IFA messen i Tyskland er over. Dette var messen der de smarte klokkene kom i fokus, selv uten Apple Watch. Denne gangen forter Google seg sakte med plattformen sin, og det er bra!
Det har vært endel fokus på at Apple Watch har solgt veldig bra på den korte tiden den har vært tilgjengelig i forhold til Android Wear. Jeg tror ikke det bekymrer Google nevneverdig.
Jeg tror Google denne gangen tar seg god tid, de vet at så lenge produktene selger sakte men sikkert, så vil platformen bli en suksess tilslutt. Det som antagelig er viktig for Google nå, er å ikke gjøre samme feilen som de gjorde med Android på mobiltelefonene, nemlig å la OEM-ene få lage sine egne menyer, tilpasninger og begrensninger på plattformen.
Ved å begrense OEM produsentenes mulighet til å endre grensesnitt og funksjonalitet utover å lage sine egne watchfaces, så tvinger Google dem til å være innvoative og differensiere seg ved bruk av maskinvare og fysisk design. Det medfører at klokkene får svært unike fremtoninger og brukerne får skikkelige variasjoner å velge imellom.
Kontroll over plattformen
Programvaremessig gir det også Google mye mer kontroll over plattformen enn det de har på mobiltelefoner og nettbrett. Google kan selv bestemme hvordan grensesnittet ser ut og utrullingstakt på oppdateringer. Dette er antagelig også mye av grunnen til at Samsung har valgt å droppe Android Wear og gå for sin egen plattform, Tizen.
Google er nok antagelig også opptatt av å ikke drukne brukerne i unødig funksjonalitet på noe så primært som ett armbåndsur. Derfor forter de seg sakte ved å rulle ut en og en funksjon når de er sikre på at den er gjennomtenkt, brukervennlig og gir verdi til brukerne. Google har lært av den noe kaotiske utviklingen av «vanlig Android» og ønsker nok ikke å gjøre de samme feilene på denne helt nye digitale flaten.
Tilslutt så er nok Google også opptatt av at early adopters, som de fleste Android Wear kundene nok ser på seg selv som, ikke skal føle seg etterlatt når nye modeller kommer ut og ny funksjonalitet blir rullet ut. Disse brukerne er Google sine viktigste ambassadører.
Nå som også iPhone-støtte er på plass, så kan fremtiden til Android Wear være ganske så lys om Google spiller kortene sine riktig.