I fremtiden trenger du ingen garasje!

Bilde: Rinspeed

Under ett representantskapsmøte i Obos her om dagen begynte jeg å tenke på bilrevolusjonen vi står foran, og da snakker jeg ikke om at vi bytter ut stempelmotoren med en dynamo…

På representantskapsmøte med Obos hadde vi besøk av to Oslo-politikere fra Arbeiderpartiet (Victoria Marie Evensen) og Høyre (Pia Farstad von Hall) som skulle snakke om byutvikling og fremtidige behov for bolig, miljø og samferdsel. Pia Farstad von Hall uttrykte en skepsis til at det bygges færre garasjeplasser nå enn før.

Jeg har forståelse for at Høyre-velgere idag ønsker å kunne parkere den fine Audi’en sin trygt i en varm garasje mesteparten av døgnet, men det er også en veldig kortsiktig tanke.

Vi er midt inne i en teknologirevolusjon i bilbransjen, og da snakker jeg ikke om bilene skal drives av fossilt drivstoff, strøm eller hydrogen, men autonome biler!

Autonome biler er i praksis biler som kjører seg selv. Ja, omtrent som i den gamle TV-serien Knight Rider fra åtti-tallet med David Hasselhoff:

KITT - Knight Rider
K.I.T.T. (Knight Industries Two Thousand)

Det revolusjonerende er forsåvidt ikke at du slipper å styre bilen selv, selv om for eksempel Elon Musk mener at det burde vært forbudt for mennesker å styre en 2-tonn drapsmaskin. Revolusjonen er ikke at du kan lese avisen mens bilen kjører deg til jobb.

Revolusjonen er konsekvensen av autonome biler. Konsekvensen er nemlig at du ikke lenger vil ha behov for, eller ønske å eie/lease din egen bil. Konsekvensen er at vi vil få ett helt annet forhold til bil som transportmiddel.

Mange store selskaper investerer tungt i utviklingen av autonome biler, men ikke bare i teknologien, de investerer også i økosystemet rundt selve bilen og bruksområdet til bilen. Selskaper som Google, Ford, GM, Über, Volvo, Mercedes Benz og Tesla for å nevne noen.

Med autonome biler vil det nemlig dukke opp nye bildelings-tjenester som for de fleste av oss som bor i og rundt storbyer vil fjerne totalt behovet for å ha en bil stående i garasjen.

Bilen blir en app!

Bilen blir en tjeneste, ett abonnement, en app. Jeg ser umiddelbart for meg to typiske scenarioer:

Jeg trenger en bil som kan kjøre meg til trening, jeg går inn på appen til den bildelings-tjenesten jeg er kunde hos, bestiller en 2-seters bil som har svært lav km-kost. Den dukker opp utenfor døra iløpet av 15 minutter og den kjører meg til trening. Jeg forteller den når den skal hente meg og svosj, kjører den til neste bruker eller bort på nærmeste ladestasjon for å fylle batteriene sine.

Vi trenger en bil for å kjøre til hytta, inn på appen, stasjonsvogn med barnesete… 30 minutter senere står den utenfor, vi kjører til hytta, pakker ut og klapper bilen pent på taket før den suser av gårde til neste bruker.

Dette er den nye forretningsideen til flere store og små selskaper, blant annet Über, Rinspeed og Ford. Ford har faktisk gått så langt som å si at de ser for seg å lansere bildelings-tjenester basert på autonome biler allerede i 2021. Det er under fem år til det, bilgiganten Ford der altså!

Tyske Volkswagen er ikke langt unna de heller. Volkswagen lanserte det autonome konseptet Sedric på bilmessen i Geneve tidligere i år.

Ifølge Teknisk Ukeblad sa de der at «de i større grad vil være en mobilitetstilbyder i fremtiden, i stedet for først og fremst å være en produsent av biler«. Det er lett å tolke dem dit at de ser for seg å tilby bildelingstjenester, enten direkte, eller via forhandlernettet sitt. Kanskje Møller Bil i fremtiden vil være en bildelings-tilbyder?

Konseptbilen Volkswagen SEDRIC.
Konseptbilen Volkswagen SEDRIC.

Rådgivningsselskapet Morgan Stanley mener at allerede i 2030 vil det være billigere å være en del av en slik bildelingsordning enn å eie din egen bil. 2030 føles kanskje lenge ut når du ser tallet, men det er året min datter vil fylle 17 år og tradisjonelt sett begynne sin kjøreopplæring for å ta sertifikatet. Jeg tror ikke det vil være noe hun kommer til å ønske å bruke tid og energi på…

Morgan Stanley - graf over kost pr mile
Morgan Stanley – kost pr mile

Autonome busser

Det kommer selvfølgelig til å være noen farthumper i veien før denne fremtiden blir virkelighet og vi må ikke glemme kollektivtrafikken.

Små autonome busser vil kunne fungere som service-busser fra boligfelt til barnehager, skoler og knutepunkter for T-bane og tog for eksempel. Det vil dermed fjerne behovet for alle de små kjøreturene for å få morgen-logistikken til småbarnsfamilier til å gå opp.

Mercedes Benz City Pilot
Mercedes Benz City Pilot – konsept av autonom buss

Større autonome busser vil kunne kjøre så tett i kollektivfeltet at de nesten kan erstatte T-bane og tog fra byene rundt Oslo, dersom det blir kollektivfelt hele veien inn vel og merke…

Den autonome bilen vil dermed bli en tjeneste på lik linje med kollektivtilbudet, men en på-forespørsel-tjeneste når du trenger ett mer personlig tilpasset transport-tilbud. En bil du kan bestille når du har handlet litt flere varer enn du klarer å bære hjem fra handlesenteret, en minibuss du trenger når fotballaget til datteren din skal spille kamp på andre siden av byen, eller en stasjonsvogn som kan frakte all bagasjen din på hyttetur.

Hva med garasjen?

Fremtidens Osloborger vil sannsynligvis ikke eie en bil, med mindre det er en veteranbil man liker å skru litt på. Jeg spår at vi om få år vil se færre og færre som ønsker å eie en garasjeplass.

Min garasjeplass håper jeg at jeg om noen år kan sette opp gitter rundt og bruke som bod… 😉

OPPDATERING: Les også denne flotte artikkelen på Teknisk Ukeblad om temaet.

1 thought on “I fremtiden trenger du ingen garasje!

Legg igjen en kommentar

%d bloggere liker dette: