Renault Zoe – ett år senere

Nå er det gått ett år siden vi kjøpte vår første elektriske bil. Hvordan har året med vår lilla Zoe vært?

Den 6. juni 2019 var vi hos Motorforum og hentet vår kliss nye lilla Renault Zoe Iconic. Vi hadde valgt å ikke vente på 2020 modellen, men heller spare endel penger og gå for en meget god pris på 2019 modellen, ja, den uten hurtiglading.

Vi leverte inn vår Suzuki S-Cross som var en litt større bil. Vi ofret dermed i praksis ca 110 liter bagasjerom, takrails og hengerfeste.

Daglig bruk

I daglig bruk er denne bilen helt genial. Vi valgte Iconic-utgaven som sagt med skikkelig Bose-stereoanlegg, penere interiør, ryggekamera, en sprekere motor og litt annet stæsj. Bilen ser kul ut, er gøy å kjøre og stor nok til de aller fleste turer, enda vi er fire stykker i familien nå.

Rekkevidden ligger realistisk om sommeren ligger på rundt 25 mil og om vinteren på rundt 15 mil hvis du kjører med ECO (noe vi sjelden gjør), og det holder stort sett for oss. Vi kommer oss akkurat tur/retur hytta om sommeren uten lading om vi må.

På hytta har vi satt opp en vanlig stikkontakt på dedikert kurs på utsiden og siden faren min også har en Zoe har vi en «hyttelader» liggende der som vi begge benytter oss av.

App og teknologi

App’en som fantes til Zoe da vi kjøpte bilen var mildt sagt dårlig. Etterhvert har de utviklet en ny app. Den er veldig basic, men det den gjør, gjør den helt OK. Du kan programmere temperatur og lading og finner ett dekningskart, og det er egentlig det.

Skjermbilder fra appen.

Appen har altså ett dekningskart for å finne ladestasjoner, men den er ganske dårlig til å finne stasjoner så jeg vil lett anbefale å bruke PlugShare istedet.

Multimediasystemet i bilen leveres av nederlandske TomTom og er helt OK. Det støtter av en eller annen merkelig grunn kun Android Auto, ikke Apple Car Play. Siden jeg er Android-bruker så er det helt greit for meg. Android Auto fungerer helt glimrende og jeg bruker det konsekvent fremfor TomTom sitt grensesnitt. Android Auto med Google Maps er overlegent!

Siden vi valgte Iconic-modellen har vi da også fått med litt mer teknologi enn de andre Zoe-modellene. Det er da som nevnt; Bose stereoanlegg med subwoffer, ryggekamera og sensorer (men kun sensorer bak). Iconic-modellen har også regn-detektor på frontvinduet for automatisk visking (den fungerer litt bob-bob sammenlignet med for eksempel BMW sin), automatisk låsing av dører og sidespeil som går inn.

Det irriterer meg litt at cruise controll’en ikke har avstandsmåler, ellers savner jeg egentlig ikke noe teknologi i det daglige.

Ha med seg ting og tang

Det er ikke til å komme bort fra at Renault Zoe er en småbil. Likevel har den et imponerende bagasjerom på 338 liter. Det er en god del mer enn i Hyundai Kona og Kia eSoul, og nesten like mye som i VW eGolf for eksempel, og det uten å gå på bekostning av benplassen i baksetet. I vår Iconic har vi dog mistet 5 liter bagasjeplass til Bose subwofferen… men det er det verdt 😉

Hele familien på tur i Renault Zoe

Det som er irriterende med Zoe er at den ikke er godkjent for last på tak eller hengerfeste, så når bagasjerommet er fullt, sliter du litt.

Jeg lette lenge etter ett sykkelstativ beregnet for Renault Zoe. Ingen av Thule sine er «godkjent» fra Thule til å bruke på Zoe, men jeg fant etter mye leting en tysk produsent som hadde en modell for Zoe med en god del tilvalg.

Paulchen Comfort Class 2

Dette stativet har vi også funnet ut at fungerer utmerket til å frakte annen last på, så lenge det ikke veier mer enn 40 kilo. Ikke har jeg klart å måle at stativet gir noe nevneverdig redusert rekkevidde heller, så stativet sitter nå stort sett bare på bilen hele tiden (unntatt om vinteren).

Lading bortefra

Zoe sin store ulempe er lading. Som nevnt kjøpte vi en Zoe med kun Type 2 lader hvilket i praksis gir maksimalt 22Kwh effekt, men det stopper ikke der. Zoe støtter i utgangspunktet kun lading fra såkalte TN-nett, hvilket ikke er så grusomt utbredt her i Norge (stort sett nyere bygg). Dette er ikke noe problem når du lader på nyere Type 2 ladestasjoner, men når du skal lade fra en vanlig stikk-kontakt må du derfor ha en spesiell omformer som Renault kaller «hyttelader». Dette er en blytung liten bøtte med en kabel i hver ende.

Oslo kommune har for eksempel hatt en haug med ladestasjoner med vanlig stikkontakt, de fleste av disse er nå bygget om til Type 2, men latsabbene har ikke gjort det ordentlig, så det er bare en omformer fra vanlig IT-nett, så en vanlig Type 2 kabel vil ikke fungere for vår Zoe. Vi kan da bruke en Type 2 til vanlig stikk-adapter og putte vår «hyttelader» i den igjen, men det betyr å drasse med seg denne bøtta bare for å kladdelade bittelitt. Ganske upraktisk.

Du skjønner at det er IT-nett på at med vanlig Type 2 lader så står det «Ongoing checks» i dashboardet i bilen hele tiden, ladingen starter aldri.

På «ordentlige» ladestasjoner har vi ett par ganger opplevd problem med en feilmelding som sier «Battery charging impossible». Dette er en feil forhandleren hevder ikke er deres problem, men at ladestasjonen må restartes. Søker du på nettet finner du hundrevis at Zoe-eiere med eksakt samme problem, så svaret fra Motorforum kjøper jeg ikke.

Løsningen har for oss de gangene vi har opplevd det vært følgende:

  • Ikke ha noen ladekabel koblet til.
  • Lås bilen med fjernkontrollen (for da kjøres mer elektronikk ned enn ved å la bilen låse seg selv).
  • Vent fra 2-15 minutter og plugg så laderen inn igjen. Det vi nemlig venter på er at bilen skal reset’e seg selv. Diverse brukerforumer hevder du må vente 15 minutter, men 2-3 minutter har holdt for oss når vi har låst med nøkkelen.

Egentlig så bryr jeg meg ikke så mye om at bilen ikke har hurtiglading. Det 40kWh store batteriet lader seg ganske raskt opp på 22kW ladere (maksimalt 43kW), så med litt planlegging på langtur fungerer det helt fint, men dette problemet med at bilen av og til ikke vil lade på vanlige ladestasjoner er sykt irriterende.

Driftskostnader

Siden vi i all hovedsak lader bilen vår hjemme eller på hytta, så har vi ikke noe nevneverdige ladekostnader utover den faste månedlige leien av strømkontakt i fellesgarasjen som for tiden ligger på kroner 250,- i måneden.

Forsikring på Zoe var rundt en tusenlapp billigere enn på fossilbilen vår, vi betaler ca. kroner 6500,- i året for 12.000 km i forsikring inkludert årsavgift. Årsavgiften er for tiden på kroner 455,- for elbiler (det er visst ingen trafikkforsikringsavgift for elbiler i 2019 eller 2020, ukjent hvordan det blir i 2021).

Bomring er som kjent fortsatt ganske billig for elbil, så mens vi før fikk regning fra Fjellinjen ca hver andre måned før på rundt kroner 500,- så har det vel gått 5-6 måneder mellom hver faktura nå på samme sum.

Elbil på Bastø Fosen ferga.

Vi får også halv pris på ferger av en eller annen grunn (hva er miljøvennlig ved å frakte en elbil på en dieselferge?). Det er uansett veldig kjekt for oss som pleier å ta ferge til og fra hytta 🙂

Årlig service på Zoe

Renault har et serviceprogram for Zoe som består av en A- og en B-service. A-service inneholder ca. 20 sjekkpunkter og er for biler som kjører under 15.000 km i året.

B-service inneholder ca. 40 sjekkpunkter og er for de som kjører over 15.000 km i året. Dersom man kjører under 15.000 km i året skal B-service tas annet hvert år.

Vi har ikke hatt service på vår bil ennå (bilen begynte å mase om at vi bør ta den nå i pinsen, så bestiller time til uka), og vi kjører under 15.000 km i året, så hvis jeg har skjønt det riktig på vår forhandler så vil en B-service koste ca kroner 2500,-, mens en A-service koster rundt kroner 2000,- hos dem.

Noen forhandlere sier også at B-service’en koster ca. 35% mindre enn en vanlig service på tilsvarende fossil-biler.

Konklusjon

Angrer jeg på valget av Renault Zoe? Ikke i det hele tatt, det er en skikkelig deilig hverdagsbil. Angrer jeg på at vi ikke ventet på 2020 modellen? Litt… men kun pga det med bortelading.

Bilen vår sett forfra.

Kommer vi til å beholde Zoe’en? Ja, jeg tror vi kommer til å beholde den noen år til. Når minstejenta blir litt større må vi sikkert ha mer plass så da må vi vel vurdere en større bil, men en ting er sikkert; Vi går aldri tilbake til fossil-bil!

Hvis du er på jakt etter en billig men god småbil og den skal være elektrisk? Da kan jeg lett anbefale Renault Zoe. Om du skal kjøpe en brukt <=2019 modell eller nyere, det kommer helt ann på lommeboka og behovet for bortelading/hurtiglading.

En kommentar om “Renault Zoe – ett år senere”

Legg igjen en kommentar