Bilde: Piqsels under CC0 lisens
Er det fordi sykling er så farlig? Nei, det er det ikke. For all del, hjelm er en god forsikring mot hodeskader, men den er strengt tatt ganske unødvendig.
Jeg har tidligere skrevet en bloggpost om hvorfor det er lurt å bruke hjelm når du er ute på elsparkesykkel og det mener jeg fortsatt. Det er lett å falle og få hodeskader på en slik doning.
På tråsykkel derimot, med eller uten eldrift, så er historien en ganske annen. Jeg har ikke funnet noe norsk forskningsmateriale på dette, men alt jeg har funnet internasjonalt viser at det er forsvinnende liten sannsynlighet for å få hodeskader på en tråsykkel. Det er faktisk 10 ganger større risiko for å få hodeskade i en bil. Her er ett eksempel fra USA:
Joda, jeg bruker ofte hjelm når jeg sykler selv. Jeg bruker for eksempel alltid hjelm når jeg skal sykle ned til sentrum eller på høyt traffikerte veier.
Jeg bruker ikke hjelm når jeg bare skal et ærend i nabolaget, sykle mellom barnehagen og hjemme, på trening (noe dritt med svett hår i hjelm), eller når jeg leier en bysykkel i sentrum en sjelden gang.
Det er dog ikke fordi jeg har vokst opp med det. Det var vel først da jeg var oppe i tyveårene og begynte å sykle til jobb i sentrum at jeg kjøpte meg en hjelm. Det var fordi jeg falt av sykkelen og nesten traff en stolpe. Tanken på hva som hadde skjedd om jeg traff stolpen med hodet fikk meg til å kjøpe den hjelmen så mange maste om at jeg burde ha.
Påbud om hjelm
Med jevne mellomrom leser jeg om folk som prøver å foreslå hjelmpåbud. Da vil jeg isåfall først se ett hjelmpåbud i bil! Ett hjelmpåbud vil være drepen for mye av småsyklingen som stadig erstatter biltrafikk. Det vil også være tullete overformynderi overhodet ikke basert på fakta og sunn fornuft.
Jeg skjønner at alle skadene ved utleie-elsparkesyklene har aktualisert debatten, men jeg mener at det er ett feilspor for å diskutere hjelmbruk. Mye av skadene på elsparkesykkel er relatert til fyllekjøring om natta og ansiktsskader. Fyllekjøring bør det gjøres tiltak for å unngå og ansiktsskader får man like mye med hjelm på.
Hver gang det er en ulykke mellom bil og syklist nevner også politiet at syklisten ikke hadde hjelm om syklisten ikke hadde det. Selv om det stort sett aldri er snakk om hodeskader. Hvorfor nevner de det da? Ingen anelse.
- Hjelm for små barn er veldig lurt, ingen tvil om det. De faller av sykkelen lettere enn oss voksne, tenker ikke konsekvenser og klarer ikke ta seg for på samme måten.
- Hjelm når du pendler til og fra jobb er også lurt, du er ute i stor trafikk med mye stressa mennesker samtidig som du antagelig sykler ganske fort.
- Hjelm når du er ute og trener eller konkurrerer på landeveisritt eller terrengsykling er lurt.
Hjelm i bybildet utover det har en primærfunksjon: Unngå at bilister blir drapsmenn når de kjører ned syklister. Så istedet for å diskutere hjelmpåbud bør vi diskutere hva vi kan gjøre for å unngå at bilister kjører ned syklister.
«Ingen» bruker sykkelhjelm i Amsterdam
Nederland er det landet i verden med minst dødsulykker på sykkel. Det er også ett av landene i verden med flest syklister. Likevel er det nesten umulig å finne en nederlender som bruker sykkelhjelm… hvorfor det?
Her i landet bruker vi sykkelhjelm som hvilepute for det virkelige problemet: Dårlig sikkerhet for syklister i trafikkbildet og for dårlig sykkelopplæring av barn og unge.
Nederlenderne har tatt tak i dette. De prioriterer sikkerhet for syklistene (og fotgjengerne) ved å skille syklistene fra biltrafikken og fotgjengerne så mye som mulig. Samtidig gir de barn sykkelopplæring fra femårsalderen. Her i Norge får du ikke sykkelopplæring før femte klasse 🙁
Konklusjon
En siste kuriosa å tygge litt på er at forskning viser at det å bruke sykkelhjelm øker sannsynligheten for at du tar større sjanser og risiko når du er ute og sykler. Ergo øker hjelmbruk faktisk risikoen for ulykker.
Konklusjonen må derfor bli; bruk gjerne hjelm, men ikke tving det på alle til enhver tid.