Nortern Lights F3 Max – Ett år senere

Nå har jeg hatt denne sykkelen i ganske nøyaktig ett år. Her er en helt ærlig gjennomgang av hvordan det har vært.

La oss bare få det unna med en gang: Ja, dette er en såkalt «kinasykkel» alle ekspertene advarer mot. Du finner mange helt like på eBay, AliExpress, etc… bare under andre merkenavn og farger.

Det er IKKE en kopi av Mate Bike X, Mate Bike X er bare en av alle disse «kinasyklene» der noen har startet ett sykkelmerke, tatt seg en tur til Kina og designet en sykkel basert på de standardkomponentene fabrikken har tilgang til. Så har de fått sin egen logo klistret på sykkelen.

Forskjellen mellom Northern Lights og alle disse andre ligger i to ting:

  • En fysisk butikk med mennesker du kan forholde deg til.
  • Litt bedre komponenter enn de fleste andre like syklene.

Jeg kommer litt tilbake til hvorfor jeg mener det ikke nødvendigvis er noen ulempe med å ha en «kinasykkel», først vil jeg snakke om…

Hvordan er den å bruke?

Sykkelen har en ganske kraftig Bafang HUB-motor i bakhjulet med en veldig enkel kadenssensor i kranken. Det betyr at når motoren registrerer at du tråkker med pedalene, så får du en ganske solid «dytt i rompa» og du kommer ganske raskt opp i de 25 km/t du har lov til å bruke motoren til. Deretter kutter den brått.

Enkelte vil føle at dette er litt skummelt og rart, jeg er blitt vant til det og tenker ikke mye over det.

Alternativet er egentlig å legge dobbelt så mange penger på bordet og kjøpe seg en sykkel med motor i kranken, men det er fordeler og ulemper ved begge varianter.

Fra produsenten er sykkelen satt til å kutte ved 28 km/t. Dette fordi syklene har lov til å gå 25 km/t pluss 10% feilmargin, men speedometeret på sykkelen er ikke så nøyaktig. Jeg har målt at speedometeret faktisk viser litt for liten fart. Dermed er den ulovlig rask. Jeg fant derfor ut hvordan justere fartsbegrensningen og justerte den ned til 25 km/t, slik at reel toppfart nå er ca. 26,5 km/t.

Dette er ikke noe fartsmonster, med syv relativt lette gir og en tung sykkel med mye motstand i dekkene så kommer du ikke opp i noe særlig mer enn maks 28-29 km/t på flata etter at motoren kutter.

Bremsene er hydrauliske og selv om de ikke er av noe kjent merke som Tektro eller Shimano, så har de virket helt utmerket for meg dette året. Jeg har skiftet klosser to ganger bak og en gang foran. Man kan bruke standard B01S klosser fra Shimano.

Siden sykkelen er fulldempet og har 20×4 dekk så er det en silkemyk opplevelse å sykle med den. De breie dekkene gjør også sitt til at det føles litt som en mellomting mellom sykkel og moped å sykle på. Små hull i veien og trikkeskinner merker du lite til, sånn sett er det en perfekt bysykkel.

Jeg har byttet ut setet til ett litt breiere og mykere sete og holkene til litt breiere og mykere holker. I tillegg har jeg byttet ut de sammenleggbare pedalene som jeg syntes var helt grusomme. Enkle og billige oppgraderinger.

Sykkelen kommer også med en tommelgass. Dette er IKKE lovlig i Norge, så jeg har fjernet den og heller montert på en lekker Knog iO ringeklokke som jeg syntes passet perfekt der.

Det er dog lov at sykkelen kan gi gass opp til 6 km/t uten at du tråkker. Dette er for å lette situasjoner der sykkelen er tung, bakken er bratt og du har måttet stoppe helt opp. Dette kan du faktisk fortsatt gjøre, selv uten tommegassen. Bare hold nede minus-knappen på speedometeret ett sekund og sykkelen gir gass i gangfart til du trykker på knappen en gang til.

Personlig syntes jeg knastedekkene sykkelen kom med lagde mye støy, så jeg byttet dem ut med gatedekk fra Chaoyang. Disse måtte jeg kjøpe på eBay, for jeg fant ingen norske forhandlere, men det gikk helt greit og det var enkelt å skifte selv.

Sykle med barn

Omtrent hver dag sykler jeg åtteåringen til skolen og ettåringen til barnehagen. For at hun eldste skulle kunne sitte trygt på bagasjebrettet brukte jeg tre ting:

  • En stoker-bar
  • To fothvilere
  • En pute

Den førstnevnte er i praksis ett ekstra styre for henne å holde seg fast i. Jeg endte opp med å lage ett slikt selv, noe jeg har skrevet en bloggpost om tidligere.

Så kjøpte jeg en pute fra eBay som så veldig kul ut, passet sykkelen godt utseendemessig, men som i praksis ikke var spesielt myk å sitte på. Så etterhvert oppgraderte jeg til en Hoodie sittepute fra Sykkelpikene som jeg er veldig fornøyd med. Jeg endte også tilslutt opp med å kjøpe Simson fothvilere fra Sykkelpikene (de er ikke montert på bildet under her).

Løsningen jeg har laget til på bagasjebrettet fungerer veldig bra, hun trives godt bakpå der. Eneste ulempen er at siden det ikke er en longtail, så er det litt klønete å ha med sykkelveska, for den havner i veien for den ene fothvileren så hun eldste må da sitte og dingle med det ene beinet, men for kortere distanser som opp til skolen så går det helt greit.

Northern Lights F3 Max med sykkelvogn
Slik er det vanlig å se meg suse rundt på Mortensrud

Å sykle med vogn

Det å sykle med en vogn når du har elsykkel er ganske digg. Mange synes nok det kanskje ser litt skummelt ut med så langt og bredt drog, men vogna gjør faktisk sykkelen veldig mye mer stabil på veien. Det føles trygt og godt, det eneste du egentlig må tenke på er å ikke sykle altfor nærme kanten på veien så ikke vogna går utenfor veikanten eller i fortauskanten.

Jeg har også merket meg at vogna gjør at bilister kjører forbi med større avstand og dropper forbikjøringer i yttersving o.l. Det føles rett og slett litt tryggere med vogn enn uten, både for meg og hun som sitter der bak.

Sykkelvesker

På styret har jeg en sykkelveske som jeg egentlig kjøpte til elsparkesykkel. I denne har jeg en ekstra sykkelslange, verktøy til å ta av dekket, en regnponcho og lastestropper.

På bagasjebrettet har jeg en 13L veske fra Basil som jeg også har skrevet om tidligere.

Sykle om vinteren

Det skulle vise seg å være umulig å få tak i piggdekk til denne sykkelen og selv om produsenten reklamerer med at du kan bruke sykkelen om vinteren, IKKE gjør det uten piggdekk. Da ligger du på snørra før du vet ordet av det med en 30 kilo tung sykkel over deg.

Jeg pigget dekk selv. Det er ikke vanskelig, bare tidkrevende. Etter å ha vist Atif, gründeren av Northern Lights, piggdekkene mine, så vet jeg at han jobber med å få laget helt like på en fabrikk, så det er mulig det vil bli å få kjøpt til vinteren.

Med piggdekk er denne sykkelen helt fantastisk å sykle med om vinteren, bare pass på å vaske av veisaltet så ofte som mulig. Det meste av sykkelen er aluminium og sånn sett rustfritt, men skruer, kjede og noen andre deler ruster som bare pokker. Vær dog forsiktig med å spyle vann ved kranken. Kadenssensoren er IKKE vanntett, noe jeg fikk smertelig erfare ved vårvasken. Jeg måtte vente fem uker på ny fra Kina (nå har jeg kjøpt en lik på eBay som jeg har liggende).

Ett tips jeg fikk fra faren min i den forbindelse, er å ha en klut som er lett dynket i diesel og bruke den til å tørke over kadenssensoren og andre sensitive deler som trenger å være rene, men ikke utsettes for spyling. Jeg har også kjøpt rusthemmende spray fra Bikeshop som jeg har tenkt å prøve å bruke til vinteren.

Deler som du bør ha liggende

Fordelen med en slik «kinasykkel» er at stort sett alt på sykkelen er nettopp det jeg akkurat skrev, standardkomponenter. Dermed kan du, hvis du er villig til å skru litt selv, kjøpe deg ett billig delelager fra eBay, for alle delene finnes lett tilgjengelig til ganske lite penger der. Det finnes også videoer på YouTube som går igjennom skifte det aller meste av deler på tilsvarende sykler med samme komponenter. Ting jeg har stacket opp etter å hatt sykkelen et år:

  • Slanger
  • Dekk
  • Kadenssensor
  • Bremseklosser

Erfaringer med butikken

Butikken er bitteliten og jeg tror de tjener mest penger på å være mobiltelefonsjappe, men innehaveren, Atif, er veldig hyggelig å snakke med. Jeg er litt usikker på hvor mye de egentlig kan teknisk sett om syklene, men da jeg først ødela kadenssensoren, og så sannsynligvis nesten kortsluttet kontrolleren fordi jeg nok klarte å kutte opp noen ledninger i forsøket på å bytte sensoren selv, så fikset han problemene for meg mens jeg ventet i sjappa.

Jeg ville nok ikke kjøpt sykkel der hvis planen var å gjøre alt av service og delebytter i den butikken, men hvis du er komfortabel med å mekke litt selv, og ha en butikk du kan gå til for råd og reklamasjoner, så har jeg ikke hatt noen problemer med det.

Ting jeg skulle ønske var bedre

Først og fremst kadenssensoren, at du har en sensor som sitter på undersiden av sykkelen som ikke tåler å spyles, er ikke helt greit. Jeg vet at Atif har valgt en annen løsning på Pace-modellene som kom i år. Hvor mye mer vannsikker den er vet jeg ikke, men bare basert på endringen av plassering alene så tipper jeg at den må være mer robust. Helst ville jeg sett en «tråkksensor», altså en som merker dreiemomentet og gir gass deretter. De finnes også til hub-motorer selv om det ikke er så vanlig.

Pedalene som sagt, de sammenleggbare svikter når du tråkker hardt, og kan folde seg sammen om du står og tråkker, da tryner du. De må du bare skifte med en gang om du kjøper en slik sammenleggbar sykkel. Heldigvis er det enkelt og billig.

Til slutt ville jeg hatt en bedre frontgaffel enn den no-name gaffelen som står på sykkelen idag. Egentlig trenger du ikke en dempet gaffel i det hele tatt, de breie dekkene tar av for mye støt, så jeg ville nok helst hatt en lettere gaffel uten demping.

Ville jeg kjøpt sykkelen igjen?

Usikker… men det har mest med at jeg nå har erfart hvor mye jeg bruker en elsykkel og verdien jeg får ut av den. Hadde jeg skullet kjøpe ny sykkel idag med erfaringene jeg har med å bruke elsykkel hadde jeg nok heller gått for en longtail-sykkel.

Det har mer med hva jeg har innsett er mitt behov enn selve sykkelen. For litt under 20.000 (snakk direkte med Atif for en god deal), så mener jeg at dette er en veldig kul sykkel som holder en helt OK kvalitet.

Kommer jeg til å beholde sykkelen?

Ja, ihvertfall et par sesonger til. Når minstejenta blir litt større og sykkelvogn ikke lenger er så aktuelt, så ser jeg for meg å bytte ut sykkel og vogn med en longtail. Jeg sikler på tre modeller egentlig:

6 kommentarer om “Nortern Lights F3 Max – Ett år senere”

  1. Hei
    Jeg vurderer å gå til innkjøp av en slik «Mate-aktig» sykkel og har funnet denne Pacen du skriver om i butikken i Osterhaugsgata. Er enig i at å ha en norsk leverandør er viktig og jeg har fått med meg mange røverhistorier i blogger og på youtube om utfordringer med dårlig service, deler etc til Mate. Derfor synes jeg Pace sykkelen virker bra. Jeg skal primært ikke sykle til å fra jobb (opp Kongsveien hjem etc), da bruker jeg min «analoge» hydridsykkel og det skal jeg fortsette med. Men bruke den på hytta på Hvaler for å dra til butikken, til/fra båtplassen m.m.

    Hva ville du har gjort nå?

    Mvh Finn Roger Bråthen

    Svar
  2. Hei Gaute.
    Kjøpte en F3 Max for 2.5 år siden. Klarte å kortslutte når jeg skulle fjerne/demontere ødelagt mobillader/-holder. Regner med at det er hjernen som har konka og fått i ny, men ikke helt like tilkoblinger. Har kontaktet Elsykler, men ikke sikker på om jeg får svar på dette. Kanskje du har vært borti det? Typ koblingsskjema.
    Mvh Petter

    Svar
    • Hei Petter. Har du fjernet ledningen til mobilholderen helt fra kontrolleren? Noen stjal nemlig min og da ville ikke motoroen gå, men når jeg koblet ledningen fra kontrolleren så gikk den helt fint igjen.

      Kontrolleren må være programmert til å virke med fjernkontrollen på styret, så jeg tror at hvis du bytter kontrolleren så må du bytte det meste annet også. Har ikke noe koblingsskjema desverre.

      Svar
      • Jeg klippet av ladeboksen (uten strøm da), som allerede da var kortsluttet, og den gikk ikke da. Tenker det er skade i kontrolleren, men kan jo prøve igjen. Har jo ikke tenkt på at den da må programmeres igjen. Får se om jeg får noe vettug hjelp fra Atif & co da. Må jo gå an å få hjelp fra fabrikken. Men takk for tilbakemelding da!

        Svar

Svar på Finn Roger BråthenAvbryt svar