Det begynner å bli ganske åpenbart at fossilt drivstoff lever på lånt tid. For personbiler så er døden for stempelmotoren knappe 10 år unna.
Bilprodusentene har sagt tydelig ifra hvor veien går:
- Volvo vil ikke utvikle nye modeller basert på fossilt drivstoff etter 2020.
- Jaguar vil kun utvikle elektrifiserte modeller etter 2020.
- Ford vil lansere en elektrifisert autonom bildelingstjeneste innen 2020.
- Mercedes-Benz planlegger å lansere 10 nye elektrifiserte modeller innen 2022.
- BMW lover at de skal ha 25 elektrifiserte modeller innen 2025.
- Volkswagen vil slutte helt å produsere biler med fossilt drivstoff etter 2030.
Japanerne har vekslet litt mellom å foretrekke hydrogenbiler og rene elbiler, koreanerne har, som vanlig, sittet litt på gjerdet og hermet etter japanerne, men stort sett alle de store asiatiske produsentene annonserer nå mange elektrifiserte modeller som vil komme de neste 2-5 årene.
Myndighetene stiller krav
For å nå klimamålene har også de store landene med størst forurensning begynt å ta ansvar ved at myndigheten har sagt tydelig fra om forventninger og krav til bilbransjen.
Kina vil bygge 800.000 ladestasjoner, bare i år! Innen 2025 vil kinesiske myndigheter at minst 20% av alle nye biler solgt skal være elektriske.
Indiske myndigheter vil at 44% av alle biler i landet skal være elektriske innen 2030. India er forøvrig i ferd med å bli det landet i verden som produserer flest biler.
Frankrike og England vil forby alt nybilsalg av fossilt drevne biler innen 2040, mens vi her i Norge har satt år 2030 som mål.
Bloomberg har basert på alt dette regnet seg frem til at det innen utgangen av 2037 vil finnes flere elektriske biler i verden enn fossilt drevne. Det er bare 20 år til det.
Hva er fremtidens bil?
Hva blir normalen? Batteridrevet på strøm eller hydrogen? Autonom eller kjøre selv? Eie eller dele?
Mye er fortsatt uvisst. En ting jeg er sikker på, er at Volkswagen I.D. Buzz står langt oppe på min ønskeliste om den kommer i salg før bildelingstjenestene blir så gode at vi klarer oss helt uten egen bil 🙂
Med tanke på lokale utslipp er det nok positivt å tenke elektrisk, men hva som er best på sikt ble jeg brått litt usikker på:
http://teknikensvarld.se/elbilars-batterier-paverkar-klimatet-kraftigt-481493/
Enig i at produksjon av batterier har en vei å gå, men det blir helt feil å sammenligne produksjon av batterier med drivstoff forbruk.
Skal det gjøres en reel sammenligning må man se på hele livsløpet, fra produksjon til destruksjon.
Hva som blir fremtidens bil er vanskelig å si enda. Bil som går på strøm er veldig bra som bil nr 2. Tror det enda vil gå noen år før vi får vite hvilken fremdrift som blir fremtiden. Blir rart å se min 780 campingvogn på to tonn etter en elbil. Da antar æ at vi må campe hos naboen. Vil se den elbilen som drar den oppover bakkene over flere mil uten å gå tom for strøm.