LION: Lions på Facebook

For ett år siden ble jeg bedt om å lage en sak for medlemsbladet til Lions Norge, LION, om Facebook. Her er teksten før jeg sendte den til redaksjonen.

Facebook er verdens største nettsamfunn og det mest brukte eksempelet på sosiale medier. Her møtes mennesker i alle aldre, på kryss av fylkesgrenser og landegrenser. Facebook startet som et prosjekt der noen college-venner i USA ønsket å holde kontakten etter at de var ferdige med utdannelsen.

Facebook vokste fort til å bli et samfunn også for andre utdanningssteder, og krysset ganske fort atlanteren og spredde seg også her i Europa.

Idag er college-fokuset nesten helt borte fra Facebook og nettstedet har endret seg i takt med brukermassene som har strømmet til. Norge er et av de landene med høyest prosentvis andel av befolkningen registrert på Facebook. Antallet øker for hver dag, og i skrivende stund har nesten 2,7 millioner nordmenn registrert seg på nettsamfunnet.

Facebook i Norge

Hvis vi ser på hvor mange av disse 2,7 millioner norske brukerene som er over 25 år, så er det godt over to millioner. 1,4 millioner av disse er over 35 år, og dermed i måløyet for vår medlemsrekrutering. Det er også i den godt voksne gruppen at man nå ser størst tilvekst av brukere på Facebook.

Å bruke denne kanalen både til å få ut budskapet om Lions gode arbeid og medlemsrekrutering burde være en selvfølge. På Facebook kan vi i Lions ikke bare få ut vårt budskap helt gratis til mye større folkemengder enn via noen annen kanal, men vi kan også kommunisere direkte med folk. Vi kan kommunisere med andre medlemmer, støttespillere og ikke minst, potensielle medlemmer. Ved å bruke aktivitetsfunksjonaliteten på Facebook kan vi direkte invitere mennesker til aktivitetene våre, og dermed kommunisere direkte med de som har vist interesse for å snakke med oss.

Det er Mitt Valg

På Facebook står vi ikke bare fritt til å publisere det innholdet vi vil, vi kan også styre bildebruken, hyppigheten og synligheten selv. Det er viktig å ha gode bilder med god tekst, det har vi erfart med Det er Mitt Valg sitt Facebook prosjekt.

Det er Mitt Valg (DMV) hadde fra før en Facebook-side som stod litt ubrukt. I samarbeid med Ludens Reklame lagde vi der et konsept der vi skulle poste regelmessige tekster, linker og bilder. Iløpet av noen få måneder hadde vi doblet massen med mennesker som følger oss (liker oss), og vi kunne se at budskapet spre seg til tusenvis av mennesker takket være at våre følgere delte tekstene våre videre.

Av tilbakemeldinger vi fikk fra følgerene våre var, og er, det utelukkende positive tilbakemeldinger. Av det vi har postet, er det de korte tekstene og bildene fra kursene som har fått mest oppmerksomhet. Spesielt mye aktivitet har det vært rundt Sandnes-Ulf postene.

Vi definerte også en målgruppe DMV ønsket å nå på Facebook. Dette var lærere, foreldre og besteforeldre, aldersgruppe 30+. Dette traff vi midt i blinken, flertallet av følgerene til DMV er i nettopp denne aldersgruppen og er lærere eller foreldre. Det er ganske jevnt fordelt mellom kjønnene med en liten overvekt av kvinner.

Klubben på Facebook

Crosby Lions Club i Texas er verdt et studie hvis din klubb lurer på hvordan dere skal utnytte Facebook best mulig. Crosby Lions Club har nesten 700 følgere, og opplever å nå opp mot nesten 9000 mennesker når de poster artikler om sine aktiviteter. De er flinke til å poste oppfordringer til å møte opp på aktivitetene deres og, ikke minst, de er flinke til å ta gode bilder av aktitetene sine. Både bilder av forberedelsene og av selve aktivitetene.

Dette har blant annet resultert i at Crosby Lions Club har fått nok frivillige til å komme så de har klart å bygge hele hus for trengende, se video:

Folk elsker å se bilder, og det fenger. Det har vi også sett med DMV sin satsning, men det bør også følge med litt tekst til bildene. Viktig å ikke glemme!

Det å poste litt tekst og bilder tar svært liten tid, men gir mye igjen når klubben etterhvert blir kjent på Facebook. Det gjelder dog å være litt tålmodige, klubben får ikke 700 følgere over natten. Det krever hyppige poster og promotering av klubbens medlemmer til sine venner. Etterhvert vil klubbens side vokse av seg selv, men det krever litt innsats i starten.

Hvordan komme igang

Nettopp fordi det krever litt innsats og tålmodighet å komme igang er det viktig å finne noen i klubben som brenner litt for dette til å ta ansvaret, men det er også god hjelp å få.

I Distrikt 104H har vi opprettet et servicekontor for distriktet. Undertegnede er med i dette servicekontoret, og vi har laget en Facebook-guide for klubbene som vi tror kan være nyttig. Denne finner du på www.servicekontor.no hvis det er av interesse.

Det er noen få ting vi har poengtert i denne guiden som man bør merke seg; Ha mye bildebruk med korte og gode tekster. Oppfordre folk til å engasjere seg, lik samarbeidspartnere som også er på Facebook og bruk funksjonaliteten i Facebook til å prioritere saker.

Et lite tips til slutt, bruk aktivitets-funksjonen til å invitere folk på aktivitetene deres, og følg opp med informasjon når aktivitetene nærmer seg. Avslutt alle aktiviteter med å legge ut noen bilder med en kort tekst.

Her kan du lese hele utgaven av LION på nett.

I de neste fem utgavene av LION har jeg fått min egen spalte kalt «Gautes Digitale Hjørne», der vil jeg fortsette å skrive om hvordan veldedige organisasjoner kan utnytte Internett og spesielt sosiale medier til å fremme sine gode saker.

Legg igjen en kommentar