Hvordan pigge sykkeldekk selv?

Jeg er veldig glad i den litt sære elsykkelen min, men det er en stor ulempe med den; det finnes ikke piggdekk i 20×4 dimensjonen. Så jeg pigget ett par selv, hvor vanskelig kan det egentlig være?

Jeg har saumfart forskjellige diskusjonsfora og Facebook-grupper, det finnes per dags dato ingen kommersielle sykkelpiggdekk til 20×4 fatbike. Det er endel som har satt på mopeddekk med pigger, men da med betydelig større motstand i dekkene, samt at jeg er usikker på om det ville fungert med skjermene på sykkelen min.

Så jeg bestemte meg for å prøve å pigge et par selv. Etter å ha funnet noen som hadde gjort dette før, så så det ut til at Chaoyang Big Daddy var dekkene å bruke og Bestgrip BG1000 var piggene å bruke.

Jeg har ikke funnet noen norske sykkelbutikker som selger 20×4 dekk, så jeg endte opp med å importere ett par Big Daddy fra Italia via eBay. Jeg kjøpte 4 ganger 50 pakk med pigger fra Bikeshop. I tillegg kjøpte jeg punkteringsbeskyttelse (en gummilist du legger mellom dekk og slange) i tilfelle piggene skulle gnage seg igjennom dekkene. Jeg kjøpte også verktøy til å skru piggene for hånd fra Bikeshop. Det ble da kroner 1516,- i pigger og kroner 1245,- for dekkene ferdig importert og levert på døra, så det er ingen billig løsning.

Jeg hadde beregnet maksimalt 100 pigger per dekk. Jeg lest meg frem til at folk mener du bør ha 120-200 pigg per dekk, men det er på 26-28 tommers dekk, mitt er bare 20 tommer. Så da var det bare å finne ett mønster å pigge etter så jeg hadde kontrollen på forbruket av pigger. Jeg vurderte å bruke en drill eller elektrisk skrutrekker, men valgte å gjøre det for hånd og det tror jeg var lurt for skruene måtte lirkes litt inn i dekket før du kunne skru til.

Pigging av dekk
Første pigg er skrudd i

Jeg har lest at du ikke bør ha for mange pigger i midten slik at du også har grep på ren asfalt. Jeg fant også fort ut at det var veldig vanskelig å få skrudd skruene ned i de minste knottene på dekket.

Mønsteret jeg landet på, var å sette en pigg i annenhver knott i midten og annenhver knott på nest ytterste rad. Jeg valgte de avlange knottene på den ene siden av dekket og de på høykant på den andre siden av dekket. Da ble det totalt 96 pigger per dekk og tok ca 2 timer per dekk.

Piggdekk ferdig pigget
Dekkene ferdig pigget

Etter å ha pigget begge dekkene la jeg inn Proline punkteringsbeskyttelsen jeg hadde kjøpt fra Bikester. Denne er ikke klebrig og jeg var usikker på om den trengte å festes eller ikke, så jeg brukte ducktape biter til å feste den.

Punkteringsbeskyttelsen var ikke så bred, selv om jeg valgte den bredeste de hadde, så den dekker egentlig bare midterste raden. Det er forsåvidt den som får mest trykk og piggene gikk heller ikke helt igjennom dekket, så jeg tror det skal holde. Blir det punktering fordi en pigg jobber seg igjennom, får jeg heller bare kjøpe ett sett til med punkteringsbeskyttelse og teipe dem ved siden av hverandre.

Punkteringsbeskyttelse
Punkteringsbeskyttelse

Så da var det bare å sette dekkene på sykkelen. Siden sykkelen min har elmotor i navet på bakhjulet måtte jeg koble fra motoren før jeg tok av hjulet, det var en kontakt som satt ca 10 cm fra navet og ledningen var festet med en strips som jeg måtte klippe (og sette på ny etter montering).

Følelsen av å sykle med piggdekk er helt fantastisk, sykkelen har nå helt suverent godt grep, snø og is føles som å sykle på tørr asfalt, ja, nesten bedre!

Det var lett verdt innsatsen:

  • Dekk + pigger + punkteringsbeskyttelse: NOK 2930,-.
  • Arbeidstimer pigging: Totalt 4 timer.
  • Arbeidstimer dekkskift: 1 time.

NB: Dekkene som er standard på Northern Lights F3 Max (og Mate X tror jeg), er nettopp Chaoyang Big Daddy, så jeg kunne strengt tatt spart meg å kjøpe et ekstra sett med dekk siden jeg allerede har kjøpt med Chaoyang Sandstorm til bruk om sommeren.

Jeg er spent på hvor godt piggene sitter fast, var veldig usikker på hvor langt inn jeg skulle/burde skru dem. Jeg har en ekstra pose med 50 pigger (feilleveranse, jeg har kun betalt for 200 pigger), så jeg har endel i reserve om noen skulle dette ut.

Northern Lights F3 Max i vinterlandskap
Sykkel i vinterlandskap

5 kommentarer om “Hvordan pigge sykkeldekk selv?”

  1. Er denne sykkelen grei å sykle på slik som været er nå om dagen, uten pigg dekk?

    Synes den ser stilig ut, men er den god nok uten modifikasjoner? Tenkt å bruke den til/fra jobb (3 km hver vei).

    Mvh

    Rune Krogseth

    Svar
    • Hei Rune.

      Snø går helt fint uten pigg, is er det verre med. Skal ærlig innrømme at jeg brukte sykkelen fint lite på snø før jeg pigget den, men på is er det pigg som gjelder uansett sykkel eller dekk.

      Jeg sykler 13 km hver vei. Sykkelen er helt fin å sykle med uten modifikasjoner. Eneste strengt tatt jeg har gjort sånn sett er å bytte til større batteri (fordi med min avstand til jobb var standard litt for «close for comfort») og satt på ett baklys.

      Svar

Legg igjen en kommentar