Leie-elsykler, hvorfor gjør ikke flere dette?

Her om dagen testet jeg ut Bolt sine elsykler. Nå snakker vi next-gen bysykkel. Hvorfor kopierer ikke flere dette konseptet?

Den store suksessen med leie-elsparkesykler har vært at du kan dumpe den tilnærmet hvor du vil når du er ferdig med den og plukke opp en ny rett rundt hjørnet for der du er, mens tradisjonelle bysykler har du måttet gå til et stativ for å finne, og levere tilbake til et stativ. Stativene er ikke nødvendigvis der du er, eller skal, og de kan være fulle eller tomme når du kommer frem.

Bolt har sluppet en del elsykler rundt omkring i Oslo som fungerer som elsparkesyklene. Du finner en i nærheten med appen og setter den fra deg når du er fremme. Det beste fra to verdener med andre ord. Hvorfor er disse syklene så mye bedre enn elsparkesykler?

Sikrere transport

Det er mye ulykker med elsparkesykler, og det er ikke så rart. En mellomstor grusstein i veien er nok til at du kan ligge langflat. Syklene til Bolt føltes overraskende tunge og robuste å sykle på. De er totalt blottet for fjæring så det rister godt på brostein, men jeg følte meg ikke ett sekund utrygg på dem.

Bremsene er også skikkelig solide og de bruker geo-fencing for å sikre at du ikke sykler fort i indre sentrum der det kryr av fotgjengere (25 km/t begresning normalt, men går raskt ned til 15 km/t når du nærmer deg Karl Johan f.eks.).

De har også en godt integrert og solid bjelle som gir en sterk klassisk «pling» lyd.

Bolt driver også å tester ut teknologi for å hindre/begrense bruk på fortau, det er spennende, kanskje vi endelig kan få disse leie****syklistene ut i sykkelfeltet/veibanen 🙂

Praktisk transport

Syklene har en stor og fin kurv foran som du kan putte tingene dine oppi, de har også en skikkelig solid dobbel-støtte som gjør at syklene ikke velter når du setter dem fra deg.

Syklene er også utstyrt med en skikkelig solid mobilholder med trådløs lading om du har en mobil som støtter sånt.

Batteriet på disse syklene er massivt, men avtagbart, så jeg vil anta at Bolt bare skifter ut batteriene istedet for å frakte syklene frem og tilbake i en lastebil!?

Jeg er usikker på hva slags motor som sitter på disse, men det er en nav-motor med en god trykk-sensor som reagerer umiddelbart når du begynner å tråkke. Det gjør at selv om sykkelen er «single-speed», så savner du aldri å gire. Det er lite lett å ta bakkestart som å sykle fort nedover.

Det skal godt gjøres å bli sliten når du sykler på disse syklene her!

Bolt sin app for leie av elsykler og elsparkesykler

Konklusjon

Jeg brukte faktisk Bolt elsykkel selv om jeg hadde syklet min egen elsykkel til byen. Jeg hadde nemlig et møte et sted i byen der jeg ikke syntes det så trygt ut å parkere min egen sykkel (etter noen dårlige erfaringer med hærverk og tyveri av deler fra sykkelen). Så jeg lot min egen sykkel stå trygt på kontoret mens jeg boltet(!?) rundt med leiesykkel. Det kostet meg 70 kroner, men var lett verdt det for å slippe å bekymre meg for tyveri samtidig som det var den desidert raskeste måten å komme meg frem, uansett farkost!

I etterkant skjønte jeg raskt at jeg heller burde kjøpt dagspass til kr. 59,-, så det er vel et tips til alle, om du skal ta mer enn 1 tur iløpet av dagen, kjøp dagspass.

Det eneste som irriterte meg var at Bolt har så stort fokus på taxi-virksomheten sin at elsykkel-utleien har blitt litt gjemt i appen deres. Ja, også at grensa for hvor du kan sette fra deg sykkelen går sånn ca. 2 km fra huset vårt 🙁

Jeg håper flere av konkurrentene til Bolt kommer med lignende sykler, og at flere tester å bruke slike elsykler fremfor elsparkesykkel. Et sesongkort på elsykler som ikke må leveres i et stativ hadde jeg lett kjøpt som et tillegg til min egen elsykkel. Da kunne jeg f.eks. syklet inn til sentrum, parkert egen sykkel trygt på et sykkelhotell og fortsatt ferden på en leie-sykkel.

Legg igjen en kommentar