Bydue 3.0+ elektrisk sparkesykkel

Bydue 3.0+ er en ganske subtil oppgradering av en allerede god elektrisk sparkesykkel. Den originale Bydue 3.0 var ifjor en av de aller beste elektriske sparkesyklene du fikk kjøpt i Norge. Har de toppet den?

Jeg hadde egentlig ingen planer om å oppgradere fra min Bydue 3.0 til den nye 3.0+ modellen. Jeg var superfornøyd med sykkelen jeg hadde, men uka før 3.0+ kom på lager hos gutta i Pilestredet så hadde jeg ett brutalt møte med ett stort hull i veien. Bakhjulet ble slått fullstendig i stykker og der sitter jo motoren også.

Sykkelen min er flott den, men den har også vært en ulykkesfugl. Allerede første uka jeg hadde den ifjor høst klarte jeg å knekke forskjermen i en T-bane dør. Etter bare noen få måneder kjørte jeg på en spiker og punkterte bakhjulet. Så justerte jeg bremsene skjevt og slet ut klosser i rekordfart (helt og holdent min egen feil), så tilslutt røyk altså hele bakhjulet og motoren da jeg smadret sykkelen i ett stort hull i veien.

Det var bare å innse det, sykkelen var tapt!

Ny Bydue 3.0+

Beklager dårlig lyd, jeg sier det samme som i teksten under.

De fleste forbedringene på + utgaven er gjort under panseret. Vi snakker bedre vannbeskyttelse, lukkede kulelagre, forbedrede lukkemekanismer på stamme og styre så den er lettere å slå sammen og ta opp.

Det er en bedre luke til ladeporten, bedre frontlys og dekk med større mønster (så de antagelig fungerer bedre på vått underlag).

Det er dog noen ting som det også er spart inn på. Det elektriske signalhornet er erstattet med en enkel ringeklokke. Dette er en innsparing jeg synes er helt topp. Det elektriske signalhornet på tidligere modeller var så kraftig at man skremte vettet av fotgjengere og andre syklende. Jeg har dog allerede bestilt meg en Knog Oi Luxe ringeklokke (omtale kommer senere) for å få en premium ringeklokke som står i stil med en premium sparkesykkel.

Borte er også blinklyset. Nok en ting jeg ikke vil savne egentlig. Jeg brukte nesten aldri blinklyset, og dessuten blinket det ikke så veldig heller, spesielt ikke når du også hadde på lyset.

De røde sidelysene er også borte. Det synes jeg er litt synd for jeg syntes de gav en kul lys-effekt når det ble mørkt og jeg synes baklyset på hjulskjermen er litt i spinkleste laget.

Nye bremser og motor

Den største forandringen finner vi forresten nede ved hjulene. Bremsene foran og bak er oppgradert til hydrauliske bremser, og det må jeg si… kjører du mye i bakker så er de nye bremsene grunn nok alene til å oppgradere. De er helt fantastiske! Du har mye mer kontroll på bremsingen nå, den blir ikke så hard og «pumpete» som den var på de tidligere modellene, samtidig som den føles kraftigere og tryggere når du virkelig suser nedover bratte bakker og kanskje ligger på hjul bak en bil.

Bydue 3.0+ bakhjul

På bakhjulet finner vi en ny 1000 watt motor. Det er en 30% økning i effekt. Du merker at det er kraftigere pådrag når du aksellererer og du holder bedre fart opp bakkene. Aksellerasjonen er fortsatt ikke like hysterisk som den var på Bydue 2.0, men dette er betydelig mer gøy enn det var på den originale Bydue 3.0, som kunne føles litt slapp i draget. Jeg har flere ganger opplevd at forhjulet letter når jeg gasser fra stillestående ut av lyskryss 🙂

To størrelser på batteriene

Batteriet får du nå i to størrelser, det største har fortsatt en teoretisk rekkevidde på 100 kilometer, mens du nå også ett mindre batteri på ca 70 kilometer rekkevidde. Da sparer du en tusenlapp og ett par kilo dødvekt.

Siden jeg ikke hadde planlagt noen utskifting i år, så hadde Bydue-gutta ingen flere sykler igjen med det største batteriet, så jeg har nå en sykkel med det minste batteriet med 70 kilometers rekkevidde. Det ser ut til å holde helt fint for meg. Jeg tror jeg nesten aldri var under 50% batterikapasitet på den forrige uansett, så dette er antagelig en batteristørrelse som passer min bruk bedre (jeg kjører omtrent 30 kilometer per dag, med mye oppoverbakker).

70 kilometers rekkevidde er fortsatt veldig bra og mer enn for eksempel Ninebot Max G30 som av mange medier omtales som «batterikongen». Målt i ampertimer har Ninebot Max G30 15,3Ah batteri mens det minste batteriet til Bydue 3.0+ er på 20Ah.

Konklusjon

Ett par ting jeg har glemt å nevne. Bydue 3.0+ har fortsatt de samme ekstremt gode demperne foran og bak, så sykkelen er fulldempet. Den har fortsatt de store brede 10 tommers hjulene som gjør at brostein og fortauskanter ikke er noen utfordring. Du glir av gårde.

Du kan også fortsatt få sykkelen med alarm. Det vil jeg anbefalle alle å spandere på seg, det gir en god trygghetsfølelse når du går fra sykkelen å vite at hvis noen så mye som tar på sykkelen din så begynner den å ule og hjulene låser seg.

Alt i alt er dette en veldig god oppdatering av Bydue 3.0. Jeg er veldig glad for at de har valgt å beholde designet i en generasjon til, jeg synes dette er et design som oser av kvalitet og styrke. Jeg synes det er litt dumt at de fjernet sidelysene, men det kan jeg leve med når resten av sykkelen er så bra.

NB: De har solgt nesten alle av vårens produksjon, så skal du ha deg en ny sykkel på denne siden av sommeren må du forte deg, sjekk www.bydue.no (de har også fysisk butikk i Oslo og Trondheim).

4 kommentarer om “Bydue 3.0+ elektrisk sparkesykkel”

  1. Min fikk bakskjermen ødelagt (LED Listen) Men bussen så ut som noen hadde smadret inn i den og innsiden hadde fine dekkmerker. Ble kastet ut av bussen men verdt det. «Et øye for et øye» det koster nok mer enn 400kr å fikse. Men jeg driter i bussen

    Svar

Legg igjen en kommentar