Telenor endrer TV-pakka

Canal Digital navnet ble historie ifjor og nå endrer Telenor grunnpakka for å tilpasse seg hvordan våre TV-vaner har endret seg. Hei til strømming!

Grunnpakken fra Telenor er nå endret så du kan velge blant populære streaming-tjenester fremfor TV-kanaler.

Du får en liten basispakke med TV-kanaler og 100 poeng som du kan bruke på det som interesserer deg, for eksempel streaming-tjenester fra HBO, Disney, Viasat og Paramount.

Noen av tjenestene krever egen app (som Viasat), mens andre krever at du bruker T-we’appen (som HBO).

Så det første jeg gjorde når jeg fikk tilgang til den nye grunnpakka, var å gå inn på Mine Sider hos Telenor og fjerne alle de forhåndsvalgte TV-kanalene Telenor foreslo. Så valgte jeg HBO, Viaplay, Disney og BBC Brit. De to sistnevnte gir meg tilgang til alle Disney kanalene og BBC Brit kanalen lineært på dekoderen og via T-We appen, samt streaming av de aller fleste programmene On-Demand via T-We appen.

Telenor - Mine Sider
Slik har jeg fordelt våre 100 poeng… og litt til 🙂

Viaplay/Viasatfilm gir meg også tilgang til noen filmkanaler, men det var streaming som var mitt behov. For Viaplay så må du registrere ditt Telenor-kundenummer (står på fakturaen din) hos Viaplay og bruke Viaplay sin egen app, hvilket er en flott løsning for oss som har vært Viaplay kunder en god stund allerede. Det litt klønete er at etter at du har valgt Viaplay/Viasatfilm på Mine Sider så må du vente til neste dag før du kan registrere brukeren din på Viaplay (sikkert noe nattlig synk av kundebaser).

For HBO så er historien litt annerledes. Telenor kopierer hele HBO Nordic sitt bibliotek til egne servere og du må aksessere det via T-We appen. Har du en HBO Nordic bruker fra før så må du si opp dette abonnementet og du får ikke med deg historikken av ting du har sett og lignende.

HBO støtten er elending

Det er noen utfordringer med HBO dog. Bildekvaliteten via T-We appen er langt bedre enn fra HBO Nordic, men de har store problemer med casting o teksting.

Hvis du klikker på Chromecast-ikonet direkte fra en serie/film sin side så får du ikke valgt språk eller teksting (da henger appen bare), og T-We husker ikke språket du valgte sist…

Starter jeg å spille på mobilen så kommer tekstingen opp, men velger jeg deretter å caste, så forsvinner tekstingen igjen…

Velger jeg å streame HBO direkte fra T-We dekoderen får jeg teksting, men bildekvaliteten blir mye dårligere enn ved casting, samt at dekoderen ikke synkroniserer «Min liste» eller fremgang i episoder med appen.

Kostnad hvis du bruker over 100 poeng

OK, så HBO Nordic og Viaplay krever begge så mange poeng at du klarer ikke å ha begge to uten å bruke mer enn de 100 poengene som er inkludert i grunnpakka til Telenor.

Dette løser Telenor ved å selge ekstra poeng. De selger dem i pakker på 20 poeng for kroner 29,-.

Ved å da si opp mitt HBO Nordic og Viaplay abonnement, sparer jeg kroner 228,- i måneden, men må kjøpe to poeng-pakker fra Telenor til en sum av kroner 58,-. Sluttsummen blir dermed at jeg sparer 170 kroner i måneden. For dette får jeg Viaplay akkurat som jeg er vant til og en HBO løsning via T-We appen som gir vesentlig bedre bildekvalitet og Min Liste funksjonalitet.

Det må trygt kunne sies å være vinn-vinn HVIS Telenor fikser problemene med teksting ved casting av HBO innhold fra appen.

Mitt fremtidsønske er at Telenor fjerner enda flere kanaler fra grunnpakka og gir oss mulighet til å abonnere på Amazon Prime. Det hadde vært ganske genialt!

Legg igjen en kommentar