Elbil-lading i fellesgarasjen – Runde II

I mai måned droppet Schneider bomben at de legger ned selvbetjeningsløsningen for elbil-ladeanlegg i sameier og borettslag. Hovedgrunnen til at vi valgte Schneider i utgangspunktet. Hva skulle vi gjøre?

Ikke nok med at de skulle legge ned løsningen vi brukte for administrasjon og fakturering, men de skulle gjøre det allerede 30. juni. Ekstremt kort frist, bare litt over en måned fikk vi på oss. Til gjengjeld hadde de alliert seg med et selskap kalt «Electric Freeway» som de skulle gjøre det veldig lett å gå over til. Det hørtes vel bra ut?

Nei! Etter å ha lest litt om Electric Freeway og være med på et «webinar» fant jeg fort ut at dette var et helt nystartet selskap med en teknisk plattform som fremstod ekstremt avansert med masse valgmuligheter og ting å skru på, men som i all hovedsak så ut til å kun eksistere i Powerpoint. I tillegg har de en økonomisk løsning som er ganske uforutsigbar og helt tydelig laget med tanke på ladestasjoner grunneier skal tjene penger på (typisk handlesenter og lignende).

De hadde et veldig bra tilbud til oss Schneider-kunder, problemet var bare at dette tilbudet kun gjaldt det første halvåret, etter det så stiger prisen med 30%. De har også en 7% av omsetningen sak som de rett og slett ikke klarte å forklare oss hvordan skulle fungere i borettslag og sameier der vi ikke skal tjene penger på beboernes bruk.

Vi i borettslag ønsker det stikk motsatte av hva Electric Freeway prøvde å selge inn; vi ønsker forutsigbarhet, enkelhet og lavest mulig kost.

Så i min frustrasjon kontaktet jeg Enviro Elektro som installerte anlegget for oss for to år siden for å be om råd. De var raskt på ballen og anbefalte oss Movel.

Migrering til Movel

Å flytte over til Movel var ganske enkelt. Dog, siden vi ifjor oppgraderte til en fysisk LMS, så måtte en elektriker fra Enviro komme til oss og gjøre omkoblingen fysisk koblet til anlegget. Litt administrasjon måtte til for å få koordinert tre forskjellige aktører til å bidra med omkoblingen samtidig, men Movel var veldig ryddige og informative så det føltes relativt trygt for en styreleders tynnslitte nerver.

Hver enkelt beboer måtte registrere seg på nettsidene til Movel og da hadde jeg i forkant sendt over en liste over hvilke ladere som tilhørte hvilke beboere. 24 av våre 34 parkeringsplasser trenger lading per nå og av disse gikk overgangen knirkefritt for 23 stykker. Den siste var ikke blitt registrert ved en inkurie, noe som ble løst på et par timer når vi oppdaget feilen.

Movel er rimelige, faktisk den rimeligste leverandøren vi fant. Det gir seg også tilsyne i hva vi får, men heldigvis mener jeg det er en god ting.

Vi i styret, eller beboerne skal ikke trenge å bruke tid på å konfigurere alt mellom himmel og jord. Beboerne skal plugge inn ladekabelen, bilen skal lades og på slutten av måneden skal de få en så lavest som mulig faktura. Det er målet, og det oppnår vi!

Oversikt over ladeøkter via nettleseren på mobilen.
Oversikt over ladeøkter

De har dog en portal beboerne kan logge seg inn på, men den gir bare et absolutt minimum av funksjonalitet; en historisk graf over antall kWh brukt per måned og en liste over ladeøkter. Hva trenger man egentlig mer? Vel, jeg hadde ønsket meg å kunne drille ned grafen til å vise dag for dag, også skulle jeg ønsket meg noe estimater på kostnader i kroner og øre, men jeg anser det for flisespikkeri og analyse-nerden i meg som snakker… 🙂

Movel eierportal

OPPDATERT: 05. september 2023

Vi har nå fått beta-tilgang til en eierportal Movel driver og utvikler. Her kan vi fortsatt ikke gi beboerne våre noe support, men vi får en fin oversikt over status på alle laderne og noe enkle grafer og prediksjoner for strømforbruket til anlegget. En lovende start!

Dashboardet i beta-versjonen av Eierportalen
Eksempel på dashboard i eierportalen

Konklusjon

Det eneste negative jeg kan si om Movel er vel at når en lader går offline, enten fordi nettverket på den feiler eller fordi sikringen er gått, så har de ingen overvåkning som varsler dem om dette. De kan se det når brukeren ringer support, men dette burde det være en smal sak å ha overvåkning på. Antagelig ville de også spart tid, ergo penger, på å ha noe automatikk her som gjorde at når en lader går offline så går det et varsel ut til eier av anlegget (styreleder i borettslaget i vårt tilfelle). Jeg har drøftet dette med dem, og jeg har inntrykk av at jeg fikk påvirket dem til å prioritere akkurat dette med varsling i videre utvikling av eierportalen.

Vi er fortsatt strålende fornøyd med det tekniske anlegget. Schneider laderne er kanskje litt store og klumpete sett opp mot konkurrentene, men de er veldig enkle i bruk og vi har ikke hatt noen feil på selve laderne. Vi har som jeg har skrevet om før, de enkleste 22kWh laderne til Schneider med nettverkskort, men uten RFID løsning, kun fysisk nøkkel.

Nå har anlegget vært i drift i to år og vi har kun hatt to mindre tekniske feil på noen sikringer som har gitt ladestopp for enkelte brukere. Begge fikset Enviro Elektro på under 48 timer.

Når det ble som det ble hvor vi måtte gå vekk fra selvbetjeningsløsningen vi hadde og over på en faktureringstjeneste er jeg meget fornøyd med resultatet, vi har funnet en leverandør som virker proff og solid, med et enkelt, lettforståelig og billig produkt. Jeg håper de aldri endrer konseptet sitt. Driver du et Obostilknyttet borettslag, sjekk ut Movel, de har en ekstra lav pris for Obostilknyttede lag, og er du på jakt etter en god og uavhengig elektriker for å sette opp et førsteklasses ladeanlegg uten å låse deg mot en leverandør av administrasjon og fakturering, sjekk ut Enviro Elektro.

En kommentar om “Elbil-lading i fellesgarasjen – Runde II”

  1. Vi fikk for ikke så lenge siden første faktura på lading fra Movel. Den var oversiktlig og fin og jeg er ganske sikker på at beboerne kostnadsmessig kommer bedre ut enn de gjorde med den gamle ordningen vi hadde, ihvertfall hvis de lader mye hjemme. Jo mer de lader, jo rimeligere er denne løsningen fremfor den vi hadde før.

    Svar

Legg igjen en kommentar