Sykkelen min står på verksted etter vårvasken, så mens jeg venter titter jeg litt på hva som er trendene for elektriske sykler i 2021.
En ting har jeg lært meg den harde måten i 2021;
- Elektriske sykler med motor i navet har en kadens sensor som registrerer om du tråkker eller ikke. Denne sensoren er tilsynelatende sensitiv for vann.
Etter at jeg vasket bort salt og dritt fra vintersesongen så ville ikke motoren min gå lenger. Leverandøren av sykkelen min mente det var ett klassisk tilfelle at kandens sensor utsatt for for mye vann… Jeg fikk en annen type kadens sensor og prøvde å bytte selv, men den virket ikke, så nå står sykkelen på tredje uka nede hos leverandøren mens vi venter på en kontainer med kadens sensorer fra Kina 🙁
Dette har gjort at forelskelsen i sykkelen min har gått over til frustrasjon og fått meg til å titte på nye sykler. Nei, jeg har ikke råd til ny sykkel, så jeg må bare vente på at sykkelen min blir fikset, men det er lov å drømme, er det ikke?
Elektriske sykkeltrender for 2021
Chris Nolte, gründeren av den amerikanske butikkjeden Propel har alltid ett fornuftig og nøytralt syn på ting, så jeg overlater til ham å snakke om trendene for 2021:
Skal jeg prøve å trekke noen konklusjoner av alt jeg har lest og sett de siste ukene om elektriske sykler i 2021, så tror jeg det blir:
- Krankmotorer ser ut til å være veien å gå. Bosh motoroene blir stadig bedre, men jeg synes det er litt forvirrende hvilken modell man bør velge om man går for Bosh.
- Beltedrift er fortsatt fremtiden, men fortsatt veldig dyrt. Er det verdt pengene? Usikker…
- Skal du først investere i beltedrift, er det kanskje en ide å kline til og gå for automatgir samtidig.
- «små» lastesykler er den store trenden innen lastesykler. Merker som Tern og Benno leder ann med sykler i normal lengde, men med mindre hjul og kraftige lasteflater over hjulene både foran og bak.
- Lav produksjon av viktige deler i Kina kombinert med mangel på kontainere i verden gjør at sykler er vanskelige å få tak i og har blitt litt dyrere enda markedet skulle tilsi at de skal bli billigere.
Min drømmesykkel
Etter å ha stirret på utallige reviews av elektriske sykler må jeg innrømme at det er en sykkel som står ut som en jeg virkelig har lyst på, og det er Benno RemiDemi. Dette er en sykkel som ble lansert for ett år siden, men som jeg ikke har funnet noen norske forhandlere av før i år.
Grunnen til at dette virker som en drømmesykkel for meg, er at jeg liker den litt mindre bysykkel-stilen med små brede hjul og en oppreist sittestilling. Sykkelen må ha mulighet til å frakte ting uten å bruke ryggsekk og den være robust nok til å tåle en norsk vinter. Benno RemiDemi sjekker av alle disse punktene for meg samtidig som jeg syne den ser råkul ut 🙂
Den forhandleren jeg føler virker tryggest å kjøpe denne fra er Unnas Cycling. Når jeg ser etter en forhandler av elektrisk sykkel tenker jeg nemlig at det er viktig at de har en fysisk butikk og verksted jeg kan dra til for å få hjelp om ting stopper opp, samtidig som jeg ser etter om det virker som om de satser på det merket jeg har lyst på. Det er ikke mange slike som fører Benno, men Unnas Cycling gjør det.
Konklusjon
Det er så mye kule elektriske sykler der å velge imellom nå, samtidig som det er stor mangel på sykler. Personlig må jeg nok beholde den sykkelen jeg har i noen år til før jeg investerer i noe nytt, men skulle jeg kjøpt sykkel idag hadde jeg dratt rundt til forhandlere som ser ser ut til å satse skikkelig på elsykler og som har ett bredt utvalg og spurt om å få prøvesykle.
Så hadde jeg valgt sykkel delvis basert på magefølelsen og delvis basert på at den har så mye kvalitetskomponenter som mulig for det budsjettet jeg har til rådighet.