Fjerne gass-spaken fra elsykkelen

Mange elsykler fra USA og Kina spesielt har en gass-spak som ikke er lovlig i Norge. Har du en slik på din sykkel, er det ganske lurt å fjerne denne spaken så du ikke risikerer problemer med politiet.

Jeg har fjernet den på min sykkel og det var ikke veldig vanskelig. Det vil selvfølgelig variere litt fra sykkel til sykkel, men her er hva jeg gjorde.

Koble fra kabel og fjerne spak

Alle slike spaker er koblet til kontrollenheten til sykkelen ett eller annet sted mellom spaken og kontrollenheten med en kontakt. Det gjelder bare å finne kontakten og koble den fra.

Fra hva jeg har funnet ut, ser det ut til at de fleste slike finnes en 20-30 cm fra styret dekket av en hylse. På min sykkel var faktisk kontakten helt inntil kontrollenheten som satt inne i rammen, så det var endel plundring for store fingre, men jeg fikk den av uten større problemer.

Så var det bare å få løsnet ledningen fra hylsa hele veien opp til styret. En nøysom og kjedelig jobb som tar litt tid, men ikke vanskelig.

Selve spaken sitter som regel innenfor den høyre holken, så du må få holken av ved å lirke, lirke, lirke… 😉 Så er det som regel bare en skrue å løsne og ta av selve spaken.

Feilmelding på displayet

Når du nå starter opp sykkelen får du høyst sannsynlig en feilmelding på displayet. Mitt sa «Err-08».

Etter ett lite nettsøk fant jeg, ikke overraskende, ut at dette var feilmelding om at gass-spaken ikke er koblet til… alt fungerer fint for det, men det hadde jo vært greit å få bort feilmeldingen. Nå må du finne frem manualen til displayet ditt. Har du ikke den, finn ut modellbetegnelsen på displayet og søk på nettet. De fleste manualer ligger ute ett sted.

Mitt display er renset for modellbetegnelser, så jeg måtte kontakte produsenten. Heldigvis svarte de iløpet av noen minutter og sendte meg manualen på epost. For å komme inn i administrasjonsvalgene måtte jeg holde inne +/- knappene i ett par sekunder. Så måtte jeg gå til innstilling «P10» (dette vil variere fra display til display, så finn manualen til din modell)

For min del så var det tre valg på P10 som jeg kunne velge imellom:

  • 0 = Kun pedal-assistanse
  • 1 = Kun gass-spak
  • 2 = Begge deler

Den stod da på «2» og jeg måtte sette den til «0». Dermed forsvant feilmeldingen og jeg kunne sykle lykkelig videre med viten om at sykkelen min nå er 100% lovlig i Norge.

Tilslutt har jeg kjøpt meg en Knog Oi ringeklokke som jeg har montert der gass-spaken var.

Knoq Oi ringeklokke

Legg igjen en kommentar