Sex, løgn og biltrafikk

FOTO: Pexels

Det er mye FUD* rundt bilpolitikken i Oslo for tiden. Stadig skrives det de merkeligste ting om hva vi Osloborgere ønsker totalt uten å se på fakta.

De som ikke stemte på det flertallsbyrådet vi har er veldig flinke til å spre skremselspropaganda om konsekvensene av en grønnere og mer miljøvennlig by. De hevder også ofte å snakke på vegne av alle borgere. En av de verste FUD-artikkelene jeg har lest rundt dette på lenge er innlegget til Per Inge Østmoen på Nettavisen der han presterer å hevde å snakke for hele Oslos befolkning når han forherliger bilen og fremstiller det som om hele Oslos befolkning ønsker å kjøre bil i sentrum hver dag.

Ser du på fakta så er virkeligheten en helt annen. I Oslo bor det 618 683 mennesker (Wikipedia). Under halvparten av disse har bil, kun ca. 275.000 biler er registert i Oslo (Statistikkbanken til Oslo kommune). De fleste av disse står parkert bom stille hjemme når folk reiser inn til sentrum, for det foretas nesten 690.000 kollektivreiser hvert eneste døgn i Oslo.

Så hvem er det egentlig som kjører bil i Oslo? Det kommer over 400.000 biler over fylkesgrensa fra Akershus hver eneste dag. Det er altså i all hovedsak IKKE Osloborgere som ønsker å kunne kjøre bil til og fra jobb daglig, men borgere fra kommunene rundt Oslo.

Da blir problemstillingen brått en helt annen. Skal byrådet jobbe for å bedre hverdagen for flertallet av Osloborgerne, eller for de som ønsker å bo og skatte til en annen kommune og kjøre bil over kommunegrensa til og fra sin godt betalte jobb i Oslo?

En ting er jeg dog enig med Per Inge Østmoen i, kollektivprisene bør ikke opp, heller ned! De fleste bor ikke i sykkelavstand fra jobb og barnehage, og flere av de bilfrie byene i Europa som MDG liker å ha som forbilder har faktisk gratis kollektivtrafikk.

Bilfritt sentrum er utelukkende positiv

Ett bilfritt sentrum vil ikke bare gi oss bedre luftkvalitet og bedre fremkost for de bilene som faktisk trenger å komme frem, det vil også øke handel og trivsel i gatene.

Alle som har besøkt byer som for eksempel København, Amsterdam, Nice og Brüssel har sett med egne øyne hvor yrende folkeliv det er i de bilfrie sonene. Det er i disse sonene utelivet og handelen blomstrer.

Og selvfølgelig må ikke pubeierene frakte øltønnene på sykkelen. I bilfrie sentrum så lager man ordninger for varetransport, taxi, håndverkere og lignende nødvendig kjøring.

Så kan vi slutte med skremselspropagandaen snart og fokusere på hvordan dette skal gjennomføres best mulig? For at det skal gjennomføres har velgerne i Oslo faktisk bestemt.

Leste du nå hele bloggposten i håp om å lese noe om sex? Sorry… det var bare ett triks for å få deg til å klikke på innlegget.

* FUD = Fear, Uncertainty & Doubt

Legg igjen en kommentar

%d bloggere liker dette: