Fra den lille norske sykkelprodusenten Northern Lights har jeg fått prøve deres nyeste og mest påkostede modell, M1.
Disclaimer: Dette er en sykkel som Northern Lights kun har laget fem stykker av, nærmest som en prototype og selv om jeg har fått sykkelen for å skrive en omtale har de ikke lagt noen føringer på hva jeg skal skrive og de har ikke sett testen før jeg la den ut.
Dette ser ved første øyekast ut som en ganske anonym, men diger MTB. Så legger du merke til den litt ekstra tykke rammen på vei ned mot pedalene og krankmotoren mellom pedalene. Her er en liten videogjennomgang av sykkelen. Beklager at jeg ikke tenkte på det sterke sollyset da jeg filmet videoen, så bildekvaliteten er ikke helt topp:
Dette er den første sykkelen fra Northern Lights med krankmotor. Sykkelen er utstyrt med Bafang M400 og versjonen jeg tester har en spesielt tunet programvare for å gi litt ekstra futt opp de bratte bakkene vi har her i Norge. Dette er 48V versjonen av den kjente motoren fra Bafang med 80nm og et batteri på hele 624kW. De fleste elsykler i Norge er som regel 36V. En 48V elsykkel har teoretisk sett litt mer kraft i frasparket, men bruker også litt mer strøm og har gjerne tyngre og større batterier.
Sykkelen er selvfølgelig innenfor regelverket med 250 watt nominell effekt og assistanse opp til maksimalt 25 km/t.
I motsetning til tidligere modeller fra Northern Lights er alt av elektrisk utstyr fra Bafang. Dette gir en mer forutsigbar kvalitet i alle ledd og bidrar til å øke kvalitetsfølelsen. Det gjør også at det antagelig er lettere å få service på sykkelen andre steder enn i Oslo hvis du bor langt unna den ene butikken til Northern Lights.
De hydrauliske bremsene er fra den litt ukjente Dyisland, men basert på erfaringen min fra Pace F1 Max modellen så er disse bremsene svært gode. Støtdemperen foran er av ukjent merke og kanskje litt i mykeste laget, men den fungerer helt greit. Den har låsmekanisme for å låse dempingen
Girene er fra Shimano, det er et 9-girs system fra Altus serien, så relativt rimelige gir (den nest billigste serien til Shimano), men fullt mulig å oppgradere etterhvert om man ønsker det. Heldigvis er det en girspak av typen som du styrer med pekefinger og tommel, jeg liker disse bedre enn sånn som du vrir på når det er trinnvise gir.
De 29’’ 2.3 store dekkene med grusdekk gjør at sykkelen triller veldig godt og har et godt grep på det meste av underlag med sine CST All Terrain dekk med relativt lave og små knaster. Sykkelen har et bra dekkvalg som standard tenker jeg, så kan de som eventuelt ønsker noe røffere terrengdekk kjøpe seg det.
Design – det gode og det dårlige
Sykkelen fremstår som en ganske generisk MTB elsykkel med batteri innlemmet i ramma. Dette er ikke nødvendigvis en dårlig ting, designet er dermed utprøvd og fungerer bra uten at sykkelen står altfor mye ut og dermed kanskje er litt mindre fristende for sykkeltyver.
Ledningene går fra styret og på innsiden av ramma, det øker kvalitetsfølelsen, men hullet i ramma der ledningene går inn er bare et stort hull uten noen form for isolasjon, så det føles brått litt «billig» igjen. Et ønske for fremtidig modell fra meg er at her settes det på noe gummiforing. Ikke at jeg tror det betyr noe rent praktisk, for vannet renner antagelig rett igjennom og ut i bunn, men det vil se litt tryggere og penere ut med en gummiforing.
Frontlykta er god og går på strøm fra hovedbatteriet, men det finnes ingen baklykt eller refleks bak. Det er en lyssensor i displayet som slår lyset automatisk av og på, men du kan også slå det manuelt på om du vil det med en dedikert knapp på fjernkontrollen.
Logo og model-betegnelse er bare klistret på som klistrelapper, så du kan lett dra dem av og ha en fullstendig svart/grå sykkel. Jeg synes det gjør utseendet litt kulere. Dette er fordi syklene er laget i et mindre test-opplag og det vil ikke være sånn på fremtidige modeller.
Etter at jeg fjernet alle klistremerkene (tips til fjerning av lim: bremserens), byttet jeg også ut holkene som satt litt løst med noen i imitert skinn fra Red Cycling som jeg syntes var kulere.
I nettbutikken er det ikke avbildet at sykkelen har skjermer, men modellen jeg har fått til test har to små plastskjermer. Det har også de andre modellene de har på lager ifølge produsenten. De passer forsåvidt til sykkelen, men ser ikke spesielt hardføre eller pene, så jeg tok dem av og satt på to minimale «mud guards» fra BBB Cycling.
Ellers er det lite å utsette på denne sykkelen. Robust er vel det første ordet som popper opp i hodet om jeg skal forsøke å beskrive den med et ord.
Motor og bruksopplevelse
Som nevnt er det en Bafang M400 48V motor på 80nm i kranken på denne sykkelen. Siden motor og sykkel har nesten samme fargen så legger du ikke nødvendigvis merke til motoren ved første øyekast. Den har fem assistansenivåer og på de laveste er den nærmest lydløs. Dog må du egentlig opp på nivå 3 for å få noe særlig assistanse. Jeg har stort sett ligget mellom nivå 3 til 5 når jeg har brukt den, og da støyer motoren endel, men ikke så mye at det blir plagsomt.
Siden jeg til daglig sykler på Elife Puma S III med den vesentlig kraftigere M600S motoren til Bafang så var forventningene mine til M400 ganske lave, men takket være den tilpassede programvaren som produsenten har lagt inn (dette er ikke en standard firmware såvidt jeg har skjønt) og at det er et 48V system, så sparker denne motoren godt fra seg og jeg kjenner at det tidvis er vanskelig å hevde at M600S motoren yter voldsomt mye bedre.
Hvis du har brukt en sykkel med nav-motor (som alle andre modeller fra Northern Lights er), så er det viktig å være klar over at du antagelig må legge litt om hvordan du girer. Her er en god video som forklarer hvorfor og gir tips om hvordan få best ytelse ut av en krank-motor:
Batteriet er på 624W, noe som hadde vært imponerende for bare et par år siden, men idag er mer «standard». Likevel holder dette mer enn nok til et par timers sykkeltur og gjør sykkelen til en perfekt sykkel inn til de mange fine turhyttene du finner langs lysløypene i Marka her i Oslo.
Det er Bafang hele veien på denne sykkelen og displayet midt på styret er et rimeligere display i sort/hvitt som gir tydelig og god informasjon. Jeg liker det godt, har aldri helt skjønt behovet for en dyrere fargeskjerm bare for å vise fart, batteri og assistansenivå. Knappene på betjeningspanelet et store og gummierte, så lette å trykke på.
Konklusjon
Holkene på styret er litt løse. Det fikser du lett ved å ta dem av, spraye litt hårspray på styret, sette dem på igjen og la sykkelen stå over natta, så må du kjøpe deg en ringeklokke og baklykt til å feste på setestammen, utover det er sykkelen en veldig bra sykkel «rett ut av esken», spesielt med tanke på at dette er en helt ny modell laget i begrenset opplag.
Av oppgraderinger jeg har gjort, så er det å skifte til bedre holker, sette på en ringeklokke og et baklys. Jeg har byttet setet, men det er bare fordi jeg hadde et jeg liker veldig godt liggende ubrukt. Tilslutt har jeg byttet ut skjermene med noen «mudguards», bare fordi jeg syntes det så litt røffere ut 😎
Dette er i min bok et kraftig steg opp i kvalitet for Northern Lights merket. Nå har de tatt skrittet inn i klassen «gode elsykler». Jeg håper de setter denne sykkelen i større produksjon.
Akkurat nå får du den på tilbud til kroner 24.900,- hos elsykkel.no, men vær rask om du vurderer denne; de har kun et begrenset opplag nå i første omgang.