Test av Solid 853P elsparkesykkel

Fra Evision har jeg fått låne en Solid 853 Power elektrisk sparkesykkel en stund og her er hva jeg synes om den.

DISCLAIMER: Jeg har fått låne elsparkesykkelen i en uke kostnadsfritt, men jeg har ikke fått noe betalt for å skrive denne testen eller for å ha en bestemt mening om sykkelen.

Dette er Solid sin toppmodell med blant annet lys foran og bak, skivebrems, fjæring foran og bak, batteri på 17,5Ah og en 350W børsteløs motor. Sykkelen har 8,5″ tommers punkteringsfrie gummihjul både foran og bak. I Norge selges den med fartssperre på ca 20 km/t slik at den er lovlig på offentlig vei.

Det finnes også en rimeligere Solid 853 elsparkesykkel. Den har mindre batteri og mangler fjæringen men har samme kraftige motor og utstyr ellers.

Solid 853 Power sparkesykkel i bruk.
Damen i reklamen tar seg bedre ut enn meg på sparkesykkel. Dette er den billigere modellen. Utseendemessig så har Power modellen kraftigere støtdempere enn den på bildet her, ellers er de ganske så like.

Når jeg testet denne sykkelen føltes det naturlig å sammenligne med sykkelen jeg selv har kjøpt, Bydue 2.0 og Ninebot E2 som jeg har testet endel med Voi og Tier sine delingstjenester.

Rent spesifikasjonsmessig stiller denne elsparkesykkelen seg ett sted mellom Ninebot E2 og Bydue 2.0. Den har som sagt 350W motor, noe som er 50W kraftigere enn Ninebot E2 men ikke i nærheten så kraftig som Bydue sin 500W motor. Den har også betydelig bedre batteritid enn Ninebot E2 med nesten dobbelt så lang rekkevidde, litt mindre enn Bydue 2.0 i rimeligste konfigurasjon.

Motoren sitter i forhjulet mens bremsen tar på bakhjulet. Batteriet sitter under fotplaten og frontlykta er integrert i stolpen til styret. Det er også kjørelys/bremselyd på spoileren til bakhjulet.

Solid 853 Power har ikke luftdekk som Bydue 2.0, men har til gjengjeld støtdempere foran og bak, noe hverken Ninebot E2 eller Bydue 2.0 har. I tillegg har den gjenomgående hull i dekkene som gjør dekkene litt mykere.

Sparkesykkelen har tommelgass og app som Ninebot E2 og skikkelig bremsespak som Bydue 2.0. Med andre ord er Solid 853 Power en sykkel som har med seg det beste fra to verdener og sånn sett på papiret rettferdiggjør den litt stive prisen på kroner 9.990,-.

Solid 853 Power i bruk

…men en ting er spesifikasjoner på ett ark, en helt annen ting er hvordan sykkelen føles i praksis.

NB: Det finnes visstnok en app for å styre noe konfigurasjon av Solid 835 Power, men jeg fant den ikke og ifølge importøren gir den lite verdi, så jeg har ikke fått testet den.

I bruk synes jeg ikke jeg merker så mye til de ekstra 50W kreftene i motoren, aksellerasjon og kraft i motbakkene er ganske likt Ninebot ES2. Tommelgassen fungerer helt utmerket og gir en mer kontrollerbar og behagelig aksellerasjon enn Bydue 2.0, ganske likt Ninebot ES2. Selve OLED-displayet er midt på styret og endel større enn Ninebot ES2 så det er veldig enkelt å ta ett kjapt blikk ned på når du kjører.

Det jeg liker aller best er bremsespaken. Jeg liker ikke å bremse med tommelen slik man gjør på Ninebot sine sykler. Jeg har hatt ett par skumle episoder i byen med Voi og Tier sine sykler hvor jeg har «glemt» hvordan jeg skulle bremse og endt med å bremse med foten istedet, så klassisk bremsespak, det er stort pluss i min bok!

Ellers føles dette mye mer som en vanlig sparkesykkel enn Bydue 2.0. Innsteget er ganske lavt, styret er smalt og den veier «kun» 13kg. Dette gjør at kjøreopplevelsen blir mer lik en tradisjonell stor sparkesykkel.

Solid 835 Power har som sagt fjæringer foran og bak, dette gjør at selv om sykkelen er ganske smal og minimal som Ninebot ES2, så er det en mye mer behagelig kjøreopplevelse. Hvis du «gjynger» litt på sykkelen så knirker det i plast, jeg trodde først det var noe rundt fjæringene, men det kommer faktisk fra plastdekselet rundt batteriet, så det spiller nok ingen praktisk rolle.

Ståplaten er av lysegrå gummi og gir ett ganske godt grep, batteriet sitter på undersiden og er beskyttet av nevnte plastdeksel. Jeg synes det virker litt tynt, så jeg ville vært forsiktig mot å utsette dette dekselet fra harde fortauskanter og lignende.

Konklusjon

Jeg ville lett valgt Solid 835 Power over Ninebot ES2 når som helst. Fjæringen, den ekstra batteritiden og ikke minst, bremsen gjør at denne elsparkesykkelen lett er verdt de ekstra tusenlappene over Ninebot ES2 i min bok.

Solid 835 Power mot min egen Bydue 2.0… nja. Her kommer det mer ann på hva dine preferanser er. Solid 835 Power er mye mer portabel enn Bydue 2.0 ved at den er 3-5 kilo lettere, mindre i fysisk størrelse og lettere å slå sammen. Den har også en bedre løsning for å gasse og bedre skjerm.

Bydue 2.0 er til gjengjeld mer gøyal å kjøre, har ett pådrag som er helt villt og enda bedre batterikapasitet. Det ville pådraget er til en viss grad også en minus, det er ingen måte å kjøre pent og pyntelig med Bydue 2.0 uten å kjøre i rykk og napp. Bydue 2.0 er mer leken og potent, på godt og vondt.

En ting jeg har lagt merke til er hvor lydløs Solid 835 Power er. Min Bydue 2.0 lager ganske markant motorlyd når jeg akselererer, mens Solid 835 Power er helt lydløs, utover litt knirking fra batteridekselet da…

Så for de aller fleste vil jeg påstå at Solid 835 Power er ett godt valg som ett daglig «last mile» fremkomstmiddel. Den er lettkjørt og behagelig. Har du råd, er dette uten tvil ett bedre alternativ enn Ninebot ES2. Den koster kroner 9990,- hos evision.no.

Hvis du ikke ser for deg å bruke elsparkesykkelen sååå mye kan den rimeligere Solid 835 modellen være ett godt alternativ. Den har litt kortere batteritid, ingen fjæring utover de myke hjulene, men samme gode utseende, motor og bremser til 3000 kroner mindre. Uten å ha testet denne modellen ville jeg nok vurdert den sterkt om jeg ønsket meg en rimeligere sykkel.

Personlig liker jeg den lekne Bydue 2.0 best, men de andre i min familie var ikke enige, de syntes Solid 835 Power var en lettere, og dermed tryggere sykkel å bruke.

Legg igjen en kommentar