FOTO: Aftenposten
Sykkeltwitter er stappfullt for tiden av videoer hvor syklister blir skviset ut av busser, lastebiler og andre bilister. Hvordan er det egentlig å sykle i byen?
Nylig ble jeg intervjuet til en sak i Aftenposten om sykling i Oslo. Jeg tenkte å bygge litt videre på den artikkelen her.
Nå har jeg syklet til og fra jobb i snart tre år. En etappe som tar meg igjennom småhusbebyggelse på Mortensrud og Nordstrand, på rød løper over Holtet, ned Kongsveien og igjennom sentrum opp til slottet. Det blir ca halvannen mil hver vei.
Har jeg opplevd farlige situasjoner? Ja, ganske mange faktisk!
Hva har jeg lært av dem? Jo, jeg har lært at næringstrafikk (busser, lastebiler, varebiler, drosjer) ofte tilsynelatende regner med at syklister vil stoppe og/eller flytte seg selv om syklistene har retten på sin side.
Jeg har også lært at enkelte bilister ser ut til å ha et ønske om å provosere syklister. Gjerne ved å presse seg helt opptil i lyskryss, stoppe bilen i sykkelboksen eller sykkelfeltet, kjøre forbi ekstremt nærme, etc.
Er det farlig å sykle i Oslo? Jeg mener nei, forutsatt at du følger godt med, ikke forventer at andre bilister og yrkessjåfører spesielt følger reglene og tar hensyn til deg.
Hvor må du følge ekstra med?
- I kryss der det ikke er noe sykkelfelt i den enden du skal til. Følg med på bilene og spesielt busser og lastebiler som kommer opp på siden av deg, de kan finne på å skvise deg ut i svingen eller på andre siden.
- På strekninger hvor sykkelfeltet bare plutselig forsvinner. Her bør du skifte over til veibanen i god tid før sykkelfeltet forsvinner.
- Vær forsiktig med å bruke såkalte «sykkelbokser» i kryss. Dette skal være et sikkerhetstiltak, men står det en stor lastebil først i krysset, er det ikke sikkert de ser deg i boksen. Still deg gjerne da litt ekstra langt ute i krysset.
- Pass deg for bildører! Når biler står parkert langs veien kan det fort slå opp en dør rett foran deg (her bør du sykle midt i veien når du passerer parkerte biler), men også i lyskryss når det er rødt lys, spesielt i rushen, kommer det plutselig en høyredør opp og en passasjer hopper ut i sykkelfeltet.
- Når det ikke er sykkelfelt eller sykkelvei, legg deg godt ut i veibanen så du har ett buffer når kjøretøy kjører forbi altfor nærme deg.
- Når det står et kjøretøy parkert i sykkelfeltet foran deg, legg deg godt ut i veibanen (pass deg for døra) i god tid, gjerne 50-100 meter før (så det ikke oppstår situasjon med kjøretøy bakfra).
I England anbefaler faktisk trafikkmyndighetene det de kaller «take the lane», altså å sykle midt i veibanen. Se eksempel-plakat fra England:
Hva ellers bør vi syklister gjøre?
Syklister har desverre et dårlig rykte, spesielt her i Oslo. Hva kan vi gjøre for å bedre dette? Her er min liste over ting jeg irriterer meg over at medsyklister gjør, som jeg ser selv hver eneste dag:
- Slutt å sykle på rødt lys!
- Stopp for fotgjengere i gangfeltet!
- Slutt å sykle på fortauet!
Hva med myndighetene?
I artikkelen til Aftenposten så blir Statens Vegvesen intervjuet i tillegg til meg. Jeg er sjokkert over at de tilsynelatende kun er opptatt av hva syklister bør gjøre, tiltross for at det i alle situasjonene de nevner, er syklisten som har retten på sin side. Statens Vegvesen legger i praksis alt ansvar over på syklisten, selv om det er bilisten som skal vike og vise hensyn.
Måten vi lager kryss og rundkjøringer i Norge, spesielt i byene, må endres. Her er det ganske lett å se til Nederland for hvordan det skal gjøres. Her er en video som burde kunne inspirere politikere og Statens Vegvesen:
Lurer du forresten på hvor jeg har fått den kule oransje jakka fra? Les alt om jakka i min omtale av den.