Ny sykkel: PACE F1 Max

Min flotte Northern Lights F3 Max har jeg nå hatt i bare to år, likevel oppgraderer jeg nå til årets modell som også har skiftet navn til PACE F1 Max.

Disclaimer: Jeg har fått en spesialpris på denne sykkelen mot å skrive om den, men det ligger ingen føringer på hva jeg skal skrive eller konklusjon. Artikkelen er helt og holdent min mening om sykkelen.

Den gamle sykkelen min har vært med på mange opp- og noen nedturer de siste to årene. Jeg har brukt den hele året, i sol, regn, snøstorm og på klattisen. Den har rullet litt over 2000 km og jeg har kost meg igjennom hver eneste kilometer.

Nå har jeg fått muligheten til å oppgradere til 2022 modellen som da altså har skiftet navn, men som bygger på erfaringene fra de foregående syklene. Jeg tror dette er den femte itterasjon av denne modellen fra den lille norske elsykkel-produsenten, og det merkes når man ser litt nøye etter.

Her er en video hvor jeg går en runde rundt sykkelen (beklager at jeg er litt anpusten i videoen, hadde akkurat syklet opp bakken i Leirskallen Skisenter):

Det første jeg la merke til er det nye og klart forbedrede displayet på styret. Tydeligere og mer resistent mot damp under skjermen. Litt lenger bort på styret finner du mobilholderen som også har fått en fin oppgradering med mer solid festeordning og en litt mer skjermet USB-inngang for regn.

Beveger du deg litt nedover så finner vi en kraftigere frontlykt og nye, vesentlig kraftigere skivebremser. De er selvfølgelig fortsatt hydrauliske og nå med en skrue på hver bremsespak for å justere trykket slik du liker det.

Navmotor med momentsensor

Ser vi til kranken så finner vi antagelig den viktigste oppgraderingen, ihvertfall i mine øyne.

Borte er den store magnetbaserte utvendige kadenssenoren som ikke tålte vann (jeg kortsluttet den med en våt klut under vårvasken ifjor) og istedet finner man en meget minimal og elegant ny momentsensor du knapt kan se.

Momentsensoren sitter inne i kranken og du ser i praksis bare ledningen stikke ut. Dette er altså en sensor som merker hvor mye motstand du gir sykkelen når du tråkker og justerer farten på motoren etter dette. Det gir en langt mer behagelig opplevelse når du sykler. Den klassiske nav-motor følelsen av at noen dytter deg fremover er erstattet med en følelse av at du er veldig sterk i bena når du sykler. Det gir en litt tregere start, men det føles mye mer naturlig.

Standardbatteriet er også oppgradert fra 10amp til 12amp hvilket burde gjøre at de aller fleste kommer seg trygt ut på tur og hjem igjen uten å måtte lade, og mens vi er inne på batteriet. Endelig har ladeluka fått en vanntett gummipropp.

Setet på min gamle sykkel byttet jeg ganske fort ut. Setet på de nye modellene er både mye bedre å sitte på, og det har fargeaksent som matcher sykkelens farge, så dette setet beholder jeg på.

Knastedekkene som følger med har jeg en følelse av at har en ny og bedre gummiblanding, for de lager mindre støy, tror jeg… uansett skiftet jeg tilbake til mine Chaoyang Sandstorm asfaltdekk. Om vinteren bruker jeg mine egenproduserte piggdekk.

PACE F1 Max i Leirskallen
Sykkelen i Leirskallen skisenter

Da jeg kjøpte min forrige sykkel, fantes den kun i svart. Pace F1 Max får du nå i en hel haug med farger, jeg har valgt «militærgrønn».

Hva er jeg ikke fornøyd med?

Først og fremst; PACE F1 Max leveres fortsatt med håndgass. Noe som ikke er tillatt i Norge, så denne har jeg demontert. Du kan få butikken til å slå den av så den ikke virker, da er den lovlig, men jeg har i tillegg fjernet den helt og heller brukt plassen på styret til en lekker Knoq Oi Lux ringeklokke (sykkelen har elektronisk horn, men det er høyt nok til å skremme de fleste) som jeg har kjøpt fra Bikester.

Det er heller ikke baklykt på sykkelen, kun refleks på bagasjebrettet. Det er innafor lovmessig, men skal du sykle i mørket, må du ha baklys. Jeg har byttet ut refleksen på bagasjebrettet med en batteridrevet lykt fra Biltema. Det tok meg kanskje et minutt å bytte lykt.

Håndtakene, eller holkene om du vil, er gode nok egentlig, men jeg liker dem litt tykkere, så jeg har byttet dem ut med et par Red Vinyl Ergo holker fra Bikester.

Å montere på ny ringeklokke og holker tok kanskje 10-15 minutter. Mest fordi de nye holkene var litt lenger enn originalene, så jeg måtte løsne alle komponentene på styret og flytte dem et par cm inn, men en veldig enkel endring og rask endring egentlig:

Nye holker og ringeklokke montert på sykkelen.
Nye holker og ringeklokke

Jeg skulle gjerne sett at man kunne fått sykkelen med Chaoyang Sandstorm dekk som et tilvalg eller lignende. Sykler du kun på asfalt er disse mye bedre å sykle med enn knastedekk og jeg har ikke funnet noen norsk forhandler, så det er litt tiltak å importere dem selv.

Hvordan er den å sykle med?

Det gir en ganske annerledes følelse å sykle med disse «mini-fatbike» syklene enn med en tradisjonell sykkel. Det føles litt mer som om du flyter avgårde på veien. Med gode dempere foran og bak i tillegg til de brede og myke dekkene er dette i mine øyne drømmesykkelen å pendle til og fra jobben med, og ikke minst å sykle på hullete bygater med trikkeskinner og lignende i veien.

Jeg sykler hver dag mellom Mortensrud og sentrum, totalt ca 30 kilometer med høydeforskjell på ca 140 meter. Dette er null problem med denne sykkelen. Den trekker meg lett opp Kongsveien, og tråkker jeg litt så jeg kjenner det i lårene, så holder jeg nesten 25 km/t oppover. Tar jeg det mer med ro, klarer jeg likevel å holde nesten 20 km/t opp den bratteste stigningen.

På flata så stopper jo motoren på 25 km/t, og det er ikke mye mer fart jeg klarer å trykke på selv, det er tross alt en sykkel på nesten 30 kilo med 4 tommer brede dekk, men det er det heller ikke mange andre syklister som klarer, unntatt de som er ute på treningsøkt med landeveisykkelen sin.

Jeg bruker sykkelvogn til og fra barnehagen og det fungerer også helt utmerket med PACE F1 Max.

Pace F1 Max sammenlignet med MATE X

Jeg vet at mange som vurderer denne sykkelen gjør det fordi de så en MATE X og forelsket seg i designet. Jeg mener fortsatt at PACE F1 Max er en vesentlig bedre sykkel enn MATE X. Hvorfor?

  • Bedre festeordning på styrestammen og styret (MATE X sin kan knekke, du finner masse av videoer av dette)
  • Momentsensor. Jeg er ikke helt sikker, men ganske sikker på at MATE X kun har kadenssensor, ihvertfall på de modellen jeg har sett.
  • Bedre bremser enn på eldre MATE X. Jeg ser at årets modell fra MATE har blitt utstyrt Tektro bremser.
  • Skjermer og bagasjebrett er inkludert som standard (ekstrautstyr hos MATE X)
  • Endel MATE X modeller har en no-name motor istedet for Bafang.
  • En lokal forhandler du kan snakke med og besøke (dette er ekstremt viktig).

Konklusjon og anbefaling

Jeg er veldig fornøyd med oppgraderingen fra min 2020 modell til dagens 2022, enda jeg var veldig fornøyd med den gamle sykkelen fra før av. Hvis du liker dette ganske spesielle sykkeldesignet kan jeg varmt anbefale PACE F1 Max. Er du litt usikker og bor i nærheten av Oslo, ta en tur innom byens antagelig minste sykkelbutikk og prøv en.

PACE F1 Max i solnedgang
Sykkelen i solnedgang

Spesialpris til mine lesere

Syklene selges på elsykkel.no for kr. 29.900,-. Akkurat nå har de ett 30% påskesalg som varer ut april, men hvis du har mulighet til å hente sykkelen selv i butikken i Oslo sentrum, så sender du en epost til info@elsykkel.no og hilser fra Gaute så kan du nå få en sykkel til den utrolig hyggelige prisen av kr. 19.900,-.

3 kommentarer om “Ny sykkel: PACE F1 Max”

  1. Også du glemte å si, selges til 29.900kr men samme folk selger på finn.no mellom 10.000kr til 16.000kr…

    Svar

Legg igjen en kommentar