Ny (el)bil: Renault ZOE

Etter å ha tenkt mye på det ett par år har vi endelig fått fingeren ut og kvittet oss med fossil-bilen vår og kjøpt en elektrisk bil. Etter endel frem og tilbake gjorde vi ett kompromiss og gikk for Renault ZOE Iconic.

Det er to ting vi har vært veldig usikre på:

  • Hvor lenge kan vi vente før vi bytter til elektrisk bil?
  • Hvor stor bil trenger vi egentlig?

Det første spørsmålet har hatt to elementer ved seg, utviklingen av batteriteknologi, altså når er det fornuftig å kjøpe en elbil som skal vare og forhåpentligvis ha en andrehåndsverdi om noen år, og når blir fossilbilen vår verdiløs.

Batteriteknologien tror jeg nå er bra nok til at elektrisk bil er ett trygt kjøp, det har den vært ett par år nå føler jeg, samt at rekkevidden nå på de fleste av bilene du får kjøpt nye idag er på ett akseptabelt nivå for de fleste.

Fossilbilen… den stuper i verdi for hver dag som går og spesielt her i Oslo kanskje, så blir det stadig vanskeligere å kvitte seg med en fossilbil. Dessuten gikk garantien på fossilbilen vår ut ifjor og vi har begynt å merke på lommeboka at den trenger mer og mer vedlikehold.

Derfor følge vi at nå var tiden inne for å gjøre noe, men hva skulle vi gå for? Rent økonomisk sett hadde vi nok hatt råd til å kjøpe en Tesla Model 3 om vi ville, men vi bruker bil så lite at at vi følte det var veldig mye penger å investere i en plast og metallklump som står mye stille i garasjen… Nissan har aldri appellert veldig til meg og de nye Hyundai og Kia SUV’ene syntes vi også ble litt i dyreste laget. Så vi hadde endel diskusjoner hjemme på om vi kunne klare oss med en mindre bil enn fossilbilen vi hadde.

Konklusjonen ble at ja, for 90% av alt vi bruker bilen til, så vil en småbil duge for oss. De siste 10%’ene kan vi leie en bil eller byttelåne med mine foreldre og fortsatt komme økonomisk ut i pluss.

Kia e-Soul eller Renault Zoe

Det var valget vi stod igjen med. Da Kia lanserte ny versjon av e-Soul her i vinter så satt vi oss opp på venteliste.

Rett og slett fordi e-Soul ser kjempekul ut, den har nå 64kWh batteri og støtte for hurtiglading, men da prisene kom så fant vi ut at det ble for mye penger for for liten bil, så etter en ny runde i tenkeboksen så gikk vi istedet for Renault Zoe Iconic.

Hvorfor? God pris først og fremst, vi kjøpte rett før den nye modellen ble lansert, så vi fikk en solid rabatt på den. Min far har en 2018 modell Zoe som han har vært meget fornøyd med så langt. Bilen går realistisk sett nesten 30 mil på en lading og med vårt bruksmønster så er behovet for hurtiglading svært minimalt. På Fortum sine 22kW ladere så lades bilen opp iløpet av en god middag, så vi var ikke så bekymret for mangel på hurtiglading.

Først noen bilder:

Iconic (R110) modellen har større felger og sprekere motor enn de rimeligere Zoe modellene Life (R90) og Intens (R90). Det går litt ut over rekkevidden (6-8km), men jeg synes det er verdt det. I tillegg har Iconic bedre seter og ikke minst, ett kraftig Bose-anlegg (tidligere kalt «Bose-Edition») med basskasse i bagasjen.

Bagasjerommet er overraskende stort til å være en så liten bil, faktisk endel større enn på Kia e-Soul, dog bittelitt mindre på Iconic modellen pga Bose basskassen som er bygget inn i gulvet.

…og ja, baksetet er 60/40 delt. Faren min sin 2018 Zoe har ikke dette, usikker på om det er nytt på 2019 eller fordi han har Life modellen og vi har Iconic.

Komfort-pakken betyr i praksis to skjulte rom i bagasjerommet til ladekabel og lignende og et perfekt plassert armlene mellom frontsetene (seriøst, perfekt plassert!).

Dashboardet er ikke imponerende, men inneholder alt du trenger bare på ganske små skjermer etter dagens standard. GPS programvaren er fra TomTom og er koblet til internett med bilens 3G modem (krever Z.E. Services abonnement etter første 12 måneder), så det fungerer veldig bra!

Såvidt jeg har skjønt er det Android Auto støtte, men ikke Apple Carplay. Android Auto er ikke lansert på norsk Google Play, men jeg har fått tak i nyeste APK fil og testet med ett ganske skuffende resultat. Skjermen i dashboardet henger kraftig etter og skjermbilder blir hakkete og pikslerert, spesielt i Google Maps. Spotify og telefongrensesnittet fungerer dog greit nok, men det fristet ikke til å bruke Android Auto fremfor bilens eget system. Renault kommer med firmware-oppdateringer OTA, så det finnes håp om at det blir bedre i fremtiden.

OPPDATERT: Etter å ha byttet USB kabel så har jeg nå et lynraskt og flott Android Auto grensesnitt. Egen bloggpost finner du her.

En ting jeg umiddelbart merket med Android Auto er hvor enormt mye bedre lydkvalitet det ble når jeg spilte Spotify via Android Auto enn over bluetooth. Eller ved å bruke DAB radio for den saks skyld. For å virkelig få glede ut av det flotte Bose-anlegget på Iconic modellen så bør man bruke Android Auto!

Z.E Services «app»


Z.E. Services er ikke spesielt imponerende, ingen native mobil-app, bare en webapp. Du installerer Z.E. Services appen fra Google Play eller App Store, men det er i praksis bare en snarvei som åpner en nettside i din standard nettleser. Du kan på denne nettsiden se hvordan ladingen går, skedulere ladetider og starte AC-anlegget, så det fungerer forsåvidt greit nok. Det fine er at nettsiden er responsiv, så du fint også bruke den fra PC eller nettbrett:

Z.E. Services nettside.
Z.E. Services i en vanlig nettleser

Lading

Zoe sin store ulempe er lading. Som nevnt støtter Zoe ikke hurtiglading, men det stopper ikke der. Zoe støtter i utgangspunktet kun lading fra såkalte TN-nett, hvilket ikke er så grusomt utbredt her i Norge (stort sett nyere bygg). Dette er ikke noe problem når du lader på Fase 2 ladestasjoner, men når du skal lade fra en vanlig stikk-kontakt må du derfor ha en spesiell omformer som Renault kaller «hyttelader». Dette er en blytung liten bøtte med en kabel i hver ende. Den fungerer forsåvidt helt problemfritt, men er litt mer upraktisk å drasse med seg enn andre elbiler sine ladekabler, og den koster tre ganger så mye som en vanlig ladekabel.

Skulle du trenge å lade noe annet sted enn hjemme så hevder Renault å ha en oversikt over ladestasjoner i Z.E. Services appen (som egentlig er en webside), men velger du Norge i menyen så sendes du bare til Renault sin hjemmeside…

Jeg har også meldt meg inn i Norsk elbilforening for å få tilgang på deres app og ladebrikke. Ladebrikken har vi ikke fått til å virke… men hittil har vi kun brukt Fortum og der fungerer appen deres helt smertefritt.

Appen til elbilforeningen er grei nok den, men når jeg la inn at jeg har en Renault Zoe så ble filtreringen på tilgjengelige ladestasjoner fullstendig feil, så jeg begynte å se litt på forskjellige lignende tjenester og har endt opp med PlugShare:

PlugShare nettside
PlugShare filtrert på ladestasjoner som Renault Zoe kan bruke

PlugShare har både webside og app og registrerer du deg (gratis), så kan du automatisk filtrere på bilen din… og det funker!

Dessuten ser PlugShare ut til å være aktivt brukt av brukerne, folk bidrar ved å legge inn karakterer og kommentarer på ladestasjoner.

Bilen i praksis

Så, hvordan er bilen å kjøre? Vi synes bilen er svært god. Førersetet kan ikke heves/senkes i høyden fordi det står oppå batteripakken, men det passer til både meg og min kone selv om vi har ganske forskjellig kroppsfasong. Rattet kan justeres både i høyde og lengde så det veier opp for at setet ikke kan justeres i høyden.

Noen knapper er merkelig plassert. For eksempel cruisekontroll knappen som i motsetning til alle andre biler jeg har brukt, ikke er på rattet, men ved siden av girspaken. Vanesak sikkert, men veldig rart. Ellers er jeg generelt glad for at det meste er store fysiske knapper fremfor touch-screen. Det gjør det lettere å instrumentere uten å ta øynene fra veien mens man kjører.

Rattet er i skinn (ikke på Life modellen) og svært godt å holde i. Selv om bilen er ganske liten ligger den, antagelig på grunn av vekten og de breie/stive dekkene på Iconic modellen, imponerende stødig på veien, selv i 110 km/t på motorveien.

ECO-modus sparer deg mye strøm, men gjør bilen ganske kjedelig å kjøre. Jeg har det stort sett ikke på når vi småkjører, men tar den på når vi skal langt. ECO-modus gjør forresten at du ikke kommer over 90 km/t på motorveien.

Bagasjerommet er overraskende stort, men det er litt nedtur at Renault ikke har noen løsning for å frakte sykler og ski. Jeg skal lage en bloggpost litt senere på hvordan vi har løst dette.

Renault Zoe Lilla Blueberry

Konklusjon

Alt i alt synes jeg dette er en riktig så morsom liten småbil. Den er kvikk og rask å kjøre, ligger godt på veien, setene er gode, bagasjerommet større enn man skulle tro og jeg tror ikke du får mer elbil for pengene noe annet sted per nå.

3 kommentarer om “Ny (el)bil: Renault ZOE”

Legg igjen en kommentar