Sommeren 2021

Andre sommer på rad med en pågående pandemi. Vi gjorde som forrige sommer; Vesterålen og Tjøme, men byttet ut Dyreparken med trehytte og klatrepark.

Vi startet ferien med å dra til Vesterålen, vi diskuterte å kjøre bil hele veien opp, men fant ut at vi ikke ville ta den turen med en 1,5 åring i baksetet. Vi vurderte også å fly til Bodø eller Tromsø og leie bil derfra, men vi var for sent ute og det var umulig å oppdrive en leiebil siden «alle» tar norgesferie under pandemien. Dermed ble det samme rutine som de siste årene; Fly til Evenes og leiebil derfra.

Rorbuferie i Kabelvåg

Etter å ha kommet frem til Bø i Vesterålen og ha pakket ut hos Veronica sin tante og onkel som huset oss i år hoppet vi rett i bilen igjen. Vi hadde booket to dager i en rorbu i Kabelvåg.

Det var en veldig hyggelig rorbu med fantastisk utsikt over havna i Kabelvåg. Hval fikk vi også sett iløpet av kvelden. Dag to dro vi på Lofotmuseet og fikk blant annet sett en helt nyfødt sel.

Etter to dager dro vi tilbake til Bø i Vesterålen, men med en liten pitstop i Digermulen. Digermulen er virkelig en skjult perle. Fantastisk natur på den eneste dagen vi hadde med sol de 10 dagene vi var i Nord-Norge. På toppen av Digermulkollen finner du Keiservarden som skal være reist av den tyske keiser Wilhelm II på slutten av 1800-tallet.

Digermulen

Hytta på Tjøme

Dagen etter at vi ankom hytta skulle vi ut på båttur med en venninne fra Sandefjord. Ca 500 meter fra hytta døde motoren… Dermed ble det ikke båttur med motorbåten neste dag, men med robåten istedet 🙂

Fynstranda på Hvasser

Etter endel hjelp av gode venner via Facebook og Twitter fant jeg ut at problemet med båtmotoren var et veldig gammelt bensinfilter. En liten kjøretur til Tønsberg for å finne en Suzuki-forhandler, litt plundring og båten var igang igjen.

Her er forresten ett bilde av hytta vår. Vi kaller den Lassebo etter onkelen til min bestemor som bygde den opprinnelige hytta på 1920-tallet en gang.

Lassebo

Hytte i trærne og klatrepark

Siste helgen i ferien vår tilbrakte vi i en tretopphytte, men først hadde vi en dag i Høyt & Lavt klatrepark langs Lågen dypt inne i Vestfold.

Siden Iris ikke er over 140 cm høy ennå så kunne vi ikke ta alle løypene desverre, så jeg har lovet Iris å dra tilbake når hun er over 140 cm, for selv de tøffeste utfordringene og høyeste og lengste zipline’ene tok hun på strak arm. Imponert!

Høyt og Lavt treningsbane
Høyt og Lavt Vestfold

Både tretopphytta og klatreparken fristet til nytt besøk, så vil du ha noen annerledes dager og ikke har høydeskrekk kan begge deler varmt anbefales.

Karantene

Tilbake fra sommerferie så var det fortsatt et par uker igjen til skolestart. Iris gikk to dager på AKS (hva vi i Oslo kaller SFO), og der var det selvfølgelig noen som hadde fått COVID-19 i sommerferien, så de siste 10 dagene før skolestart ble tilbrakt i karantene…