Regulering av sparkesykkelutleie

Elektriske sparkesykler er geniale for å komme seg rundt i sentrum og er en suveren løsning på Last Mile, men utleiesyklene er også problematiske.

Utleiesykler er kjekt når du trenger dem, men måten folk bruker og parkerer dem er med på å gi elsparkesykler ett dårlig rykte. Som en ivrig elsparkesyklist med egen sykkel går det indirekte utover meg også.

Jeg liker fortsatt ideen om elektriske sparkesykler som en tjeneste, men jeg må innrømme at jeg har begynt å irritere meg over at folk setter fra seg syklene på de mest idiotiske stedene, samt alle tullingene som insisterer på å kjøre på fortauet, selv der det er ett flott sykkelfelt rett ved siden av.

I Trondheim og Stavanger har politikerne prøvd seg med utdeling av konsesjoner som ikke alle tilbyderne ser ut til å bry seg og det er full strid mellom kommune og tilbyder. I Bergen har politikerne gått fullstendig av skaftene og startet en storstilt kampanje mot utleiesyklene ved å beslaglegge syklene og nå også gå til søksmål på høyst tvilsomt grunnlag.

Selv om jeg synes disse kommunene er utrolig bakstreverske og heller burde gått i dialog og funnet løsninger enn å starte krig mot tilbyderne av en type tjeneste som har vist seg å være svært populær, så mener jeg det må en regulering av markedet til.

Vi har denne våren i Oslo sett tendenser til at gatene flommer over at forskjellige tjenesteleverandører som prøver å få en markedsandel og syklene ligger mer eller mindre i hauger rundtomkring og forsøpler.

Forslag til konsesjon og lovendringer

Jeg ser for meg at det bør være tre til fem aktører i en by på størrelse som Oslo, og det bør være konsesjonsbasert. En konsesjon for å drive vil også sørge for at man får seriøse aktører som er interessert i å ta vare på sykkel-stallen sin så den varer i minst 2-3 år som miljøorganisasjonene sier at de bør. Kanskje levetid på sykler til og med kan være ett konsesjonskrav som følges opp ved fornyelse av konsesjonen. Konsesjonene bør derfor være på 5 år.

Her er noen tiltak jeg skulle ønsket meg at myndighetene kunne bidratt med:

  • Regulere antall utleiere og antall elsparkesykler som settes ut.
  • Innføre strengere håndheving av regler for parkering og samtidig innføre parkeringssoner for utleiesyklene og slike stativer som Voi har laget.
  • Forby kjøring med sykler og sparkesykler på fortau, ihvertfall i sentrumsområder (innenfor Ring 2 i Oslo for eksempel).
  • Aldersgrense for å leie sykkel på 16 år.
Produktbilde fra Ninebot

Opplæring/vurdering av brukerne

Etter det første året med utleiedrift i Oslo har befolkningen vist at det er skuffende mange av oss som mangler normal folkeskikk når de får en elektrisk sparkesykkel mellom henda. Her må det bedre opplæring av brukerne til. Flere tjenestetilbydere har argumentert med at de har opplæring i appen, men det er bare en wizard du raskt blar deg igjennom første gang du registrerer deg.

Her tror jeg tjenesteleverandørene kan bli mye mer kreative. Hva med ett belønningssystem alla Uber der brukerne kan gi tilbakemelding på hvordan sykkelen var parkert når de fant den, innrapportering på uvettig kjøring (da gjerne merke syklene med noen store tall) og lignende? Så får brukerne en gitt score. Plusspoeng gir gratis minutter med bruk, minuspoeng gir karantenetid der du ikke får bruke syklene på noen timer/dager.

Har disse tjenestene en fremtid?

Ja, det tror og håper jeg. De er en veldig god løsning på «Last Mile» problematikken sammen med de mer tradisjonelle bysyklene, men det må en regulering på plass og brukerne må skjerpe seg, holde seg unna fortauene og parkere syklene på egnede steder.

Bilder: Ninebot

Legg igjen en kommentar