Ny sykkelvogn: Hamax Traveller

Vintersykling går hardt ut over sykkelvogna og jeg har ikke vært flink til å ta så godt vare på den, så nå var den utslitt og vi trengte ny. Valget denne gangen en norsk produsent fra Østfold, nemlig Hamax.

Sykkelvogner får du fra 1500 og opp til det ti-doble. Vi har valgt å legge oss på rundt 2500 kroner på de vognene vi har hatt hittil. Nå tenkte vi å gå litt opp, men ikke så mye, for egentlig har vi jo vært fornøyd med Trygg Storebjørn og Sunbee Supreme XL. Trygg Storebjørn varte i mange år, men Sunbee-vogna varte bare i to år før den begynte å gå i oppløsning. Mye fordi vi har hatt den stående ute under et lite tak hele året rundt.

Det gjør vi nå også, men klok av skade har jeg kjøpt et trekk som jeg trekker over den hver dag, Biltema sitt minste motorsykkeltrekk er helt perfekt for oppgaven.

Sykkelvogn med MC trekk fra Biltema
Helpresenning for MC (str S)

Uansett, tilbake til Hamax Traveller. Denne koster i underkant av fem tusen kroner og du får den i tre forskjellige farger. Vi valgte sort fordi vi syntes den passet best til sykkelen.

Det er en dobbel-vogn, men en ganske smal dobbelvogn, så den bygger ikke så mye ut i bredden når du sykler. Den er dog ganske lang, så det er masse beinplass inne i vogna, god takhøyde og digert bagasjerom bakerst. Bagasjerommet er forøvrig mye lettere å komme til enn på de vognene vi har hatt før. Det er også større vindusflater så Datter 2.0 trives mye bedre i denne vogna enn den forrige vogna som faktisk allerede begynte å bli litt liten for henne (helt gjennomsnittlig stor treåring).

Hamax Traveller sett bakfra.
Sett bakfra

Vogna har en kjekk fotbrems og et trillehjul som klipses veldig lett av og på, så vogna fungerer også helt utmerket som en trillevogn. Eneste ulempen er at håndtaket bak ikke kan justeres i høyden.

NB: Lurer du på hvor jeg har kjøpt det fine baklyset som er klipset på vogna? Det kjøpte jeg hos thansen og det er oppladbart. Veldig bra baklys!

Hamax Traveller sett forfra
Sett forfra

Som sagt så er vogna ganske smal, så som du ser så bygger den ikke ut veldig mye på sidene av sykkelen. Det er fordeler og ulemper ved det. Fordelen er at du kommer lettere forbi hindre som bommer og lignende, ulempen er at vogna lett tipper når du sykler uten noen i den. Jeg klarte å tippe den og skrape den opp første dagen…

En annen ulempe er at du ikke kan gjøre om sikkerhetsbeltene sånn at det bare er et sett hvor barnet kan sitte i midten. Når du kun har et barn inni, må det sitte på en av sidene. Det virker dog ikke som om Datter 2.0 synes det spiller noen rolle 🙂

Konklusjon

Vi kjøpte vognen på tilbud, så den ble bare en tusenlapp dyrere enn vår forrige vogn. For den økningen i pris synes vi at vi har fått en mye bedre vogn. Den er smalere, men rommer mye mer og er lettere å gjøre om til trillevogn.

Hamax Traveller sett fra siden.
Hamax Traveller

Åpningen foran er diger og det er ingen glidelås eller borrelås som lett blir utslitt. Den festes med to kroker på hver side av vognen, genialt enkelt!

Jeg ser ingen grunn til å bruke mer penger på vogn enn dette egentlig, med mindre du vil ha en sånn som kan gjøres om til pulk, eller om du vil ha en singelvogn for mer treningsaktivitet (jogging, el.l.), for nei, det finnes ikke løpehjul til denne vognen.

Foran er det et luftefilter og det er bra, men det kommer også vann inn der om du sykler i kraftig regnvær, så jeg skulle gjerne hatt regntrekket som for tiden er utsolgt. Jeg håper det kommer inn på lager igjen før våren.

For å avslutte; etter å ha hatt den nå i snart to måneder kan jeg trygt anbefale Hamax Traveller sykkelvogn!

Legg igjen en kommentar