Flere mente at når Apple Watch ble tilgjengelig så ville andre smartklokke-produsenter slite. Fasiten er at det helt motsatte nå skjer.
En ting man må huske på er at Apple Watch kun har eksisterende Apple-kunder som segment, og det er kjøpesterke og lojale kunder som gjerne mer eller mindre ukritisk kaster seg på trender definert og skapt av Sir Yves, en helt annen kundemasse enn for eksempel Pebble og Android i hovedsak henvender seg til. Samtidig setter denne kundegruppen trenden for hva forbrukere flest ønsker seg av teknologi.
Den lille gründerbedriften Pebble har solgt over 1 million klokker på sitt første år og har så stor etterspørsel på den neste modellen (Pebble Time) at de satt Kickstarter-rekord og må operere med ventelister. Jeg står selv på venteliste for den nye Pebble Time Round.
Android Wear har også solgt en god del, men ikke i nærheten så mye som produsentene kanskje hadde håpet på. Enkelte har derfor brukt benevnelsen «flopp» om plattformen. Fakta er at Android Wear klokker selger jevnt og trutt samtidig som software-utviklingen går hurtig fremover slik at nytteverdien av klokkene øker for hver måned som går (de som allerede har klokker får oppdateringene helt automagisk). Alle nye Android Wear-baserte klokker fungerer nå også på iPhone, og med andre generasjon Moto 360 og Huawei Watch så har man noen virkelig flotte klokker. Så flopp? Neh… litt treg start? Ja.
Nå kan Pebble rapportere at de slettes ikke har opplevd noen nedgang i etterspørselen etter at Apple Watch har blitt tilgjengelig, tvert imot har de opplevd en kraftig vekst. Grunnleggeren av Pebble, Eric Migicovsky, kunne nylig fortelle CNBC at de i år opplever en dobling i etterspørselen etter deres klokker:
Sjefen i Fitbit, James Park, rapporterer også om gode tall; en vekst på 168%. Han begrunner veksten i relasjon til Apple Watch med at de henvender seg til helt forskjellige kundesegmenter, selv om Fitbit nå har beveget seg inn i smartklokke-segmentet med sine nyeste toppmodeller.
Fremtiden for smartklokker er fylt med spørsmål, men suksessen til Apple Watch har om ikke annet bevist at det er ett market for smarte klokker og som vanlig så er Apple en teknologi-trendsetter.