Budbiler og fartsdumper

Noen ganger lurer jeg på; Liker budbilsjåfører fartsdumper? Det kan virke sånn, for med den enorme farten de har så tvinger de frem etablering av fartsdumper.

I borettslaget der jeg bor har vi en indre privat vei i borettslaget. Denne veien er såvidt bred nok til at to biler kan passere hverandre noen steder, men ikke overalt og husene ligger helt inntil veien. Det er mye barn i borettslaget i alle aldre som bruker veien aktivt og vi har en lekeplass i hver ende av veien.

Andelen budbiler som trafikerer denne veien har eksplodert de siste årene og for to år siden etablerte vi en fartsdump midt på den lengste strekka. Vi kalte den «kolonial-dumpa» for det var på den tiden at kolonial.no tok helt av hos oss og de hadde en tendens til å kjøre veldig hardt.

Stenbråtlia Borettslag
Stenbråtlia Borettslag

Kolonial.no skal ha kred for at de har roet ned kjøringen veldig det siste året. Jeg har snakket med en bekjent i ledelsen der, og hun kunne bekrefte at de har jobbet mye med holdningsarbeid rundt hastighet på veiene, blant annet på grunn av innsendte klager.

C19-pandemien har dog gjort at bestillinger på nett og hjemkjøring har eksplodert, samtidig som vi er mer hjemme enn noensinne. Jeg sitter ved mitt hjemmekontor-vindu hver dag nå og ser ett stadig økende antall budbiler som grisekjører noe voldsomt på våre små interne veier i borettslaget. Jeg har ett par ganger gått ut og prøvd å få kontakt med sjåførene. En kjørte nesten på meg her en dag da han nok skjønte lunta og kjørte ekstra fort forbi.

Her er verstinglisten min så langt:

  • Autospeed Transport
  • Peppes Pizza
  • Meny Nettbutikk
  • Modulsystem Transport
  • …og en rekke umerkede varebiler

Selv om jeg elsker å kritisere PostNord for å rote bort pakker og tulle med status på bestillinger skal de ha for en ting: Sjåførene i de nye PostNord el-varebilene kjører veldig pent. Usikker på om det har med rekkeviddeangst å gjøre, men de skal ha kudos både for investering i elektriske varebiler og for pen og rolig kjøring.

Posten/Bring er veldig varierende. De røde Posten-varebilene kjører stort sett ganske pent, og igjen er det de elektriske som kjører penest, mens de grønne Bring-varebilene har en tendens til å kjøre litt vel fort.

Dokumenter og klag til selskapet

Jeg vil oppfordre alle som sliter med dette til å skrive ned registreringsnummer, ta bilder eller video og klag til selskapet med henvisning til vegtrafikkloven §3. Noen av de på listen over har jeg kontaktet som styreleder på vegne av borettslaget. De eneste som har svart er Modulsystem Transport som beklaget og lovet å snakke med sjåførene sine.

Er budbilen umerket kan du slå opp registreringsnummeret hos Statens Vegvesen for å finne eieren (du må logge inn med for eksempel BankID eller MinID for å se eierinformasjon).

Jeg fikk ett tips via noen på Twitter som jeg skal bruke nesten gang: «still spørsmål til daglig leder (HMS ansvarlig) hos aktørene om de har gjort ROS vurdering i forbindelse med kjøring i boligfelt og eventuelt hvilke tiltak som er gjort for å unngå ulykker og skade.»

Her er forslag til tekst du kan bruke:

Hei.

Jeg viser til [regnr] kjøring i [vegnavn] den [tidspunkt] der deres sjåfør kjørte i høy hastighet og gjorde ett klart brudd på vegtrafikkloven §3. 

Jeg ønsker å vite hva deres bedrifts HMS-ansvarlige har gjort av Risiko og Sårbarhetsanalyse (ROS) i forbindelse med kjøring i boligfelt og hvilke tiltak som er gjort for å unngå ulykker og skade.

Gjentagende observasjoner av brudd på vegtrafikkloven §3 vil bli politianmeldt. 

Mvh.,
[navn]

Skilting og fartsdumper

I vårt borettslag har vi satt opp ett skilt ved innkjørselen om 10 km/t fartsgrense med en tekst som forklarer hvorfor. Så noen meter inn i borettslaget er det et stort «Barn leker» skilt. Noen meter til inn har vi etablert en fartsdump.

Skiltingen ser ut til ha å absolutt ingen effekt, det er først når de kommer til fartsdumpen at de setter ned farten. Det vil si, ikke alle gjør det heller. Vi har synlige merker på fartsdumpen fra eksosanlegg som har smelt nedi asfalten og vi kan stadig høre varer som raser rundt inne i budbilene når de dundrer over dumpa.

…men fartsdumpa har stort sett en god effekt, ca 5-10 meter før og etter dumpa…

Vi ønsker selvfølgelig ikke fartsdumper. Ikke er de pene, ikke er de behagelige for oss som bor, kjører og sykler her daglig, og de er klønete med tanke på måking om vinteren.

Likevel ser vi nå desverre at det er det eneste som hjelper og planlegger derfor med å etablere flere fartsdumper. Budbilsjåførene vinner dermed og får de fartsdumpene de helt tydelig trenger.

En kommentar om “Budbiler og fartsdumper”

  1. Jeg kom på dette innlegget idag og tenkte å oppdatere status:

    Kun ett selskap jeg har kontaktet med epost-malen over har svart og at de faktisk har gjort en ROS, og det er Oda. Stor kudos til Oda.

    Jeg fikk også et ganske bra svar fra Peppes Pizza etterhvert, ikke at det har hjulpet noe på kjøringen deres.

    Flere andre har svart litt fornærmet at de ikke kan se å ha gjort noe galt, men at de skal prøve å kjøre hensynsfullt i fremtiden.

    Vi har siden dette innlegget ble skrevet investert i to fartsdumper til. Dette har hjulpet vesentlig der disse dumpene er, så det er ikke helt usannsynlig at vi investerer i en fartsdump eller to til snart.

    Svar

Legg igjen en kommentar