Bydue 3.0 elektrisk sparkesykkel

Jeg sa jeg ikke skulle gjøre det, men jeg gjorde det likevel. Jeg har oppgradert fra Bydue 2.0 til den nye 3.0.

OPPDATERING JUNI 2020: Sjekk ut min omtale av den oppgraderte Bydue 3.0 + modellen.

Da jeg kjøpte min Bydue 2.0 i vinter hadde jeg hele høsten telt på knappene om jeg skulle kjøpe meg en Ninebot. 

Så fikk jeg en god deal på Bydue 2.0 og slo til i februar. I midten av mars begynte det å bli bart nok til å kjøre i byen. Elektriske sparkesykler var da fortsatt en kuriositet og jeg følte meg ganske ensom og beglodd der jeg suste rundt på min Bydue.

Så skjedde det en eksplosjon av leiesykler i april/mai og plutselig var jeg en av veldig mange som suste rundt på elektriske sparkesykler. Det skjedde også en endring på leiesyklene. De ble raskt større og mer solide. Iløpet av kort tid gikk min Bydue fra å være en svær sparkesykkel til å faktisk være litt mindre i størrelse en for eksempel de robuste syklene til Flash og Ryde.

Så lanserte Bydue sin versjon 3.0 i sommer. Da jeg var en tur oppe på verkstedet deres og så sykkelen fikk jeg hakeslepp. Den er større enn 2.0 på absolutt alle måter. Større dekk, større bremser, større motor, større batteri og… større prislapp, intet mindre enn kroner 11.990,- må du ut med for Bydue 3.0.

Jeg bestemte meg for at nei, jeg skal motstå fristelsen og vente minst ett år til før jeg oppgraderer.

…men, så fikk jeg ett tilbud jeg ikke kunne si nei til da, så nå står jeg her med min egen, fantastiske, svære Bydue 3.0 elektrisk sparkesykkel (disclaimer: Jeg fikk ett meget godt tilbud av Bydue på innbytte, men helt uten krav om denne omtalen).

Jeg starter med noen obligatoriske spesifikasjoner:

  • 700 Watt børsteløs motor
  • 26 Ampere (100 km teoretisk rekkevidde)
  • 10 tommer luftfylte hjul foran og bak
  • Skivebrems foran og bak
  • Blinkelys
  • Alarm og hjullås (ekstrautstyr)

Sykkelen er IP54 sertifisert, har kraftige dempere foran og bak, tåler 120Kg vekt og veier intet mindre enn 23Kg. Vi snakker altså om ett solid beist av en sparkesykkel.

Speedometeret har fått flere farger, ledninger er bedre beskyttet, det er enklere å slå sykkelen sammen og hele sykkelen generelt føles mer solid og gjennomtenkt enn 2.0 modellen som jeg selv beskrev som «litt Reodor Felgen».  3.0 er absolutt ingen Reodor Felgen produkt, dette oser av kvalitet i alle ledd.

Bydue 3.0 speedometer og forbrems.
Bydue 3.0 speedometer

I henhold til norske regler er Bydue 3.0 hastighetsbegrenset til 22Km/t (20Km/t + 10% feilmargin), så den går ikke noe raskere enn en kinesisk sykkel med rart navn til halve prisen, men den 700 Watt kraftige motoren gjør at sykkelen også klarer å holde god fart i bratte oppoverbakker hvor konkurrentene trenger noen hjelpene spark. Det er også en helt annen akselerasjon enn du finner på rimeligere sparkesykler, så «moro-faktoren» er tatt vare på i forhold til forgjengeren, selv om du ikke lenger finner den ekstreme akselerasjonen Bydue 2.0 hadde.

Bydue i hverdagen

Alt dette er flott og fint, men i daglig bruk er det to ting som gjør at jeg elsker Bydue sine sparkesykler. Styret og ståbrettet. Styret er breiere enn andre sparkesykler, det gjør at du har en helt annen kontroll og trygghetsfølelse når du er ute og kjører. Du kan også justere det i høyden. Høyere opp betyr bedre stabilitet og komfort, lengre ned og det blir mer lekent og artig, selv om sykkelen aldri føles så leken som Bydue 2.0 gjorde.

Bydue 3.0 sett bakfra
Bydue 3.0 sett bakfra

De 10 tommer store hjulene er ikke bare større enn 8 tommerne på forgjengeren, de er også betydelig breiere. Noe som gjør at det føles litt som å gli over asfalten. Nesten all risting fra humpete gater er borte.

Sykkelen har altså fått bremser foran og bak. Det betyr en bremsespak mer på styret. Jeg syntes bremsespaken for forbremsen og speedometeret var litt for nærme hverandre, dette har vel med størrelser på hender å fingre å gjøre, men bremsen kom ofte i veien for gassen. Det var lett å justere, det følger med umbrakonøkler i riktige størrelser, så det var bare å justere bremsen litt ned.

Skivebremser foran og bak gir deg stålkontroll på oppbremsing og du stanser utrolig kjapt uten at det føles skummelt. Dog er regenerering av strøm ikke lenger ett valg, nå er det alltid på bakbremsen.

Så er det ståbrettet da. Det er breit nok til å ha begge føttene komfortabelt ved siden av hverandre, det sammen med det breie styret gjør at du virkelig kan dra på langtur med denne sykkelen uten å bli nevneverdig sliten. Borte er sandpapir-stilen fra Bydue 2.0, nå er det kraftig gummidekke som gjelder, og det føles trygt og godt.

Bydue 3.0 har også fått blinklys, ja blinklys. Dog blinker de ikke så mye, de lyser gult med en svakt pulserende effekt, men jeg tror nok medtrafikantene skjønner tegninga. Jeg må innrømme at jeg glemmer som regel å bruke dem, men bryteren sitter nå fint plassert på venstre side mellom knappene til lys og tute.

En liten video med nærbilder av sykkelen.

Alarm? ja selvfølgelig!

Ett problem med elsparkesykler er ofte sikring når du ikke bruker den. Hva skal til for at ingen stikker av med sykkelen? På min Bydue 2.0 valgte jeg tenningsnøkkel som ekstrautstyr. Det gjorde at om noen ville stikke av med min sykkel, så fikk de ikke igang motoren og måtte trille 16Kg med sykkel bortover.

Med Bydue 3.0 har de dratt dette litt lenger. Fortsatt som ekstrautstyr, men nå får du ikke bare tenningslås, men også hjullås og alarm på en søt liten fjernkontroll:

Bydue 3.0 har alarm som ekstrautstyr
Bydue 3.0 har alarm

Med denne lille fjernkontrollen kan du slå av og på alarmen. Denne fungerer slik at hvis du beveger på sykkelen begynner alarmen å gå. Du kan trille sykkelen ca en halv meter, så låser bakhjulet seg og tyven kommer ingen vei med mindre tyven tar 23 kilo med sparkesykkel på ryggen og løper. Helt genialt!

Merk at motoren må være avslått for at alarmen kan slåes på. Det er en knapp for det også på fjernkontrollen, men den fungerer ikke alltid, så jeg har fått som vane å slå av motoren på styret også bruke fjernkontrollen når jeg vil ha på alarmen.

Konklusjon

Jeg synes det er litt trist at Bydue har valgt å erstatte 2.0 modellen med 3.0 modellen. Ikke misforstå meg nå, Bydue 3.0 er en fantastisk sykkel, virkelig, men Bydue 3.0 er også en helt annerledes sykkel enn 2.0.

Bydue 2.0 var en leken, hissig og artig sparkesykkel med sine små åtte-tommers hjul, sandpapir-lignende festegrep på brettet, de svære logoene over alt og det litt Reodor Felgen aktige over designet. Det var lett å dra sykkelen på bakhjulet og motoren lagde en herlig lyd når du dro på.

Bydue 3.0 er en forfinet elsparkesykkel og mye mer enn bare en oppgradering av forgjengeren. Den er stor og tung, ligger godt og trygt på veien med de breie svære dekkene og den er til tross for den svære konstruksjonen og kraftige motoren, en dempet sykkel med ett stilrent design. Det er rett og slett to helt forskjellige sykler og selv om jeg digger 3.0, så savner jeg også min 2.0 litt.

Har du ikke elektrisk sparkesykkel idag og er usikker på hvor mye du skal bruke den, så er muligens Bydue 3.0 ett godt stykke over prissjiktet du vil føle deg komfortabel med, men jeg lover deg at du vil ikke bli skuffet om du går for den. Har du kanskje en elektrisk sparkesykkel fra før av som du synes er ustø, svak eller har for dårlig rekkevidde? Bydue 3.0 er den perfekte oppgradering.

15 kommentarer om “Bydue 3.0 elektrisk sparkesykkel”

  1. For meg har utfordringer med å stå mer enn noen minutter kunne jeg ønske meg et sete. Har ikke funnet noen (lovlige) el-sparkesykler som har det. Hadde vært et fint alternativ for å komme seg til senteret feks.

    Svar
  2. Har du noen formening om hvor mange km kan man forvente få ut av denne sykkelen før den kaster inn håndkle? Hvor mange km har du så langt?

    Svar
    • Godt spørsmål. Det kommer vel ann på hvor bra du behandler den, behandler du den bra vil den vare i mange år.

      Jeg har ikke sett på de totale kilometerne, men jeg kjørte vel minst 3-4km hver dag med den fra august til desember.

      Måtte skifte bremseklosser på bakhjulet i november, ellers ser sykkelen mer eller mindre ut som ny.

      Det er en stor fordel med Bydue, de selger alle slitedeler til greie priser og har verksted/forhandlernett om du ikke vil mekke selv.

      Svar
  3. Hei, å punktere bakhjulet på Bydue 3 er ikke en enkel sak. Det koster over 1000,- hver gang du punkterer. Det kan bli veldig dyrt. Kanskje mer enn selve sparkesykkelen i løpet av et år.
    Butikken har ikke alternativer å tilby sine kunder, som feks dekk med slange, hjul som er i hel gummi, eller utstyr for at kunden kan selv kan bytte eller reparere dekk hvis de ønsker det. I tillegg må man vente minst 4 dager for å få byttet bakhjulet.

    Mvh
    Jamal

    Svar

Svar på Irene TostrupAvbryt svar