Oppgradering av elbil-ladeanlegget

Etter litt over ett år med drift så oppgraderte vi denne høsten ladeanlegget i fellesgarasjen med en ny LMS fra Schneider for å ta høyde for den nye effekttariffen. Det gikk ikke helt smertefritt, men nå fungerer det bra.

Hos oss ser vi at de fleste kobler til bilene sine til rundt fire-fem tiden. I snitt lader ett sted mellom 7-10 biler hver kveld i vårt anlegg og de lader 15kWh i snitt per lading. Dermed er de fleste ferdigladet lenge før strømprisene går ned om kvelden.

Les om da vi valgte ladeanlegg

Vi prøvde oss først på å oppfordre folk til programmere bilene sine til å lade etter 22:00, men det hadde liten effekt, kun 2-3 beboere fulgte oppfordringen (undertegnede inkludert). Styret bestemte seg derfor for å investere i en ny LMS.

Hva er en LMS?

Det er rett og slett en lastbalanserer som sørger for at den tilgjengelige effekten blir rettferdig fordelt mellom laderne.

Den vi hadde fra før var virtuell og fungerte forsåvidt utmerket, men det var ingen måte å tidsstyre effekt-uttaket. For å unngå store kostnader for borettslaget med den nye strømmodellen til netteier trengte vi denne funksjonaliteten. Derfor oppgraderte vi til en LMS som kan dette.

Grunnen til at dette ikke ble gjort da anlegget ble bygget i første omgang, var at Schneider hadde produksjonsproblemer, så den fantes ikke å oppdrive.

Litt startproblemer første dagene

Første natten etter installasjon av ny LMS oppdaget vi en feilkonfigurasjon: Leverandøren hadde rett og slett glemt å flytte andre etasje i garasjen over til ny LMS, med den konsekvensen at ingen fikk ladet noe særlig i andre etasje. Heldigvis reagerte leverandøren raskt og var på stedet og feilsøkte få timer etter at jeg rapporterte feilen.

Neste natt var det fortsatt et par biler som ikke fikk ladet. Det viste seg da at leverandøren også hadde glemt å sette opp hvor mye en lader skal få av effekt om laderen ikke har kontakt med nettverket. Dermed var det et par ladere som når de mistet kontakt med nettverket (det skjer av og til), stoppet helt opp å lade. Nå har de fikset det slik at hvis en lader mister kontakt med nettverket, så får den fortsatt ladet med minste hastighet. Det er slik det også var før med den gamle LMS’en.

Etter dette har vi ikke sett noen feil i systemet og nå har det gått fint en måneds tid.

Hva er forskjellen?

Det er nå satt opp slik hos oss at mellom 08-21 så gis det kun 50% effekt ut. Står en beboer alene på sin «sløyfe» (det er 8-9 ladere per sløye) og lader vil beboeren likevel få tilnærmet full effekt, men det går fort ned mot 1kWh hvis mange kobler seg på rundt 16-17:00. Så vil farten ta seg opp igjen rundt klokken 21:00.

Graf som viser lading på kvelden.
Eksempel på ladestatistikk for en mandag etter ny LMS

Vi ser at dette gjør at flere biler lader utover kvelden og natten når det blir rimeligere. Vi har ved et par tilfeller opplevd at biler med store batteripakker ikke har blitt fullt ladet opp før morgenen på dager når mange lader samtidig (typisk rundt helger), men det tenker vi at beboerne må kunne leve med.

Fremtid med solceller?

Borettslaget undersøker i disse dager mulighetene for å etablere solceller på rekkehusene og fellesgarasjen. Hvis vi ender opp med solceller på fellesgarasjen, så ønsker vi selvfølgelig å gi beboerne mest mulig effekt når vi produserer bra med solenergi.

Derfor er planen i fremtiden å bruke LMS’en til dette også og da sette opp en tidsplan alla dette:

22:00 til 06:00 – 100 % effekt
06:00 til 10:00 – 50 % effekt
10:00 til 15:00 – 100 % effekt
15:00 til 22:00 – 50 % effekt  

Konklusjon

Vi har kjøpt ladeanlegget fra Enviro Elektro og kan varmt anbefale dem. Det var dog Schneider som gjorde selve LMS konfigurasjonen da Schneider ønsket å bygge kompetanse på dette for sine egne ansatte, så vi hadde en hel delegasjon med Schneider teknikere fra flere europeiske land i garasjen vår i to dager.

Kommunikasjon med Schneider har gått litt tregere enn jeg hadde forventet og jeg må innrømme at dokumentasjon etter installasjon er langt under den standarden jeg hadde forventet, men heldigvis hadde vi gutta i Enviro Elektro til å holde Schneider i øra når vi syntes det gikk litt for tregt.

Vi har ikke hatt anlegget lenge nok til å vurdere om kostnaden ved å skifte LMS var verdt det, men magefølelsen sier meg at det var det.

Les mer om hvordan vi gikk frem for å velge leverandør

Er du fra et borettslagsstyre og dere nå sitter og vurderer elbil-ladeanlegg, så er det en klar anbefaling fra meg at dette er et soleklart punkt dere bør ha opp på kravlista: Mulighet til å tidsstyre effektuttaket.

En kommentar om “Oppgradering av elbil-ladeanlegget”

Legg igjen en kommentar