Sykkelverksted på jobben

Dette er bærekraft i praksis! Denne uka arrangerte jeg popup-sykkelverksted hos oss i SuperOffice med Ivars Sykkelsjappe. Vi inviterte også nabobedriften til å være med.

I SuperOffice så har vi et bærekraftsutvalg som jobber med initiativer for å gjøre SuperOffice til et enda mer bærekraftig selskap. Dette er et utvalg ansatte melder seg frivillig til å sitte i ved siden av vanlige arbeidsoppgaver. Alle fra hele organisasjonen kan melde seg og man blir valgt for to år av gangen. Jeg sitter for tiden i dette utvalget.

Vi har lenge ønsket å gjøre noen konkrete tiltak som de ansatte legger godt merke til og synes er ålreit. Ideen om et popup-sykkelverksted for å stimulere til mer sykling til jobben er noe jeg har sittet med en god stund og denne uka fikk jeg det endelig til.

Jeg allierte meg med Ivars Sykkelsjappe, for han kjenner jeg godt fra før, og fikk en avtale med arbeidsgiver om at de dekker grunnservice for alle ansatte, også betaler de ansatte selv om det er mer de ønsker utført.

For å være sikre på at vi fikk inn nok sykler til at det var verdt turen for Ivar så invitertevi med våre gode venner i nabogården; Forte Digital. Tilsammen 24 sykler ble fikset og ordnet iløpet av dagen.

Bærekraft, hvordan da?

For det første så er det bærekraftig å reparere ting man allerede har, så et slikt tiltak vil bidra til å øke levetiden til syklene til de ansatte.

For det andre så kan dette stimulere til at flere ønsker å sykle til jobb ved at det skaper samtaler om temaet ute i den flotte bakgården hos oss. Jeg snakket med flere kollegaer som nå vurderte å begynne å sykle oftere til jobb.

De fleste andre bærekraftstiltak vi driver med er tiltak som den enkelte ansatte ikke ser eller tenker mye over (redusere papirbruk, redusere fotavtrykk i skyløsninger, skrive grønnere kode, bytte strømleverandør, etc, etc…). Dette er, selv om det i den store sammenhengen bare er en dråpe i havet, bærekraftstiltak som folk ser, folk setter pris på og som gir et positivt fokus på bærekraft og tiltak for en grønnere fremtid.

…og ikke minst er det med på å bygge employer branding, corporate religion eller hva enn buzz-ord man bruker for tilhørighet for tiden 🙂

Noe jeg føler denne posten på LinkedIn fra en kollega sier alt om:

En kommentar om “Sykkelverksted på jobben”

Legg igjen en kommentar