Bydue 2.0 elektrisk sparkesykkel

Etter å ha tenkt langt og lenge på å kjøpe meg en elektrisk sparkesykkel så kunne jeg tilslutt ikke dy meg, og da måtte det selvfølgelig bli ett norsk merke.

Jeg skriver bevisst ikke «produsent» for de norske gründerne bak Bydue produserer ikke syklene selv. De produseres i Kina og har mange felles komponenter med andre mindre sparkesykkelmerker (eMove og Zero9 for eksempel).

Jeg hadde lenge siklet etter Ninebot ES2 ifjor før jeg oppdaget Bydue etter at Tek.no testet Bydue 2.0. Faktisk hadde jeg flere ganger hatt Ninebot ES2 i handlekurven uten å trykke på kjøp.

Så kom vinteren og jeg la hele ideen om elsparkesykkel på hylla til jeg kom over en instagramvideo av Thomas Østerfeldt hvor han og kjæresten er ute på tur med to Byduer langs havgapet. Noen uker senere stod jeg i lokalene til Bydue AS i Nydalen og fikk overlevert en kliss ny sparkesykkel enda det snødde godt utenfor.

Jeg valgte meg en Bydue 2.0 med det minste batterialternativet, 15.6Ah (50 km rekkevidde). Denne har fortsatt den ekstremt kraftige 500W motoren (mot 350W på Ninebot ES2), men veier 2 kilo mindre enn den aller største modellen og kostet en tusenlapp mindre.

Jeg valgte også den lovlige varianten som er låst til 22 km/t, men jeg har funnet ut at man enkelt kan kjøpe ett speedometer uten lås på fart om du skulle få lyst til å teste full kraft på lukket bane. Merk at om du velger det de kaller «åpent speedometer» blir den brått ulovlig på offentlig vei!

Jeg valgte også å ta med en nøkkellås. Da får du med en «tenningsnøkkel». Veldig greit av flere grunner, en ting er tyveri, men kanskje det kjekkeste er at da kan ingen unger ved en feil gasse av gårde og skade seg. Litt old-school kanskje, men det funker!

Hvorfor ikke Ninebot ES2?

Ja, hvorfor kjøpte jeg ikke Ninebot ES2? Ninebot har Segway i ryggen, ser nesten ut som en vanlig sparkesykkel, har app og ett veldig enkelt brukergrensesnitt alle skjønner. Gått kraftig ned i pris iløpet av vinteren har den også.

Bydue i forhold er ett monster av en sparkesykkel med røffe synlige dempere, ledninger her og der, tung som pokker, ingen app og føles rett og slett litt «Reodor Felgen».

Det var akkurat det som tiltalte meg, en rendyrket røff sykkel som ser ut som den skal tåle en atomkrig, designet og solgt av en gjeng unge entusiaster som prøver gründerlivet. Det står det respekt av og det gir på en måte produktet sjel.

Bydue detaljer bakfra.
Bydue detaljer bakfra

Bydue i bruk

Da jeg kjøpte Byduen min hadde jeg aldri kjørt en elsparkesykkel før. I etterkant har jeg fått testet Ninebot ES2 takket være delingstjenestene Voi og Tier.

Det er liten tvil om at Bydue er litt mer utfordrende å kjøre enn Ninebot sine sykler. Det skyldes i hovedsak tre ting;

  1. Den 42% kraftigere motoren til Bydue gjør at du må være ganske forsiktig med gassen for å ikke kjøre med kraftig rykk i starten og ved lav hastighet.
  2. Stigtrinnet er høyere på Bydue enn Ninebot siden batteriet til Bydue sitter under stigtrinnet.
  3. De svære støtdemperne til Bydue gjør svingradiusen endel større enn på Ninebot.

Når du først har vent deg til den potente motoren og høyden til Bydue vil jeg si at den er veldig mye bedre å kjøre med enn Ninebot. Nettopp på grunn av fjæringen og det digre stigtrinnet som gjør lengre turer mer behagelig. Også liker jeg mye bedre den tradisjonelle bremsespaken til Bydue enn tommelbremsen til Ninebot. Det føles mer naturlig og dermed også tryggere.

Du kan også bruke cruise control, da vil sykkelen fortsette med samme fart selv om du ikke gasser. Veldig kjekt på lengre strekker, men kan være litt upraktisk i travle bygater. Relativt lett å slå av og på, men ikke noe du kan endre i fart av en eller annen grunn.

En liten video som viser Bydue 2.0 i bruk

Av ting jeg skulle ønske meg var bedre med Bydue er det egentlig bare tre ting:

  1. Når jeg tar ut nøkkelen skulle jeg ønsket meg at drivhjulet gikk i lås så ingen kunne trillet av gårde med sykkelen.
  2. At den var enklere å slå sammen. Jeg strever litt med den bittelille spaken hver gang.
  3. Det er litt fiklete å få ladekabelen inn, jeg skjønner at det er gjort for å unngå at vann og dritt kommer inn, men likevel…

Alt i alt er jeg ekstremt godt fornøyd med Bydue 2.0. Joda, den er dyr, flere tusen kroner dyrere enn Ninebot ES2 faktisk, men den stiller også motormessig og kjørekomfort-messig i en særklasse.

Bydue 2.0 simpelt hen gruser konkurentene på kraft og komfort, så får det bare være at den ser litt «Reodor Felgen» ut og ikke har noen fancy app. Personlig er som sagt akkurat det noe av det som tiltrekker meg mest ved Bydue 2.0.

Bydue 2.0 i helfigur
Bydue 2.0 i helfigu

Bydue i byen?

OK, så denne doningen er sykt morsom og praktisk å suse rundt på hjemme på Mortensrud, men kommer jeg til å bruke den til daglig jobb-pendling hvilket betyr frakt på T-banen?

Her er jeg veldig usikker, denne sykkelen er mye større og tyngre enn min vanlige ikke-elektriske sparkesykkel. Jeg tror jeg må prøve å ta den med meg til byen i ro og fred en dag jeg ikke stresser til jobb for å se hvor u/praktisk det faktisk er å frakte den med seg.

Når det nå også begynner å dukke opp elsparkesykkel-tjenester som paddehatter i sentrum, så ser jeg vel kanskje for meg at Byduen min stort sett vil leve ut livet sitt på småveiene på Mortensrud. Kanskje jeg må lage en oppfølgende bloggpost til vinteren for å se hvordan bruken egentlig ble 😉

3 kommentarer om “Bydue 2.0 elektrisk sparkesykkel”

Legg igjen en kommentar