Bydue 2.0 – ett halvt år senere

Nå har jeg hatt min elektriske sparkesykkel i ett halvt år. Hva er erfaringene? Blir den brukt så mye som jeg trodde?

Da jeg skrev min opprinnelige omtale av Bydue 2.0 lovte jeg å komme med en oppdatering på om jeg bruker den så mye som jeg hadde tenkt. Kort fortalt: Nei, den blir brukt mye mer!

De første månedene etter at snøen og isen forsvant fra veiene så brukte jeg elsparkesykkelen til og fra T-banen hjemme på Mortensrud. Jeg var fortsatt konsulent i Sopra Steria og det varierte veldig fra dag til dag hvor jeg jobbet og hvilke muligheter jeg hadde for å sikkert parkere sykkelen.

Så i starten av juni begynte jeg i ny jobb i SuperOffice AS. Plutselig hadde jeg, etter å ha vært konsulent-nomade i ni år, en fast pult å gå til hver dag. Med sykkelparkering rett utenfor!

Dermed begynte jeg å bruke elsparkesykkelen hver dag. Det er ikke noe stress å ta den med på T-banen, selv når den er litt full. Det å starte morgenen med å kjøre fra Stortinget T-banestasjon og opp til Wergelandsgate 7 er en ordentlig fornøyelse.

Tripple 8 Sweatsaver
Meg og min hjelm.

Dog kan det av og til være skummelt å navigere mellom biler, busser, trikker og lastebiler i sentrum (fortau prøver jeg å unngå å kjøre på og selv i sykkelfeltet er du ganske utsatt for uvørne sjåfører) så hjelm kjøpte jeg ganske raskt. Jeg syntes at en vanlig sykkelhjelm så litt feil ut på en så kul elsparkesykkel så valget falt på en skateboard-hjelm fra Tripple 8 kalt «Sweatsaver». Nå har jeg forøvrig også kjøpt en ny hjelm fra Thousand (omtale kommer senere).

Byen åpnet seg

Med ett ble også byen mer tilgjengelig. Det er greiere å suse rundt og finne nisje-butikker å handle i på den lille tiden jeg har i lunsjen eller mellom jobb og barnehage-henting. Da dukket også behovet opp for å kunne låse sykkelen fast. Jeg kjøpte derfor en styreveske fra eBay for å oppbevare småting som for eksempel en sykkellås.

Hjemme på Mortensrud bruker jeg også Bydue mye til småkjøring. Bydue blir med sekk på ryggen brukt til trening på fotballfeltet og til butikken for handling. Joda, jeg kunne brukt den vanlige sykkelen og fått mer mosjon, men realiteten er at jeg da stort sett før har valgt bilen.

Bydue vs leie-elsparkesykkel

Noen dager har jeg av ymse årsaker ikke brukt min egen sykkel i sentrum. Da har jeg benyttet anledningen til å teste ut de forskjellige leie-elsparkesyklene som ligger strødd. Ingen av dem når Bydue til knærne i kjørekomfort.

Dog har jeg ikke fått testet Ryde ennå (finner aldri en Ryde sykkel når jeg trenger en), Ryde-syklene er utviklet av Bydue-gutta.

Etter å ha blitt vant til å ta med meg elsparkesykkelen på T-banen så synes jeg dessuten det er mer stress å lete etter en leie-sykkel, styre med appen og ikke minst, få parkert den igjen utenfor geofencing områdene som det blir stadig flere av. For meg vinner det å eie din egen sykkel lett over å leie.

Så gikk den i stykker 🙁

På Pride-marsjen kjørte jeg rundt i byen med Bydue og så på folkelivet. Ledningen til baklyset hektet i ett eller annet og røyk.

Bydue 2.0 sett bakfra

Jeg sendte en mail til Bydue lørdag kveld og fikk svar på timen. Mandagen etter var jeg oppe på verkstedet deres og fikk reparert skaden iløpet av en time. Lynrask og god service. De byttet til og med ut noen andre slitedeler for meg uoppfordret og uten kostnad.

Verdt penga?

Var Bydue 2.0 verdt de nesten 9.500 kronene jeg brukte på den? Ja, absolutt! Ville jeg kjøpt meg en billigere modell idag? Nei! Batteritiden, kjørekomforten, det store ståbrettet og ikke minst, servicen til gutta på Bydue-verkstedet… neste gang blir det en enda dyrere Bydue, uten tvil!

Hva ønsker jeg meg av forbedringer? Først og fremst luftfylte dekk både bak og foran (Bydue 2.0 har kun foran), også kunne jeg tenkt meg litt kraftigere bremser. Det hadde nok også vært en fordel om ledningene til bakhjulet var bedre sikret.

Bydue 3.0

Iløpet av sommeren har Bydue sluttet å selge 2.0 varianten jeg har og lansert Bydue 3.0. Denne retter på alle tingene jeg nevnte i avsnittet over. Jeg jobber nå bare ett steinkast unna Bydue sine lokaler på Bislett så jeg tenker meg en tur opp for å prøvekjøre 3.0 modellen, men er veldig glad i min 2.0, så jeg ser ikke for meg å oppgradere med det aller første… tror jeg 😉

En kommentar om “Bydue 2.0 – ett halvt år senere”

Legg igjen en kommentar