Hvorfor konsulenter bør blogge

FOTO: Hanne Kristine Fjellheim / Sopra Steria

I Sopra Steria har vi en populær fagblogg der mine flotte kollegaer viser frem kunnskapene sine. Fordelene for bedrifter med blogg er beskrevet av mange, men hvorfor bør de ansatte blogge for bedriften sin?

Nylig oppgraderte jeg, sammen med to flinke kollegaer vår blogg, Sterk Blanding både funksjonelt og grafisk.

Dette har gjort at det nå burde være enda mer attraktivt for mine kollegaer å blogge for bedriften. Hvorfor? Nå er vi i Sopra Steria ett konsulenthus og vi lever av å selge kunnskapen som sitter i hodene våre. Ved å bruke bloggen vår, så får vi en helt annet innsalgsvinkel enn ved å bare sende over CV-er.

Sterk Blanding - ForfattersideHver konsulent har sin presentasjonsside der man kan se hva den konsulenten har skrevet om. Vi har også ett CV-system der vi kan legge inn linker og ingresser fra bloggpostene våre slik at de havner i CV-en. Dette kan enkelt tilpasses til hvert enkelt oppdrag om man har mange bloggposter, slik at det bare er de relevante som blir presentert.

Dette gjør at konsulenter som blogger blir mer salgbare og de får kanskje mer relevante oppdrag i forhold til deres kunnskaper og interesseområder. Ja, for du vil vel ha en konsulent som ikke bare kan ett fagfelt, men som faktisk brenner så mye for det at konsulenten gidder å bruke fritiden sin på å blogge om det?

Hvorfor ikke blogge på egen blogg?

Det er klart du kan det! Mange av konsulentene i Sopra Steria har egne blogger. Noen legger samme innhold begge steder, andre (som f.eks. meg) velger å skrive litt om det samme tema, men med forskjellige vinklinger.

Fordelen ved å skrive for din arbeidsgiver er at det gir en legitimitet og tyngde som du kanskje ikke har på din blogg. Det gir sannsynligvis også bedre spredning enn du vil klare alene, ihvertfall hvis du har en så dyktig markedsavdeling som vi har i Sopra Steria.

Se til Sterk Blanding for inspirasjon til din bedrift 🙂

Legg igjen en kommentar