Kjøpe deg elsparkesykkel?

Bilde: Adasmart Scooter

Her er noen ting å tenke på om du vurderer å kjøpe deg en egen elektrisk sparkesykkel nå på tampen av sesongen.

Du har kanskje prøvd de elektriske leiesparesyklene i byen, eller siklet litt etter naboen din sin elektriske sparkesykkel og vurderer nå å kjøpe deg din egen sykkel? Du finner sykler fra kroner 3000,- til nærmere 20.000,-. Her er noen ting jeg mener du bør tenke på før du kjøper.

Motorstørrelse

Elektriske sparkesykler (for voksen) kommer med motorstørrelser fra 250W til 1000W. Ok, det finnes mer ekstreme varianter, men av de som er lett tilgjengelige i Norge så snakker vi dette spennet.

Hvis du kommer til å kjøre i mye oppoverbakker bør du ha en motor på minst 350W for å unngå sneglefart og i verste fall måtte bidra med faktisk sparking… 😉 Har du over 500W motor kan du regne med å klare å holde 20km/t i de aller fleste motbakker.

I Norge har ikke motoren lov til å bidra mer enn 20km/t (+10% feilmargin), så lovlige sykler har en fartsbegrensning. Trygg Trafikk har gått ut og advart mot å fjerne denne begrensningen fordi syklene ikke er bygget for større fart. Det er selvfølgelig bare tøv. Stort sett alle elektriske sparkesykler er designet for en fart på 30 til 40km/t.

Jeg oppfordrer med dette ikke til å fjerne disse sperringene, men samtidig mener jeg at syklene burde fått lov til å å gå i 30km/t, da hadde man sluppet å bli forbikjørt i sykkelfeltet av samtlige andre syklister der ute og kanskje flere hadde følt det tryggere å holde seg ute i gata fremfor fortauet…

Batteri og vekt

Batteriet er den tyngste og dyreste komponenten på elektriske sparkesykler. Du får sykler med rekkevidde fra rundt 15km til 100km. Det du her bør tenke på, er at motoren mister en god del effekt når det er lite batteri igjen. Dette er dessuten teoretiske rekkevidder under optimale forhold, så du bør ha en sykkel som kan gå cirka dobbelt så langt som du ser for deg at du ønsker å kjøre.

Samtidig blir jo sykkelen tyngre med større batteri så tenk litt på hvor mye du ser for deg å bære på sykkelen. Elektriske sparkesykler veier som regel fra 12 til 25 kilo. Min Bydue 3.0 veier 23 kilo, jeg har ikke lyst til å bære den mange meterne av gangen for å si det sånn…

Xiaomi Mi M365 er en av de mest solgte elektriske sparkesyklene i verden.
Xiaomi Mi M365

Kjørekomfort

Det finnes mange kreative måter å dempe risting på elektriske sparkesykler. Jeg vil anbefale å kjøpe en sykkel med luftdekk. Både med tanke på komfort, men også fordi disse er tryggere på våt asfalt, noe vi har mye av i Norge.

Helst bør det også være annen fjæring på sykkelen, i det minste på forhjulet.

To andre ting som jeg foretrekker, men de færreste modeller har, er ett bredt styre (lettere å styre, unngå å vingle) og ett bredt ståbrett så du kan lett bytte beinstilling når du kjører langt.

Fysisk størrelse

Jo større fysisk størrelse og tyngde syklene har, jo bedre er kjørekomforten. Samtidig gjør det også sykkelen mindre portabel om du ønsker å ha den med deg på kollektivtrafikk, eller slenge den i bagasjen på bilen.

Min Bydue 3.0 for eksempel er av de største elektriske sparkesyklene du får tak i i Norge. Jeg har ingen kvaler med å ta den med på T-bane (noe jeg gjør hver dag) og trikk der innsteget er lavt og det er godt med gulvplass. På buss og tog derimot er den i største laget så jeg føler meg veldig i veien for medpassasjerer. Jeg har heller ikke sjanse til å få plass til den i bagasjerommet på vår Renault Zoe uten å legge ned ett baksete.

Sikkerhet

Mange elektriske sparkesykler kommer uten noen som helst form for tyverisikkerhet så du må låse sykkelen med en skikkelig lås eller ta den med deg inn for å være sikker på at ingen stikker av med den.

Xiaomi og Ninebot gir deg mulighet til å låse hjulene på sykkelen via appen, men det er ikke så veldig sikkert for det finnes guider lett tilgjengelig på nettet for hvordan hacke denne låsen.

Noen sykler, som for eksempel WideWheel eller Zero har tenningslås som ihvertfall sørger for at det er umulig å starte motoren uten å fysisk tjuvkoble den.

Noen få produsenter, Bydue for eksempel, har dedikert alarmfunksjon på en fjernkontroll omtrent som på en bil som låser hjulene og gir alarmlyd hvis noen prøver å bevege på sykkelen.

Den elektriske sparkesykkelen Boosted Rev
Boosted Rev

Verksted/service

En elsparkesykkel som brukes hver dag blir slitt og kan få skader. Hvor enkelt er det å reparere en import-sykkel du har kjøpt billig på en nettbutikk?

Jeg har personlig erfaring med servicen til Bydue-gutta og den er førsteklasses. Bor du i Oslo holder de sentralt til på Bislett, og kjøper du en av forhandlerne deres så virker det på meg som om de fleste av dem også kan mekke sykkel. Jeg tviler på at du har samme mulighet om du kjøper en Xiaomi eller Ninebot på Komplett.no.

Med andre ord, jeg ville kjøpt elektrisk sparkesykkel fra en forhandler som har ett utsalgssted med egen servicetekniker eller tilknytning til ett sykkelverksted du kan gå til.

Hva skal jeg kjøpe?

Jeg hadde ikke tenkt å komme med noen konkrete anbefalinger på modeller å kjøpe her og nå selv om jeg nok har min klare favoritt.

Det er mye å velge imellom og du må tenke litt på hva som passer deg, hvordan du tror du vil bruke sykkelen og hvor mye penger du vil legge i det.

Bor du i Oslo kan det være en god ide å teste litt forskjellige leiesykler for å få en følelse med dem. Voi har gjerne de mest skranglete billige Ninebot-modellene mens Ryde har de dyreste, basert på Bydue NOR.

Legg igjen en kommentar