Hvordan vi bruker Vibbo fra Obos

For snart fem år siden skrev jeg en artikkel om hvordan borettslag kunne bruke WordPress. Høsten 2021 la vi ned våre websider og gikk over til Vibbo. Her er noen ord om hvorfor og hvordan det er gått.

Da vi skulle etablere nettsider for vårt nye borettslag tilbake i 2015 hadde vi to alternativer til ferdige løsninger: HerBorVi og BorettlagNET. Begge løsningene følte vi var «overkill» for vårt lille borettslag og altfor dyre.

Vi endte derfor opp med å utvikle vår egen løsning basert på WordPress kombinert med en delt Google-kalender og en Facebook-gruppe.

Jeg var egentlig veldig fornøyd med hvordan vi etterhvert hadde utviklet WordPress-løsningen, men det ble mye vedlikehold og administrasjon av siden for meg, så vi begynte raskt å sniffe på Vibbo da det ble lansert.

Det skulle likevel gå noen år før vi bestemte oss for å legge ned websidene våre og gå helt for Vibbo. Det er fortsatt noe funksjonalitet jeg savner fra WordPress-sidene våre, men det veies opp av fordelene med Vibbo, også håper jeg at utviklingen av Vibbo fortsetter i like raskt tempo som hittill.

Beboerne våre bruker fortsatt Facebook-gruppen til å dele informasjon, spørre hverandre om råd og lignende. Facebook-gruppen styres ikke av styret og vi poengterer at selv om vi deltar som beboere der, så er ikke Facebook-gruppen noen «kanal til styret».

Vi har også beholdt vår vedlikeholdskalender i Google. Den er genial for beboerne å abonnere på med sine mobiltelefoner, og det finnes ikke noen alternativ innebygget i Vibbo ennå.

Vibbo nyheter og oppslag

Det viktigste med Vibbo er å informere beboerne. Det gjør vi med «nyheter». Det fine med nyheter-funksjonen i Vibbo er, utenom hvor lett det er å skrive nyhetene, hvordan du kan spre dem og ikke minst; spore hvem som faktisk leser, eller ikke leser nyhetene.

Vi bruker også mye den fine kontaktskjema-funksjonaliteten og avstemnings-funksjonaliteten som ligger inne i nyhetsmodulen.

Når du har skrevet en nyhet kan du varsle beboere på tre måter (forutsatt at de har akseptert kommunikasjon på de måtene); epost, SMS og push-varsler.

Jeg ser noen hevder at beboerne må ha en smarttelefon, det er selvfølgelig feil. Beboere kan nå Vibbo via en nettleser på alle mulige plattformer. De må kun ha en smarttelefon hvis de ønsker å ha Vibbo-appen og få push-varsler der.

Det jeg savner i nyheter, eller generelt igjennom hele Vibbo egentlig, er bedre håndtering av å legge inn linker i tekst.

Vi har selfølgelig alltid åpent for kommentarer på våre nyheter.

Vibbo forsiden for innloggede brukere

Oppslag er en fin funksjon for beboere å kunne legge ut et… oppslag 🙂

Den store ulempen med «oppslag» er at det er ingen måte å sette opp at beboere skal få varsler om nye oppslag. Dermed blir de heller ikke noe særlig lest. Her skulle jeg ønsket meg at beboere i det minste kunne velge å abonnere på varslinger om oppslag via push-varsler. Frem til varslinger på oppslag kommer på plass tror jeg aldri oppslag vil klare å erstatte Facebook-grupper.

OPPDATERT: Feil om varslinger av Oppslag

Jeg har blitt gjort oppmerksom om at jeg har tatt feil når det kommer til varslinger av «oppslag».

Det er visst mulig å få det, det er bare som standard slått av, så hver enkelt beboer må aktivt inn å slå det på.

Det gjør de under hamburgermenyen og under «Varslingsinstillinger». Gjør du det via en nettleser kan du kun velge å aktivere det for epost, men gjør du det via mobilen kan du også velge å aktivere det for pushvarsler:

Vibbo varslingsinstillinger

Jeg ønsker meg egentlig veldig at «oppslag» skal kunne erstatte borettslagets Facebook-gruppe. Jeg tror det skipet er seilt, men jeg skal nå gjøre beboerne våre oppmerksomme om at de faktisk kan abonnere på oppslag også se om det kan gjøre vei i vellinga.

Vibbo temaer

Endel informasjon til beboerne er ikke tidsbegrenset og ganske statisk. Her kommer «temaer» inn. Du kan lage en side om ett tema, også bruker du det temaet som emneknagger når du lager relaterte nyheter. Disse nyhetene havner så under hver tematekst. Veldig praktisk!

Vi har også publisert noen mapper fra filstrukturen til styrerommet.no i ett «FDV og tegninger» tema. Det er veldig praktisk.

Eksempel på en temaside

Også her savner jeg bedre håndtering av linker. Du kan se jeg har en link i teksten over. Dette er ikke mulig å lage i Vibbo i skrivende stund. Grunnen til at jeg har fått det til, er at jeg har gjort klipp og lim fra vår gamle WordPress-site og da fulgte linken med selv om det ikke finnes noe funksjonalitet i editoren til Vibbo for det.

Hvilket er interessant i seg selv, for det viser at det er støtte for tekstlenker i CMS’en Vibbo er bygget på, det bare er ikke laget valg for det i grensesnittet til oss brukere.

Vibbo meldinger og SMS

Vibbo meldinger har helt erstattet vårt behov for epost med beboerne. Det er enklere og mer tilgjengelig for styret og beboerne enn tradisjonell epost.

Jeg savner litt å kunne sende ut SMS uten å linke det til en sak, og jeg savner å kunne ha mer enn 160 tegn i SMS’en, men det er forsåvidt bagateller.

Beboerne kan selv velge i hvilke kanaler vi kan sende dem varslinger; epost, SMS eller push-varsler. Hos oss har alle untatt en beboer godtatt SMS, men ikke alle har godtatt epost:

Oversikt over hvor mange beboere vi kan kontakte på hvilke måter

Enkelte beboere har aldri logget seg inn på Vibbo, hvilket viser hvor viktig det er å kunne sende ut SMS (hos oss har minst en beboer i hver husstand godtatt SMS kommunikasjon).

Konklusjon og mangler

Jeg har nevnt litt mangler i teksten her, men det er et par mangler til jeg virkelig savner:

  • Mulighet til å embedde iFrames i temasider (vår vedlikeholdskalender i Google Kalender f.eks.)
  • Mulighet til å lage booking-skjema (sårt trengt når vi har service-folk som skal inn i alle boliger for eksempel)

Hvis det kommer på plass er Vibbo ganske komplett i forhold til vårt behov.

Alt i alt har vi ikke angret et sekund på at vi gikk fra WordPress til Vibbo. Vibbo er i all hovedsak en bedre løsning, med noen mangler jeg håper Obos kommer med løsninger for etterhvert.

Legg igjen en kommentar