En tekstmelding til besvær

FOTO: Pexels.com

På valgkampens nest siste dag valgte Arbeiderpartiet å sende ut en SMS til 500.000 nordmenn. Det var ikke spesielt populært.

https://twitter.com/gauteweb/status/906810084768051200

Mange med meg trodde at dette var ett klart brudd på Markedsføringsloven § 15, men siden dette er politisk informasjon, så omfattes det visstnok ikke av lovverket. Jeg reagerte også på at det ikke var mulig å melde seg av fremtidige utsendelser.

Basert på folks reaksjoner på Twitter og Facebook er det uansett ganske tydelig at dette var en solid bommert av Arbeiderpartiet. Meldingen skapte mye irritasjon og harme hos det ganske folk. At de sanket noen stemmer med dette stuntet tviler jeg sterkt på. 

Hvorfor reagerer vi negativt?

Vi får også politisk reklame i postkassen vår og mange oss har fått besøk av Høyre og andre partier på døra, stoppet på gata, utenfor butikken, osv… så hvorfor reagerer vi så negativt på en liten tekstmelding?

Jeg tror det er fordi vi oppfatter SMS som en svært personlig kommunikasjonskanal, og en vi bruker hvis vi forventer ganske umiddelbar handling. Undersøkelser viser nemlig at 90% av oss leser en SMS innen tre minutter etter at den er mottatt. Vi liker også å kunne kommunisere tilbake, noe Arbeiderpartiet her ikke gav noen mulighet til.

Tilslutt liker vi å kjenne dem vi kommuniserer med. En anonym SMS fra ett parti med en generisk tekst er ikke spesielt personlig. Kanskje det hadde fungert bedre om avsender var en lokal politiker i mottakerens krets med ett mer personlig budskap?

Får vi en SMS fra noen vi ikke kjenner eller ett firma vi ikke aktivt har godkjent, reagerer mange av oss umiddelbart med; «hvordan har du fått mitt nummer?».

Denne meldingen fra Arbeiderpartiet inneholdt ingen link, ingen forklaring på hvordan de hadde fått mitt nummer, ingen informasjon om å stoppe fremtidig utsending, og prøvde jeg å svare på meldingen så feilet det. Dette gir deg en følelse av at Arbeiderpartiet her har «tvunget deg» til å lese deres budskap uten at du har bedt om det, helt uten mulighet til å si nei takk, eller kommunisere tilbake.

Personlig har jeg ingenting imot Arbeiderpartiet, jeg er enig i mye av politikken deres og jeg har gitt dem min stemme ved tidligere valg, men dette følte jeg var å trenge seg litt vel langt inn i min personlige sfære.

Spørsmålet er jo også hvordan dette kan utvikle seg. Kan vi noen valg frem i tid risikere å få daglige tekstmeldinger fra samtlige partier? Lapper i postkassa kan du vente en stund med å hente, epost kan du markere som spam, i alle andre digitale kanaler kan du styre hvem du vil motta meldinger fra. Telefonsamtaler kan du avvise med apper som for eksempel 180.no, men tekstmeldinger tar du imot og leser mer eller mindre uten at du har noe valg.

Det at jeg ikke liker å få en SMS fra ett politisk parti betyr forøvrig heller ikke at jeg ikke blir veldig provosert av andre partier som spiller på fremmedfrykt eller latterliggjøring av utseende og bakgrunn til meningsmotstandere.

Hvordan gjorde de det?

Dette stuntet som Arbeiderpartiet kalte det fikk mye negativ oppmerksomhet, så mye at de måtte legge ut en informasjonsside om hvorfor de hadde gjort det. Her skriver de ikke så mye egentlig om utvalgskriterier utover at de har kjøpt en liste fra selskapet iPer Direkte og at videre spørsmål kan taes mot Iper Direkte.

Jeg tok Arbeiderpartiet på ordet og sendte en mail til epost-adressen Arbeiderpartiet oppga:

https://twitter.com/gauteweb/status/906837787818827776

Skal jeg være helt ærlig så hadde jeg ikke forventet noe særlig svar, så jeg ble overrasket da daglig leder i Iper Direkte, Ulf Børke, svarte meg etter ett par dager. Han svarte dog overhodet ikke på noen av mine spørsmål:

Iper Konsument er et generelt register over personer i Norge, og kan benyttes ifm markedsføring med mindre man er reservert i Brønnøysundregisteret.

Til informasjon:
Det er imidlertid allikevel lov å distribuere informasjon fra politiske partier til forbrukere, også til de som har reservert seg mot reklame. Forbudet i markedsføringsloven er begrenset til reklame fra næringsvirksomhet. Dette har også Forbrukerombudet uttalt seg om.

Spørsmål om utvalgskriterier må rettes til Arbeiderpartiet.

Så Arbeiderpartet henviser altså til Iper Direkte, som igjen henviser tilbake til Arbeiderpartiet.

Lik eller ikke lik SMS reklame fra politiske partier, jeg tror ikke Arbeiderpartiet, eller andre partier prøver seg på samme «stunt» ved neste stortingsvalg.

Legg igjen en kommentar