Bilde: Ninebot
Elektriske sparkesykler (sånne du eier selv, ikke leiesyklene) har iløpet av de siste par årene eksplodert i omfang og det har etterhvert etablert seg flere typer kategorier av sykler.
De fleste elektriske sparkesykler kan passes inn i en av fire forskjellige kategorier; Commuter, Cruiser, Offroad og Racer. Tilslutt har vi noen ekstreme varianter.
På grunn av lovgivningen i Norge ser vi dessverre stort sett bare sykler i kategoriene Commuter og Cruiser gatelangs.
Commuter (pender)
En commuter-elsparkesykkel er en relativt liten og lett sykkel beregnet på å bruke til pendling til og fra jobb. Dette er de billigste og mest vanlige syklene og her i Norge er den aller mest vanlige Xiaomi M 365 (fordi «alle» selger den).
En commuter-elsparkesykkel er ofte ganske lett på rundt 10-15 kilo, har en motor på rundt 250-350W og en rekkevidde på 20-30 kilometer. De er bygget for å holde en fart på 20-30 km/t.
Prismessig ligger de ofte på mellom 3-6.000,- kroner.
Cruiser
En cruiser kan sees på som en forvokst commuter. De veier typisk 10 kilo mer, har en motor på 500-1000W og batteri som varer fra 50-100 kilometer. De har kraftigere fjæring, større ståbrett og breiere hjul slik at de skal være mer behagelige å kjøre over lengre distanser.
Disse er bygget for noe mer fart enn en commuter, men går ikke så fort som en offroader eller racer. En cruiser uten fartssperre kan lett gå i 30-40 km/t.
I Norge har vi ett norsk merke som er spesialister på denne typen sykler og det er Bydue. Mestselgeren i dette segmentet er nok Bydue 3.0. En cruiser ligger gjerne på rundt kroner 10-15.000,- i pris.
Offroad
En Offroader er en elsparkesykkel du skal kunne kjøre med på stier og litt røffere veier. Disse har gjerne hjul med knaste-dekk, enda kraftigere fjæringer enn cruiserene og motor på begge hjul, ofte 1000W+1000W.
De har gjerne batterier på samme størrelse som cruiserne, men du kan velge om du skal ha kraft på bare bakhjulet eller begge hjulene og rekkevidden er da også avhengig av om du velger å bruke kraften på begge hjulene eller ikke. Farten du kan oppnå med en offroader er ofte rundt 0-60 km/t.
Typisk eksempel på en offroad elsparkesykkel er Zero 10X, selv om denne mangler knaste-dekk som standard (kan ettermonteres). Offroader sykler ligger stort sett på rundt kroner 20.000,- i pris.
Racer
En racer er en elsparkesykkel bygget for fart. Som offroaderen har de kraft på begge hjulene, men de er litt stivere i fjæringen, bruke slicks-dekk, har lettere materialer og enda kraftigere motorer på rundt 2000W per hjul.
Verdens raskeste elsparkesykkel er Rion med sine 5000W og kropp delvis bygget i karbonfiber og skal ha en toppfart på rundt 80-90 km/t. Denne saken får du ikke kjøpt i Norge såvidt jeg vet, men prismessig havner den nok på rundt kroner 60.000,- om du skulle importere den:
Extreme
Den siste kategorien er ofte mer konsept-sykler enn noen annet. De ekstreme elsparkesyklene som ser ut som om de er bygget for atomkrig. De er ekstreme på alle måter med enorme dekk, kraftig stål-konstruksjon og enorme motorer og gjerne en vekt på godt over 50 kilo.
Disse er på ingen måte praktiske, men skal visstnok være fantastisk stabile og gode å kjøre.
Den mest kjente er vel Hollyburn P5 fra Works Electric:
Elektriske sparkesykler i 2020
Hva bringer året 2020 av elektriske sparkesykler tro? Jeg tror vi vil se at stadig flere nordmenn kjøper seg egen elektrisk sparkesykkel. Xiaomi sine vil nok fortsatt være mange sin første sykkel, men så tror jeg vi vil se at flere får øynene opp for hvor enormt mye bedre kjøreopplevelse du får med en cruiser.
Så lenge lovgivningen i Norge er såpass streng som den er så vil vi nok ikke se så mye til de øvrige kategoriene, ihvertfall ikke i de store byene.
Det jeg håper vi vil se er flere cruisere med elegant design og klassiske materialer som treverk. For eksempel Zukboard.
Det viktigste er dog fortsatt å kjøre forsiktig, hold deg unna fortau og fotgjengere og å bruke hjelm!