Hjemmeskole i praksis

Det er merkelige tider. Her hjemme hos oss er vi for tiden fire mennesker i huset 24/7, halvparten av oss har hjemmekontor/hjemmeskole.

Det er Veronica som er hjemme i foreldrepermisjon med vår yngste datter på seks uker. Så er det meg som har hjemmekontor på stuebordet fordi hjemmekontoret har blitt barne/stellerom etter familieforøkelsen og kontorbygget vårt er off-limit i en periode.

I tillegg begynte altså eldstedatteren vår på snart 7 år med hjemmeskole fra forrige uke av. Det har vi rigget opp på kjøkkenbenken.

Rektoren på skolen sendte på fredag ut en melding til foreldrene som provoserte meg litt. Der legger hun føring for at hjemmeskole skal gjennomføres mellom 09-14 med bildebevis på utførelse innsendt innen 14:00. I tillegg føler hun ett behov for å poengtere at det fortsatt er lærerne som er lærere.

For å ta det siste først, det er bare tull! Lærerne lager ett ukesopplegg og sender oss en to minutters intro-video hver morgen. Så er det vi foreldre som har tatt over rollen som lærer. Det er vi som må sørge for at barna gjennomfører oppgavene, det er vi som forklarer oppgavene og det er vi som hjelper barna med å løse oppgavene når de blir vanskelige. Det er godt mulig det fungerer mer interaktivt med de større barna, men for oss som har en førsteklassing, så er vi nå ganske alene om å gjennomføre skoledagen.

Så det andre, nei, det passer ikke nødvendigvis å gjennomføre hjemmeskole mellom 09-14 for alle. Jeg ser mange på LinkedIn poster bilder av hjemmelagde timeplaner og sånt, jeg synes ikke det funker.

Mellom klokka 09-14 er det høyest aktivitet på min jobb. Jeg sitter hjemmefra, men er med i ett team som driver en skyløsning brukt av mange ti-tusenvis av brukere hver dag, og den tiden det er som mest aktivt, er akkurat mellom 09-14. Vi har ofte videomøter og jobber sammen to og to med å løse ting.

Datteren min våkner omtrent som en klokke hver dag klokka 06:30, så vi prøver å gjøre unna en økt mellom 07-09. Så gjør hun kanskje noen oppgaver litt sånn sporadisk gjennom dagen før vi gjør ett skippertak med de siste oppgavene mellom 14-17 ett sted.

Det fungerer til en viss grad for oss, så det må faktisk skolen leve med når vi foreldre har tatt over samfunnsoppgaven deres.

Denne uka «arrangerte» skolen også uteskole. Det betydde i praksis at jeg da måtte ta ett par-tre timer fri midt på dagen for å gå tur med Iris og ha «turbingo». Veldig hyggelig aktivitet og vi kombinerte det med å få skiftet dekk på bilen, men jeg tenker at det er vel ikke alle foreldre som har muligheten til det. Denne dagen ble rapportert som «sykt barn» til min arbeidsgiver.

Ute på turbingo.

Sånn rent jobbmessig så er det ganske vanskelig å få jobbet sammenhengende i en normal arbeidstid, så jeg jobber litt utover hele dagen og kvelden og litt i helgene uten å ha helt kontroll på hvor mye eller lite jeg jobber.

Kjenner jeg er veldig glad for at jeg ikke lenger har en arbeidsgiver som har krav til meg om timeføring.

Nå har vi hatt to uker med hjemmeskole. Den første uka gikk sånn nogenlunde OK, denne andre uka føler jeg det har sklidd litt ut og vi sliter med å gjennomføre alle «timene». Det blir «spennende» å se hvordan neste uke blir.

Denne her syntes jeg var fin og fungerer som en styrepinne disse merkelige dagene:

Plakat fra Landsforeningen 1001 dager.

Jeg håper virkelig at vi er tilbake til vanlig skole igjen etter påsken, ihvertfall for de minste (1-3 klasse) slik rådet fra FHI og erfaringene fra Finland tilsier. Det føles ganske absurd å måtte sitte hjemme og streve med hjemmeskole for en førsteklassing når det ikke er noe som tilsier at det faktisk har noen effekt på smittespredningen, og vi i tillegg bor i den bydelen i Oslo som har desidert minst spredning.

Fortsatt hjemmekontor, men få de minste barna tilbake på skolebenken!

Jeg tar gjerne hjemmekontor for å holde meg unna Oslo sentrum og trange T-bane-vogner frem til sommeren så lenge vi kan sende førsteklassingen tilbake til klasserommet!

Å ha henne hjemme, for det meste innestengt i stua utover påsken er ødeleggende for hennes utvikling og psykiske helse. En tilhørende konsekvens er at det også skader mine arbeidsoppgaver da jeg mer og mer må sosialisere og ta vare på henne fremfor å jobbe for min arbeidsgiver.

En kommentar om “Hjemmeskole i praksis”

  1. Helt enig Gaute,
    å kombinere hjemmeskole med arbeid hjemmefra er tilnærmet umulig. Hos oss hvor begge er i arbeid har hjemme med sykt barn blitt brukt mye i hele perioden, da kona ikke har mulighet for hjemmekontor og jeg ikke er i stand til å gjøre min jobb med to barn hengende over meg.
    Hos oss (også 1.klasse) så har vi ikke fått noe tidsskjema på oppgavene, men det er forsatt en del som skal gjennomføres i løpet av dagen.

    mvh
    Pål

    Svar

Legg igjen en kommentar