Elife Puma S III med Retyre dekk

Vi er midt på vinteren. Hva er vel mer naturlig enn å kjøpe seg ny sykkel nå? Jeg klinte til og kjøpte meg sykkel til 50.000. Hva får man da?

Nå har jeg syklet nesten tre sesonger med Northern Lights / PACE minifatbike. Det har vært tre fine sesonger med mange fine turer, men jeg har begynt å bli lei av alt vedlikeholdet vinterdrift gir på sykler med kjede og kassett, samt at jeg ønsket meg en mer «normal» sykkel med krankmotor.

Så jeg gjorde akkurat det jeg har tenkt på en god stund, jeg klinte til og kjøpte meg en sykkel med beltedrift. Beltedrift gjør at rustne kjeder, oljesprut og kranglete gir er historie. Vedlikeholdet blir rett og slett redusert til en våt klut og en bøtte med vann.

Sykler med beltedrift er dyre saker. Så jeg har studert, testet og tenkt på omtrent alle mulige sykler du kan få tak i i Norge. Vanlige elsykler, longtail, etc… Fellesnevneren synes jeg ofte har vært en Bosh motor som forsåvidt er kjent for å være driftssikker, men som også er, litt treg.

Sykkelmakerne i Elife

Jeg har fulgt med en stund på den norske sykkelprodusenten Elife. Elife er gründet av en norsk/kinesisk ektepar og Shiwen har en imponerende historie det er verdt å bruke noen minutter å lese om. DN har nominert henne til en av Norges unge ledestjerner.

De kaller seg for «elsykkemakere» og det er ikke så rart, for Shiwen håndtegner syklene selv. Jeg har fulgt med på Elife et par år, og vært spesielt interessert i utviklingen av sykkelmodellen kalt Puma. Det var versjonen kalt Puma S III jeg var spesielt interessert i. Denne har en rålekker karbonramme, en spesielt designet Bafang M600S krankmotor for Elife, Enviolo trinnløst gir og beltedrift fra Gates, og det til en pris rett under 50.000. Det er nesten for godt til å være sant om du ser på prisene til konkurrentene.

Så jeg tok en tur opp til Sinsenterrassen der de har verksted og hilste på Shiwen. Jeg fikk teste alle syklene de hadde inne (Puma II, Gazelle III og Svane III). Jeg ble imponert, både over service, kompetanse og over syklene. Så etter å ha tenkt meg om noen timer sendte jeg henne en e-post med bestilling på ny sykkel.

Jeg klinte til og kjøpte Puma S III med setedemper og de råeste Retyre piggdekkene. Dagen etter stod sykkelen klar til meg på verkstedet deres og jeg fikk en grundig gjennomgang før jeg hoppet på sykkelen og syklet to mil hjem i heftig snøvær.

Gaute med Puma S III utenfor Elife butikken.
Undertegnede med sykkelen kvelden jeg fikk den.

Setepinnen med demper var lett verdt pengene. Du kan justere dempingen med en umbrakonøkkel i bunn av setepinnen. Trikset er å ha den så stram at du ikke spretter opp og ned i tide og utide, men at den tar av for de verste dumpene.

Beltedrift og Bafang M600S

Beltedrift er litt magisk. Giringen er helt trinnløs, men krever litt tilvenning. Du bør nemlig ikke tråkke når du girer, så det gjelder å gire før du går inn i en tung bakke. Motoren trives best på litt høyt turtall og liker ikke bakkestart på tungt gir, da protesterer den litt. Det er en liten tilvenningsprosess med andre ord, men fantastisk når du får dreisen på det.

Vil du spare litt på strømmen er du mer aktiv med girene, men med det 840Wh store Panasonic batteriet så trenger du strengt tatt ikke spare på strømmen.

For en som kommer fra en hub-motor, så føles Bafang M600S helt fantastisk naturlig å sykle med. Jeg har sett noen tester hvor de sammenligner Bafang M600/M600S mot Bosh Performance Line CX og konklusjonene er alltid at Bafang M600/M600S er en kraftigere motor, men med litt røffere kanter. Den scorer bedre i oppoverbakker og på snøføre, og det er jo noe vi har endel av her i Norge… 😉

En kort video av sykkelen

Retyre piggdekk (og grusdekk)

Som sagt så kjøpte jeg sykkelen med Retyre dekk. Dette er en norsk oppfinnelse hvor sykkelen har et sett med dekk som nesten er slicks-dekk egentlig. Disse har en glidelås på utsiden, også kjøper du «skins» som du kan trekke over. Elife har en spesialpris som inkluderer «Ice Racer» skins med 300 pigger på hvert dekk og «Gravel Chaser» som i praksis er noen kraftige grusdekk.

Her er en video som viser hvordan det funker i praksis:

Og det må jeg si, etter å ha syklet noen timer med disse Ice Racer skins’ene på skikkelig vinterføre: Fyttikatta så godt grep jeg har!

Når våren kommer, vil jeg nok sette på Gravel Chaser skins’ene. Basisdekkene til Retyre virker litt for «slicks» til at jeg tør å bruke dem i regnvær og med grusfylte vårveier tenker jeg at basisdekkene passer best til varme sommerdager på bar asfalt.

Jeg ser for meg at det å bruke skins også gir en ekstra sikkerhet mot punkteringer.

Hva likte jeg ikke?

Det er veldig lite å ikke like ved denne sykkelen, det må jeg bare si, men det er en ting jeg etter et par uker ikke klarte å bli komfortabel med, og det var holkene. Jeg fikk rett og slett vondt i hendene av dem, også syntes jeg kanskje ikke de så så estetisk kule ut som jeg syntes sykkelen fortjente.

Derfor kjøpte jeg et sett med BBB Cycling Mamba Deluxe og de synes jeg kler sykkelen veldig godt.

BBB Cycling Mamba Deluxe, høyre holke.
Høyre holke

Det var bare et problem med disse holkene, diameteren på åpningen var litt for stor, så de satt ikke ordentlig på. Ikke fungerte «hårspray-trikset» heller, men med et tynt lag isolasjonsteip innerst på styret (ca. 2 cm langt), så satt de som ett skudd!

En ting jeg stusser over, er at pedalene ikke har reflekser på pedalene, dette er faktisk lovpålagt, så jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre med det. Jeg prøvde å flytte over refleksene jeg hadde på en annen sykkel, men festene passet ikke.

Jeg har fått tilbud fra Elife om å bytte pedalene til noen med refleks, men de er så gode at jeg har ikke noe lyst til det. Jeg har satt reflekser i hjulene for å kompensere og vurderer å kjøpe litt reflekstape og tape på pedalene istedet.

Konklusjon

Å bruke litt over 50.000 kroner på en sykkel gjør litt vondt, jeg skal innrømme det, men etter å ha syklet noen mil på denne sykkelen må jeg si det var verdt hver eneste krone.

Elife Puma S III med sykkelvogn.
Min sykkel med sykkelvogn

Jeg sykler med sykkelvogn til og fra barnehagen omtrent hver dag og en ting å være klar over: Skal du ha vogn på Elife sine sykler må du si ifra om det til Elife så de monterer på en litt lengre bolt på bakhjulet. De har nemlig et litt spesielt system for bakhjulet (usikker på om det er på grunn av Enviolo giret og dermed kun relevant for de med beltedrift). Uten denne bolten vil du ikke få festet på sykkelvogna.

Vurderer du å kjøpe din første elsykkel vil jeg gjenta anbefalingen til Elife: Dra rundt og prøv sykler. Finn ut hva du er komfortabel med og legg deg helt i toppen av hva enn budsjettet ditt er.

Dette er min tredje elsykkel og denne kommer jeg til å beholde i mange år tror jeg.

5 kommentarer om “Elife Puma S III med Retyre dekk”

  1. Din erfaring med denne sykkelen er den samme som min, etter 8 måneder og 4000 kilometer. (Jeg har dog piggdekk med 400 pigger). Et par ulike erfaringer: Jeg er fornøyd med holkene og sitter god uten demping i setepinnen. Vi har gjort god sykkelvalg, du og jeg – og alle andre Elifekunder

    Svar
  2. Jeg må nesten slenge på en liten oppdatering her.

    Etter å ha syklet på sykkelen i litt over to måneder fikk jeg en gratis etterstramming og smøring hos Elife. Skruer ble strammet, noen hadde falt av, så de ble erstattet og motoren ble smurt. Siden jeg i mellomtiden også hadde vært i en ulykke måtte jeg bytte noen deler og da tok de seg nesten ikke betalt for ekstra-arbeidet. Topp service!

    Jeg hadde også et problem med det ene Retyre basedekket at det var helt umulig å få satt på grus «skin’et» riktig. Etter en kort epost-korrespondanse med Retyre, så sendte Retyre epost direkte til Elife med beskjed om at de kunne bytte dekket mitt kostnadsfritt. At et produkt kan ha feil er selvfølgelig noe som skjer av og til, det er måten man fikser feilen som blir husket og her har både Retyre og Elife fått en ekstra pluss i boka hos meg ihvertfall 🙂

    Svar

Svar på Lasse GulbrandsenAvbryt svar