Til daglig jobber jeg som løsningsarkitekt i Steria AS. Vi har en bedriftsblogg, eller fagblogg som vi kaller den. Her har jeg blogget flere ganger.
Sist jeg blogget for Sterk Blanding skrev jeg om hvordan og hvorfor tilby en enterprise app store til bedriftens ansatte og partnere.
På bloggen til Steria blogger forskjellige ansatte fra hele selskapet. Det gjør at det blir en fagblogg med innhold relatert til alt fra endringsprosesser, ledelse og organisasjonsrådgivning til teknologi og trender.
Hvorfor har Steria en blogg?
Dette sitatet sier vel det meste:
Norges beste b2b-blogg? Steria har en superbra blogg | @STERIAnorge | http://t.co/F9WoVlDdsp #blogging #Marketing
— Bård Lerberg (@Goweest) 20. februar 2014
En god bedriftsblogg viser hva bedriften er god for på en helt annen måte enn glansede brosjyrer og markedskampanjer. På en bedriftsblogg viser de ansatte hva de kan, interesserer seg for og deler av sin kunnskap til alle som måtte være interessert.
Ett godt blogginnlegg gir også en viral spredning og kredibilitet i sosiale medier som er vanskelig å matche kun ved bruk av annonsemidler.
Bør alle bedrifter blogge?
Kommunikasjonsrådgiver Hans-Petter Nygård Hansen har skrevet en lengre artikkel om dette temaet som jeg varmt anbefaler alle som jobber med bedriftsblogger om å lese.
Konklusjonen til Hans-Petter kan vel konkretiseres ned til:
En blogg kan på mange måter hjelpe bedriften mot målene, gitt at det planlegges og eksekveres godt – med et godt innhold og levert konsekvent over tid.
FOTO: Hanne Kristine Fjellheim / Steria
Hei Gaute. Takk for sist og takk for deling/henvsining. Morsomt at denne bloggposten fortsatt er aktuell, gitt at den er fra 2011 🙂 Begrunnelsen for å blogge har forsåvidt ikke endret seg, annet enn at det har blitt viktigere enn noensinne. Effekten er derfor potensielt veldig stor, siden det fortsatt er så veldig få bedrifter som ikke ser effekten av å vise frem de ansattes ekspertise, kunnskap og erfaring… merkelig nok 🙂
/Hans-Petter