Hvordan laget de Horizon Zero Dawn?

Dette er ikke ett spesielt nytt spill, men det er et veldig fascinerende spill og her er to gode dokumentarer om hvordan spillet ble utviklet.

Horizon Zero Dawn ble opprinnelig sluppet ekslusivt for Sony Playstation 4 i 2017 etter seks år med utvikling av den nederlandske spillutvikleren Guerilla Games.

Som ett av svært få spill fra Sony Interactive Entertainment, ble det i 2020 portet til og sluppet for Microsoft Windows. Det er Windows-versjonen jeg spiller og jeg har kjøpt den helt DRM-fritt fra Good Old Games.

Spillet er satt i en fremtid der menneskeheten er satt tilbake til en slags middelalder med forskjellige stammer og konflikter. Den største trusselen er maskinene, noen intelligente maskiner som ser ut som store dyr/dinosaurer, og som dreper alle mennesker de kommer over.

Du spiller Aloy, en foreldreløs ung jente som er oppdratt av en lovløs kriger. Du spiller i en enorm åpen verden hvor hovedmålet er å finne ut hvor Aloy egentlig kommer fra, og hva som egentlig har skjedd som har gjort at den moderne verden «gikk under».

Underveis er det nesten uendelig med små og store sideoppdrag som du kan dra ut på. Jeg synes nesten sideoppdragene er mer artige enn hovedoppdraget.

Har du ikke spilt spillet så er det på tide nå. Du får det til en god pris for Windows og Playstation. Atmosfæren og spillbarheten gjør at timene bare flyr forbi når du spiller spillet, og jeg elsker at det ikke er nok ett amerikansk spill, men faktisk utviklet i Nederland.

Film fra VPRO Documentary

Du kan faktisk se hele den 45 minutter lange dokumentaren gratis på YouTube. Husk å slå på teksting, store deler av dokumentaren er på nederlandsk.

VPRO Documentary

Dokumentaren tar ikke bare for seg utviklingen av spillet, men setter det i kontekst av hvordan spill-verden generelt sett utvikler seg. En ganske god dokumentar rett og slett.

Film fra Noclip

Lyst på mer detaljer? Her er en timeslang dokumentar fra Noclip Video Game Documentaries som går mer i dybden på utviklingen av spillet.

Noclip

I denne filmen lærer du også mer om hvordan Guerilla Games gikk fra 30 til 250 ansatte og gjorde suksess med Killzone serien.

Horizon Forbidden West

…men historien stopper ikke her. Neste episode i sagaen om Aloy kommer til Playstation 4 og 5 neste år (planlagt slipp er 18. februar 2022).

Jeg spiller på PC, ikke konsoll. Jeg har iløpet av 18 timer spilling bare fullført 23% av spillet så jeg har ikke dårlig tid, men forhåpentligvis vil det ikke ta tre år før de slipper oppfølgeren til Windows… 😉

Sony Interactive Entertainment

En kommentar om “Hvordan laget de Horizon Zero Dawn?”

Legg igjen en kommentar