Min elsykkel-rute til jobb

Korona-situasjonen har fått mange til å tenke annerledes på jobbreisen. Jeg har nå investert i en elektrisk sykkel og gleder meg plutselig hver gang til jobbreisen.

Jeg jobber i Wergelandsgate, rett ved siden av slottet, også bor vi nesten så langt sør du kommer i Oslo, på Mortensrud. Vi har ingen parkeringsplasser på jobb, så bil er utelukket. For tiden er det heller ikke så fristende å utsette seg for smittefare på T-banen. Det er en lang T-banetur og når jeg kommer frem er jeg midt i den delen av byen der det er størst smittefare for tiden.

Skal jeg sykle betyr det en 12 kilometer lang sykkeltur med en god del oppoverbakke både til og fra jobb uansett hvilken rute jeg velger.

Jeg kunne selvfølgelig tatt dette som en treningsøkt, men arbeidsgiver har stengt av dusjen på kontoret som smitteverntiltak. Så for mine kollegaer tror jeg ikke det hadde vært noen god ide, samt at det nok ville tatt meg ganske lang tid.

Investerte i elektrisk sykkel

Våren 2020 begynte arbeidsgiveren min å åpne opp for å bruke kontoret vårt igjen, så jeg kastet meg en til to ganger i uka på min Bydue elsparkesykkel og kjørte inn til byen. Det var helt greit og ganske gøy på varme dager, men i lengden innså jeg at det er ganske risikofylt å suse ned Kongsveien i 40-50 km/t på en elsparkesykkel med små ti tommers hjul.

Så jeg solgte min elskede Bydue 3.0+ og kjøpte meg en elektrisk sykkel istedet. Selv om jeg av og til angrer litt på at jeg solgte elsparkesykkelen min, så ELSKER jeg å sykle på min elektriske sykkel <3

Rute-alternativer til/fra Mortensrud

Fra Mortensrud finnes det i praksis tre hovedruter du kan ta hvis du skal sykle til Oslo sentrum. Google Maps beregner reiseveien på disse rutene til rundt 45 minutter. Jeg har ikke testet med sykkel uten eldrift, men med min elektriske sykkel så bruker jeg +/- en halvtime:

Rutealternativer med sykkel fra Mortensrud til SuperOffice

Du kan sykle langs Mosseveien. Det er den flateste ruta og kanskje den jeg vil anbefale om du IKKE bruker elektrisk sykkel da du blir minst mulig svett på vei til jobb. Hjem samme vei vil du få en tøff avslutning opp Mortensrudveien fra Hauketo. Denne ruta er lite tilrettelagt for syklister.

Du kan også ta en rute som går over Ryen. Dette er den ruta der du vil møte minst andre traffikanter. Fra Mortensrud sykler du den herlige Vinterveien, en ren sykkelvei helt frem til Abilsø. Derfra er det ekstra bredt fortau ment for å romme både syklister og fotgjengere mesteparten av veien til Ryen T-banestasjon. Derfra bærer det nedover til sentrum hvor du etterhvert møtes av «røde løpere», altså sykkelfelt.

Det siste alternativet, og som er mitt prefererte alternativ; er å sykle over Sæter, Holtet, Bekkelaget og ned Kongsveien.

Løypeprofil

Dette er den løypa med flest høydemeter opp og ned, men også den ruta med «rød løper», altså sykkelfelt, nesten hele veien til jobb.

Det er nesten bare Kongsveien som mangler tilrettelegging for syklister, men den er så lite traffikert av biler at jeg opplever ikke det som noe plagsomt.

Strekningen som kan være litt utfordrende for de fleste er det lille strekket mellom bunnen av Ekebergåsen og Dronning Eufemias Gate eller Grønlandsleiret avhengig av hvor du skal. Her er det ikke tilrettelagt for syklister og det er fullt av hindre som veiarbeid, trikkeskinner, store hull i veien og generelt litt kaotisk trafikkbilde.

Konklusjon/erfaringer

Det er veldig forfriskende å starte/avslutte dagen med en sykkeltur. Det at sykkelen min er elektrisk gjør at jeg kommer frem raskere og uten å bli svett. De aller fleste oppoverbakker oppleves likt som flatmark. Kongsveien hjem merker jeg dog litt i beina, men ikke mer enn at jeg kjenner jeg blir god og varm i kroppen og at det kribler litt i lårmusklene.

Ikke bruk ryggsekk! Med ryggsekk blir jeg svett på ryggen og under armene uansett hvor rolig jeg prøver å ta det. Jeg har laptop og regntøy i en sideveske istedet.

Thule Shield på min sykkel

Ha med regntøy i sideveska som sagt og ha tørre sko stående på kontoret/arbeidsplassen din.

Bruk hjelm! Du kan sykle så pent og forsiktig som du vil, uforutsette ting kan skje og det er desverre endel bilbøller der ute som mer enn gjerne vil prøve å presse deg ut av veien. Jeg har iløpet av det siste året opplevd tre nestenulykker hvor bilister mer eller mindre bevisst har presset meg ut av bilbanen eller kommet over i sykkelfeltet.

Ved å ta kollektivtrafikk så bruker jeg inkludert gange til og fra stasjonene, litt venting på banen og selve T-baneturen mellom 50-60 minutter hver vei. Når jeg sykler bruker jeg ca 30 minutter, så nesten en halvtime spart hver vei med andre ord.

Min arbeidsgiver har dessverre ikke innendørs parkering for syklene som endel bedrifter har begynt med, men i sommer oppgraderte de uteparkeringen ved å bygge ett enkelt tak over den og sette opp en haug med stikkontakter så vi kan lade syklene mens vi er på jobb uten å måtte ta med batteriet inn, veldig praktisk! Eneste ulempen er at mange flere sykler nå, så det begynner å bli fullt, men jeg så idag har de har kjøpt inn flere stativer, så sykkelparkeringen skal tydeligvis utvides.

Fremtiden

Jeg er litt spent på hvor ivrig jeg kommer til å være med å ta sykkelen fatt midtvinters, det vil nok bli litt vurdering dag for dag, men jeg er sikker på at når denne COVID 19 pandemien er over så kommer jeg til å fortsette å sykle fremfor å ta kollektivtrafikk de aller fleste dagene i året.

Sykkelen min er type «fatbike» med store knastedekk. Jeg har kjøpt med nye dekk uten knaster beregnet på asfalt, men jeg venter til våren med å sette dem på sykkelen tror jeg. Jeg vurderer også å kjøpe noen ekstra knastedekk og teste å pigge dem selv siden jeg ikke finner ferdige piggdekk i 20×4 dimensjonen.

Det å sykle fra Søndre Nordstrand til sentrum er noe som mange hevder er vanskelig og utfordrende. Jeg trodde også på det helt frem til i våres da jeg begynte å sykle til jobb pga COVID 19, men det er faktisk egentlig veldig godt tilrettelagt.

Joda, avstanden og løypeprofilen gjør det utfordrende hvis du ikke har elektrisk sykkel og ikke vil ta turen som en treningsøk, men sånn i forhold til rutemuligheter og sikkerhet så er det egentlig helt strålende lagt opp, mye bedre enn da jeg som ung student syklet fra Furuset til Oslo Sentrum.

Så for fremtiden ønsker jeg meg at de skal bli ferdige med veiarbeidene i Gamlebyen før sommeren 2021, det er dette lille stykket som er utfordrende og kan oppleves litt «farlig».

Jeg ønsker meg også raskere konvertering fra fossile til elbiler på veiene så det blir mindre eksos i fleisen. Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om at det er mye biler og rushtrafikk ved siden av meg når jeg sykler, men fossilbiler både støyer og stinker.

2 kommentarer om “Min elsykkel-rute til jobb”

Legg igjen en kommentar