Er Nortern Lights F3 bedre enn Mate X?

Disse sammenleggbare syklene fra Kina kommer fra mange merker og konfigurasjoner. Den mest kjente er Mate X.

Denne relativt ukjente norske leverandøren har forbedret sykkelen på en rekke punkter og er derfor ett mye bedre kjøp enn den danske Mate Bike såvidt jeg kan skjønne.

OPPDATERING: Få med deg min test av 2022 modellen fra Northern Lights som har skiftet navn til PACE F1 Max.

Forbedringer

Mate X har fått mye kritikk for at de har valgt noen løsninger som gjør at styret kan brekke av i fart. Noe som vil kunne gi katastrofale følger for rytteren. Dette har Northern Lights med sin F3 Max modell fikset. Problemet med Mate X er to ting:

  1. Styret er festet med to altfor korte skruer som kan skru seg ut eller knekke i fart.
  2. Styrestammen har en liten brakett i leddet som gjør at den sammenleggbare stammen kan gi etter ved røffe påkjenninger.

Northern Lights har valgt en helt annerledes og mye mer robust festeløsning både for styret og stammen med kraftige klammer istedet. Har du en Mate X finner du guider på YouTube for hvordan løse problemet før delene går istykker.

Demperen under setet mot bakhjulet på Mate X har fått endel kritikk for å lett bunne ut og å være «noname» med dårlig kvalitet. Northern Lights bruker istedet en demper fra det anerkjente merket DNM, akkurat som du vil finne mange anbefalinger på nettet for oppgradering til Mate X.

Mate X har også fått noe kritikk for at skjermene (som er ekstrautstyr) er skranglete og dårlig festet. Northern Lights leverer sykkelen som standard med skjermer og bagasjebrett. Her er skjermene lenger slik at de har flere festepunkter og sitter godt og «skranglefritt».

Northern Lights F3 Max

Mangler/svakheter

Jeg ville ha gatedekk, ikke terrengdekk, men i motsetning til fra Mate Bike, så har Northern Lights ikke noe valg på dette. Sykkelen kommer med terrengdekk, ferdig snakka. Jeg ville ha gatedekk fordi jeg primært sykler på asfalt og ønsker dekk som støyer mindre og gir mindre motstand. Jeg har derfor bestilt meg ett sett med Chaoyang Sand Storm 20×4 dekk. Disse var ikke mulig å få tak i her i Norge så jeg har bestilt dem på eBay fra en forhandler i Italia. Håper de kommer snart… (det blir en egen bloggpost 😉 )

Jeg har også lest meg til at den støtdempende gaffelen foran ikke nødvendigvis holder så høy kvalitet så jeg vurderer å bestille meg en HIMALO Air Fork Lock 135mm (20×4) som jeg ser blir anbefalt som en oppgradering til Mate X, men foreløpig fungerer den originale helt utmerket for meg.

Jeg vurderer å bytte kranksettet for å få en litt større diameter på drevet foran. Med det originale drevet så er det nærmest umulig å klare å få høyere fart etter at motoren kutter ut rundt 25 km/t. Jeg klarer å sykle opp mot 29 km/t på flata, men fortere enn det og beina går som trommestikker og det er vanskelig å utnytte egen benkraft for å øke farten. Ser flere setter større drev på sine Mate X for å bøte på det.

Tilslutt er jeg ikke voldsomt imponert over kontroll-enheten Northern Lights har valgt til Bafang-motoren. Den er veldig enkel og grei, men det er ikke mye du kan stille på og jeg synes ikke forskjellen fra styrkenivå 1-5 er spesielt merkbar (skulle hatt betydelig mindre assistanse på nivå 1-3) så jeg har justert den ned til å kun være 1-3. Jeg har sett på diverse diskusjonsfora at det skal være mulig å skifte kontroll-enheten til en rekke forskjellige alternativer, så her må det gjøres litt mer research.

Konklusjon

Skal du ha best mulig elsykkel for pengene er uansett denne typen sykkel ikke det du skal ha, men vurderer du en Mate X eller tilsvarende «mini-fatbike» fordi du synes det er kult med en sykkel som skiller seg ut og er annerledes enn alle andre, sjekk ut norske Northern Lights.

De har også en (bitteliten) fysisk butikk i Oslo med service-verktsted der du kan prøvesykle før du kjøper. Når du skal investere i noe såpass dyrt som en elsykkel, så ser jeg det som en stor fordel at det finnes ett sted, et butikk, ett verksted du kan gå til og få service og hjelp.

Siste tips: Du får mye bedre pris om du avtaler i chat’en eller ringer dem på forhånd og henter og betaler i den fysiske butikken i Oslo, da kan du også få dem til å oppgradere til ett større 14 Amp batteri fra Samsung.

14 kommentarer om “Er Nortern Lights F3 bedre enn Mate X?”

  1. Hei Gaute! Ser at du forsatt bruker sykkelen temmelig aktivt, enda godt fornøyd med den? Har du bemerket deg noen flere fordeler/ulemper med den? Har du foretatt noen utskiftinger/forbedringer på den?

    Svar
    • Hei Mathias. Jeg er veldig fornøyd med den fortsatt. Helt konge på vinterføre etter at jeg pigget dekkene.

      Eneste endringen jeg har gjort utover å montere på ekstra utstyr er vel å fjerne gasspaken og satt på en Knog Oi ringeklokke.

      Svar
  2. Da ble det en sykkel på meg. Tok toget til Oslo og møtte en utrolig hyggelig selger hos elsykkel.no. Jeg fortalte at jeg hadde lest bloggen din. Det skulle han huske på neste gang du stakk innom På vei tilbake til toget ble jeg stoppet fem ganger, der de lurte på hva slags sykkel jeg hadde. Kanskje vi skulle hatt en egen Facebook side for sykkekene våre? Ser Mate X har det

    Svar
    • Fantastisk kult! Jeg har tenkt litt på å lage en generell 204 gruppe, altså for folk som har sykler med 20×4 dekk.

      Det finnes en veldig bra engelskspråklig sånn gruppe.

      Svar
  3. Hei Gaute.
    Eg lurer på hvordan man kan få bestillt nye deler til Nortern Lights F3 MAX??
    Eg trenger en ny tommelgass..
    Mvh Vidar.

    Svar
  4. Hei Gaute.
    Kan eg få kjøpe din gasspak om du ikkje bruker den, eg har stresser siden tidlig vår for å få tak i en orginal.
    Mvh Vidar.

    Svar
    • Du kan sikkert få kjøpt en fra elsykkel.no, men du må gjerne få min for en hundrelapp pluss porto. Send meg mail på gaute at gauteholmin.no så løser vi det!

      Svar
  5. Hei
    Går med tankene om å kjøpe pace 2022 f1….er denne grei å bruke på skogsstier er det mye vedlikehold på denne sett i forhold til en vanlig el.sykkel
    Takknemlig for svar
    Morten

    Svar
    • Vedlikeholdet er nok ganske likt som på hvilken som helst vanlig sykkel.

      Den er dog ganske tung, så når du sier skogsstier blir jeg litt tvilende. Hvor «sti» snakker vi om?

      Grusveier, type lysløype er helt perfekt for sykkelen, men stier hvor du må stå på sykkelen og balansere som med en MTB, og kanskje gå av og trille/ bære, da ville jeg nok heller satset på en mer klassisk EMTB, som for eksempel Northern Lights M1 (jeg jobber med å skrive en test av denne for tiden).

      Svar
    • Jeg har hatt min pace i et par år nå. Den er solid tvers igjennom. Tung sykkel som egner seg bedre på skogsvei enn på stier.

      Svar

Legg igjen en kommentar