for strøm.

En Tesla for oss ble rett og slett for dyrt denne gangen. Så våre to Suzukier, en stor og en liten, ble byttet inn i en middels. Mellomlegget ble dermed ganske så spiselig.

Elbil, det er Tesla det!

Flere av våre naboer og venner har skaffet seg elbil, det være seg Nissan Leaf, VW eGolf eller Tesla. Hverken Leaf-en eller eGolf-en er noe godt alternativ for oss, i størrelse eller kjørelengde på en lading.

Så med dagens utvalg av elbiler hadde alternativet enten vært en Tesla eller en plugin-hybrid. Begge deler hadde kostet oss mange hundre tusen mer, har en høyst usikker gjenkjøpsverdi og er egentlig eksperimenter på fremtidens bil.

Ja, for er elbil virkelig fremtiden? Selv Tesla har jo ganske tidlig vært ute og konkludert med at ladetid er elbilenes største utfordring. Tesla ønsker å bruke bensinstasjoner til å bytte batteri på 90 sekunder.

Det er en veldig god ide, og er nok det eneste fornuftige om elbiler skal bli standarden fremover. Jeg ser for meg at man abonnerer på batterier hos Statoil, Shell, osv, og bare bytter batteri ved behov.

Skal dette fungere i praksis må det være en eller annen form for standardisert måte å med en robotarm røske inn og ut batteriene av alle typer elbiler, uavhengig av om det er Nissan, Tesla eller Fiat. Der er vi ikke idag og det er mitt største ankepunkt for å kjøpe en elbil ennå.

Er batteridrift virkelig fremtiden?

Statoil er i ferd med å bytte ut gass-stasjonene sine med hydrogen. De fleste japanske bilprodusenter har større tro på hydrogen som fremtidens drivstoff fremfor strøm.

Endel har liten tro på at hydrogen er fremtidens drivstoff for biler, hovedsakelig på grunn av at mye av hydrogenet produseres på en lite miljøvennlig måte og at det er en omvei i forhold til rene elektriske biler.

Jeg vet ikke, jeg har litt tro på hydrogen, ihvertfall hvis man ikke finner en praktisk og standardisert løsning på lade-problematikken til elbilene.

Her er en lærerik podcast fra Teknisk Ukeblad om nettopp hydrogenbiler:

Jeg kjører ihvertfall ikke diesel

Så mens de lærde strides og bilbransjen sliter med å samarbeide og bli enige, så kjører jeg på fossilt brensel noen år til… og for å unngå å bli sperret ute fra byene, så holder jeg meg til god gammeldags bensin, 95 oktan 🙂

Diesel er ihvertfall helt ut… ifølge norske politikere, men så var det dette med AdBlue da, kan det redde dieselen?

Legg igjen en kommentar

%d bloggere liker dette: