Jobbpendling på #elsparkesykkel

Korona-situasjonen har fått mange til å tenke annerledes på jobbreisen. Jeg har begynt å gjøre noe jeg aldri vurderte før, nemlig å kjøre min elektriske sparkesykkel hele veien hjemmefra til jobb.

Jeg jobber i Wergelandsgate, rett ved siden av slottet, også bor vi nesten så langt sør du kommer i Oslo, på Mortensrud. Vi har ingen parkeringsplasser på jobb, så bil er utelukket. For tiden er det heller ikke så fristende å utsette seg for smittefare på T-banen, jeg bor tross alt i den bydelen med størst smittespredning og det er en lang T-banetur.

Skal jeg sykle betyr det en 12 kilometer lang sykkeltur over Ekeberg, så en solid oppoverbakke både til og fra jobb.

Jeg kunne selvfølgelig tatt dette som en treningsøkt, men arbeidsgiver har stengt av dusjen på kontoret som smitteverntiltak. Så for mine kollegaer tror jeg ikke det hadde vært noen god ide, samt at det nok ville tatt meg ganske lang tid.

Det mest ideelle hadde selvfølgelig vært en elektrisk sykkel, men jeg har for tiden ikke lyst til å prioritere å bruke 20-30.000,- på en sykkel. Joda, jeg vet det finnes gode sykler til rundt 10.000,-, men skal jeg først kjøpe en sykkel til daglig pendling vil jeg ha en skikkelig robust og kraftig en.

Så da står jeg igjen med min Bydue 3.0 elektriske sparkesykkel. Er den klar for utfordringen?

Jobbreise med elektrisk sparkesykkel

Nå har jeg tatt turen fra Mortensrud til sentrum noen ganger og konklusjonen er enkel; ja, den er absolutt klar for utfordringen!

Bruk hjelm når du kjører elektrisk sparkesykkel

Det er tre ting jeg har funnet ut er viktig når man skal bruke en elektrisk sparkesykkel på en slik distanse:

  • Motor/batteri
  • Bremser
  • Stabilitet/fjæring

For å klare klatreturen jeg utsetter min Bydue for så må den ha en kraftig motor. Jeg veier ca 90 kilo og min Bydue har en bakhjulsdrevet motor på 700W. Den klarer fint å holde tilnærmet 20 km/t i alle bakkene unntatt den siste lille brattbakken hjemme der jeg må hjelpe til med noen spark selv.

Det er mulig en 500W motor hadde klart turen, men det tror jeg må være minstekravet. Det bør også være ganske kraftig batteri på sykkelen. Ikke bare for å faktisk rekke hele veien tur/retur hver dag, men også fordi effekten på motoren reduseres når spenningen i batteriet reduseres. Jeg kjører nesten aldri med mindre enn 50% batteri.

Siden det er endel oppoverbakker, er det naturlig nok også endel nedoverbakker. Når jeg triller ned Ekebergveien får jeg ganske raskt en fart på over 40 km/t bare ved å trille uten hjelp fra motoren, da er det viktig å ha gode bremser som både klarer å bremse raskt, og som ikke går varme av å bremse mye.

Skivebremser foran og bak er ett must, og kanskje helst hydrauliske. Min Bydue 3.0 har vanlige mekaniske skivebremser opg den spiser bremseklosser til frokost med mitt bruksmønster, men den nye Bydue 3.0+ som snart blir tilgjengelig er oppgradert til hydrauliske bremser, så kanskje det blir en oppgradering!?

Tilslutt er stabilitet og fjæring viktig. Rett og slett på grunn av komfort. Skal du stå på en sparkesykkel i over en halvtime så krever det full oppmerksomhet hele tiden, ett litt stort hull i veien eller en trikkeskinne kan få dramatiske konsekvenser om du ikke følger med!

Luftfylte store hjul, kraftige fjærer foran og bak og en bred ståplate gjør turen til en ren nytelse. I motsetning til de grusome utleiesyklene du finner i sentrum som bare er ubehagelige og vinglete…

Foreløpig er det ganske få jeg møter med elektrisk sparkesykkel før jeg kommer ned til sentrum og møter alle susemiklene på leiesykler, men jeg er ikke helt alene, jeg møter noen her og der og det ser ut som om flere og flere nå begynner å bruke hjelm. Det er veldig bra!

4 kommentarer om “Jobbpendling på #elsparkesykkel”

Legg igjen en kommentar