Nettløsninger for borettslaget

Sitter du i ett borettslagsstyre og vurderer nettløsninger for kommunikasjon med beboerne? Her er hvordan vi har løst det i Stenbråtlia.

Det finnes flere forskjellige løsninger man kan bruke for å skape digital kommunikasjon mellom beboere og styret. Er dere ett Obos-tilknyttet borettslag finnes løsningen HerBorVi. Denne koster endel, men fra ifjor så kan man nå velge en billigere pris mot reklame på nettsidene. HerBorVi er en komplett løsning, men personlig føler jeg den er litt for omfattende for de fleste, og har en ganske stiv pris.

Personlig synes jeg det reklamefinansierte alternativet har litt for mye reklame som du ikke kan styre hvor skal være, fullpris løsningen koster borettslaget 5100 kroner i året. For den summen skal man bruke løsningen ganske aktivt for å forsvare kostnaden. For store borettslag er dette sikkert greit, men for vårt lille boretslag syntes vi den summen ble for stor.

Den eldste løsningen for digital kommunikasjon i borettslag er det NBBL som står for med BorettslagNET løsningen. Denne koster nesten like mye som Obos sin løsning og med mindre du bruker alle funksjonene vil websidene fremstå som litt «halvtomme».

Av disse to kommersielle alternativene foretrekker jeg helt klart HerBorvi fra Obos. Den fremstår som mer moderne og har ett mye bedre administrasjonsgrensesnitt.

Gratisløsninger

Det finnes ett gratisalternativ som faktisk er veldig bra. Nabonett/NærMeg er to løsninger fra samme leverandør. Disse løsningene eies av Omega Media AS og fungerer veldig bra, men er mer for nabolag generelt. Det er de som bestemmer grensene for nabolagene og de er åpne på at de ikke tjener penger på løsningen. For meg høres det ut som om det ikke finnes noen forretnings-modell bak ideen, og jeg er derfor skeptisk til å satse på denne plattformen, ihvertfall som eneste plattform.

Gjør det selv

Så kommer vi til den løsningen vi har valgt for vårt borettslag. Vi har bygget vår digitale kommunikasjon selv.

Det koster ingenting utover en årlig domeneavgift og ett rimelig webhotell, men det krever også litt mer innsats.

Beboerne ønsket å bruke en Facebook-gruppe til generell kommunikasjon og den ble etablert av en beboer. Styret deltar tidvis på gruppen, men vi har gjort det klart at denne gruppen ikke kan ansees som en offisiell kommunikasjonskanal mellom beboere og styret av den enkle grunn at ikke alle beboere ønsker å være på Facebook. Det må respekteres.

Vi har engasjerte beboere som på eget initiativ bruker Facebook-gruppa til å invitere til forskjellige samlinger, som for eksempel påskeegg-jakt:

Påskeegg-jakt i Stenbråtlia

Derfor har vi etablert en hjemmeside der styret informerer om ting som skjer i borettslaget. Hjemmesiden er basert på WordPress. Vi har valgt ett gratis-tema som gir oss de tilpasningsmulighetene vi ønsket og som ser bra ut på mobilen.

Av viktige innstikk så bruker vi WP-Filebase for filarkiv, men vi kunne istedet brukt Google Docs. For epost-varslinger til beboere og skjemaer for innsending av informasjon til styret bruker vi Jetpack.

Siden websidene er offentlige for alle, og potensielle kjøpere sannsynligvis vil sjekke dem ut, så er det ikke nødvendigvis all informasjon styret ønsker å legge ut her. Frem til nå har vi brukt tradisjonelle rundskriv i postkassa til dette, men fra høsten av kommer vi til å ha en passord-beskyttet side der beboere kan lese statusmeldinger fra styret på saker vi behandler. Istedet for å kreve at hver enkelt beboer lager seg en bruker og all administrasjonen som da vil oppstå rundt det, kommer vi til å ha ett felles passord som blir endret med jevne mellomrom og sendt ut på SMS. Passordet lagres som en cookie, så beboerne skal ikke trenge å skrive inn dette passordet veldig ofte.

Obos har nylig lansert en SMS-løsning for styrene i deres styre-verktøy; Styrerommet.net.

Tilslutt så har vi etablert en vedlikeholdskalender som en delt Google Kalender. Her har vi lagt inn forslag til når beboerne bør gjøre hva av vedlikehold i boligen sin, basert på hva som anbefales i FDV’en vi har fått av utbygger. Her legger vi også inn aktiviteter som dugnader og lignende. Beboerne kan se vedlikeholdskalenderen på nettsidene, men de kan også abonnere på Google Kalenderen om de ønsker det.

Det tekniske oppsettet av WordPress bør gjøres av noen som har litt erfaring på området, men de fleste borettslag har nok noen slike beboere. Teknisk vedlikehold av en WordPress-basert løsning er ikke mye mer enn ett kommersielt alternativ, mye har blitt automatisert de siste årene. Likevel er det greit å delegere ansvaret til en beboer som har litt erfaring på området da det fortsatt er noe vedlikehold som må gjøres manuelt.

Tilslutt; Velg ett webhotell som er norsk og som tar seg av backup av nettsidene. Mine anbefalinger er ProISP eller Domeneshop.

Legg igjen en kommentar

%d bloggere liker dette: