For første gang har jeg deltatt på konferansen Webforum Norge. Her er mine betraktninger og høydepunkter fra konferansen.
3. og 14. mars samlet profesjonelle webkommunikatører fra både privat og offentlig sektor seg til en felles konferanse om web, intranett, sosiale medier og digital kommunikasjon. Det var mange spennende foredragsholdere og temaer.
Det foredraget jeg fikk mest utbytte av må jeg nok si var Thor Fjeldberg fra Google som snakket mye om mobilt innhold og hvordan de forskjellige Google-tjenestene henger sammen. Google+ gir nå mye mer mening, jeg kommer nok til å prøve å prioritere den plattformen litt mer fremover.
Vi var en gjeng spesielt inviterte «bloggere» som fikk skikkelig VIP-behandling med middag og reserverte plasser på første rad der vi konkurrerte om å tvitre hurtigst og oftest 🙂
Jeg hadde aldri møtt noen av dem før, men det var utrolig hyggelig å bli kjent med dem, vil fort nevne @slindbla, @Leneljo, @louisedigital og @franklangva.
Beste foredragsholdere
Alle foredragene var interessante, ikke missforstå, men det er alltid noen som står ut. For meg var det disse tre foredragsholderne som jeg føler gav det lille ekstra (i tilfeldig rekkefølge):
- Thor Fjeldberg, Google
- Yvonne Fosser, HP Norge
- Hans-Petter Nygård Hansen, Geelmuyden Kiese
Utvalgte tvitringer
Emneknaggen #webforum trendet for Twitter i Norge de to dagene konferansen pågikk, her er noen tvitringer fra meg og andre som beskriver hva som skjedde.
Markedsførere gir kjipe brukeropplevelser, sier @RyanBall på #webforum pic.twitter.com/LBBy3DIxx4
— Louise Vad (@louisedigital) 13. mars 2014
Pop-up ads are the reason Internet sucks. #urbandictionary #Webforum
— Gaute Holmin (@gauteweb) 13. mars 2014
77% av oss er ikke fokusert på hvem sluttbrukeren er. #Webforum
— Gaute Holmin (@gauteweb) 13. mars 2014
Tiden du bruker på å lage godt innhold er lite verdt om du ikke bruker tilsvarende tid på å promotere det #webforum
— Ingrid Stakkestad (@ingridstakk) 13. mars 2014
Bruker du 10 timer på å lage innhold – bruk også 10 timer på å promotere innholdet #digitalmarkedsføring @ryanlball #webforum #webforum2014
— Tor Magnus Kolflaath (@tormagnus_no) 13. mars 2014
Bilde av en dame på landingssiden fungerer som regel bedre enn bilde av en mann. #webforum
— Gaute Holmin (@gauteweb) 13. mars 2014
Det er ikke nok å bruke responsivt design, man må finne ut hvordan brukeren bruker nettsidene dine fra en mobil. #webforum
— Gaute Holmin (@gauteweb) 13. mars 2014
6 av 10 dårlige brukeropplevelser sender brukeren til konkurrenten #webforum
— Tone S Brække (@toneskra) 13. mars 2014
70 % har telefoner konstant knyttet til internett. Mobiltrafikk har forlengst gått fra early adapters til majoritetsbrukere. #webforum
— Frank Langva (@franklangva) 13. mars 2014
Nyttig ressurs fra Google: Our Mobile Planet – http://t.co/qbg6urW4rG #webforum
— Gaute Holmin (@gauteweb) 13. mars 2014
70% av alle internettbrukere bruker sosiale medier månedlig. #webforum
— Gaute Holmin (@gauteweb) 13. mars 2014
Når bør du poste på Facebook? På kvelden og i helgene. Men de fleste bedrifter poster i kontortid… @thomasmoen #webforum #fanbooster
— Tor Magnus Kolflaath (@tormagnus_no) 13. mars 2014
#Webforum dag II starter med @YvonneFosser som forteller hvordan HP engasjerer uten budsjett. pic.twitter.com/wl1FKhAaFe
— Gaute Holmin (@gauteweb) 14. mars 2014
@YvonneFosser forteller at HP har null kroner i PR-budsjett. Likevel er de synlige. Hvorfor? De snakker om sin passion til alle. #webforum
— Lene Ljødal (@Leneljo) 14. mars 2014
Det er viktig at de ansatte backer hverandre i #some sier @YvonneFosser på #webforum.
— Gaute Holmin (@gauteweb) 14. mars 2014
En oppdatert Google+ profil er viktig for å synes med bilder i søk. #webforum
— Gaute Holmin (@gauteweb) 14. mars 2014
Ett nettsted med dårlig responstid kan straffes av Google med dårlig ranking i søkeresultater. #webforum
— Gaute Holmin (@gauteweb) 14. mars 2014
Responstiden til nettsidene til deltakerne på #webforum pic.twitter.com/YxoVRx3YRD
— Gaute Holmin (@gauteweb) 14. mars 2014
Sjekk hvor rask nettsiden din er: https://t.co/xa8mx17fqC #webforum
— Tor Magnus Kolflaath (@tormagnus_no) 14. mars 2014
‘@nilsson_magnus snakker om Authorship på #webforum Her kan du lese mer om det: https://t.co/DN1thpnOjT
— Nina Furu (@NinaFuru) 14. mars 2014
Det er flere som ser ett morsomt innslag fra TVNorge på YouTube enn når innslaget faktisk gikk på TV. #webforum
— Gaute Holmin (@gauteweb) 14. mars 2014
Her er bildet som skulle vært med på #forrigetweet. #webforum pic.twitter.com/JY7nurIZjo
— Gaute Holmin (@gauteweb) 14. mars 2014
Når man deler bilde og tekst husker man 80%. Mens man bare husker 20% av bare tekst, sier @mmforsberg #webforum #instagram
— Lene Ljødal (@Leneljo) 14. mars 2014
Ikke bruk mer enn tre emneknagger (hashtags) av gangen. #webforum
— Gaute Holmin (@gauteweb) 14. mars 2014
Powertweeting med Sony Xperia Z Ultra og Mugen Power Case på #webforum pic.twitter.com/7b05KDhHCN
— Gaute Holmin (@gauteweb) 14. mars 2014
Content Marketing suksessfaktorer: 1. Dedikerte ressurser 2. Struktur for innhold og markedsføring 3. Mål det som kan måles. #webforum
— Gaute Holmin (@gauteweb) 14. mars 2014
En alltid like engasjert @hpnhansen og mengder med Twist gjør at vi kommer oss igjennom siste delen av #webforum pic.twitter.com/ZiRHifqrHP
— Gaute Holmin (@gauteweb) 14. mars 2014
Troverdighet må alltid komme foran synlighet, sier @hpnhansen om bedriftskommunikasjon i sosiale medier #webforum #some
— Hans Jacob Brekke (@HjBrekke) 14. mars 2014
90 % av folks kjøpsprosesser starter i dag på nett, sier @hpnhansen på #webforum
— Nina Furu (@NinaFuru) 14. mars 2014
De fleste blogger dør ut etter tre måneder. #webforum
— Gaute Holmin (@gauteweb) 14. mars 2014
Ikke trygle om likes, gjør deg fortjent til det! #webforum
— Gaute Holmin (@gauteweb) 14. mars 2014
@hpnhansen på #webforum. For å skrive godt innhold: Vær bevisst på hvem du skriver for!
— Heidi Klostermann L (@HKlostermannL) 14. mars 2014
Da var #webforum 2014 vel overstått! Tusen takk til @webgruppen og spesielt til @NinaFuru for making it happen:) pic.twitter.com/7s6I0UpU1E
— Zlata Burova (@zlata_burova) 14. mars 2014
Tusen takk til alle de fine folka som bidro til årets #webforum ! Sees neste år igjen, håper jeg! :-)))
— Nina Furu (@NinaFuru) 14. mars 2014