På min første langtur med elektrisk bil var jeg spent på hvordan hurtiglading skulle gå etter å ha lest mang en skrekkhistorie. Her er mine erfaringer og anbefalinger.
Denne sommeren byttet vi ut vår fem år gamle Renault Zoe med en Volvo EX30. Så selv om vi har hatt elbil i fem år så har vi altså nå for første gang en elbil som kan ta hurtiglading og har en rekkevidde som gjør at man kan kjøre noen timer før man må ta lade-pause.
Vi startet skoleferien med en korpstur til Sota Sætra, en tur hvor litt over 800 kilometer skulle tilbakelegges på alt fra moderne firefelts 110 km/t motorvei i lavlandet til god gammeldags grusvei oppe på fjellet.
Det er mange som har brukt elbil på bilferie i mange år allerede, men det er også mange som ikke har gjort det og har skepsis til lading som argument for å tviholde på dieselbilen, eller som har nylig kjøpt elbil og lide av rekkeviddeangst, så derfor tenkte jeg å dele min første erfaring som førstereis på elbilferie.
Ladebrikker
Det første jeg har erfart er: drit i «ladebrikker». De er kronglete å sette opp og gir deg null innsikt i hvordan ladingen går med mindre du velger å stå ved siden av laderen under ladingen, noe du gjerne ikke gjør da du heller vil gå i butikken, se på severdigheter eller lignende. Du må dessuten uansett registrere deg og brikken din i alle appene.
Så ikke stress med ladebrikker, sett heller opp appene og lær deg dem før du drar på tur. Her er appene jeg har testet (og en jeg ikke har fått testet) og noen tanker om dem.
Elton
Dette er «må-ha» appen, en app som støtter enormt mange lade-leverandører og enkel i bruk. Etter at appen er satt opp med bruker, bil og kredittkort er det bare å plugge i ladekabelen, skanne QR-koden på ladestolpen du parkerer ved (pass på å bruke den koden med Elton logoen hvis det er flere) og trykke på «Start lading» i appen.
Enklere kan det nesten ikke gjøres. Eneste jeg har å kritisere på Elton appen er at den viser lite info under lading sammenlignet med andre apper jeg har testet.
Elton kan visstnok integrere mot endel elbiler sine API’er for å hente ut ladeinfo, men det virker (foreløpig) ikke for vår Volvo EX30.
Er du NAF-medlem kan du visstnok få gode rabatter ved bruk av Elton og NAF sitt eget kredittkort.
Bilkraft
Denne appen ser ut til å dekke ladere fra Eviny, Lyse og Plug. Appen er omtrent like enkel å bruke som Elton, men har altså støtte for kun tre leverandører. Jeg registrerte også at de tar et tilleggsgebyr på 1 kr/minuttet for lading over 80%. Det kan jeg ikke se at de andre appene har.
Bilkraft har en veldig god visning under lading som viser graf med informasjon om hastighet, pris og fyllingsgrad. Her er de best i klassen! Bare husk å sette opp bilen din til å stoppe å lade på 80% ellers blir det en uforholdsmessig dyr ladestopp.
Husk å aktivere «Bilkraft ladebonus». Dette forplikter deg ikke til noe, men du må legge inn en epost-adresse i profilen din og aktivere bonusen selv i appen. Opptjent bonus brukes automatisk etter de 10 første ladingene, men jeg har ikke funnet ut hvordan denne bonusen bygger seg opp. Du får også 10% rabatt hvis er er størmkunde hos Lyse.
Mer
Mer er ladestasjonene fra Statskraft. Du finner dem veldig mange steder og dessverre så har Statkraft valgt å ikke samarbeide med Elton eller Bilkraft, så du må ha Mer sin egen app.
Jeg har ikke testet Mer ennå da prisen per kilowatt (kroner 6,99/kWh) har vært vesentlig høyere enn konkurrenten på andre siden av gaten når jeg har trengt strøm.
Det ser for meg ut som om Mer generelt sett er ganske mye dyrere enn konkurrentene, men har et imponerende stort ladenettverk, slik at det er en app du bør ha i bakhånd som reserve hvis du ønsker å reise på tur uten å planlegge ladingen for mye.
Merk at du som Coop-medlem kan få 8% rabatt, i sommer dobler de rabatten til 16%. Du må aktivere rabatten i Mer-appen.
Tesla Superchargers
Tesla har et imponerende stort lade-nettverk her i Norge og de har nylig åpnet opp for lading av andre bilmerker. Du må bruke Tesla-appen og dessverre har de ikke QR-koder på alle ladestasjoner du kan skanne som med de andre appene, men du må ofte søke opp ladestasjonen du står ved på et kart i appen og velge ladestolpe manuelt.
De gangene jeg har testet appen, bommet den fullstendig geografisk (mistenker at den kun bruker GSM-posisjonering, ikke GPS), så det er bittelitt mer kronglete å finne og starte riktig lader. Når du dog er i gang, så er min erfaring at jeg hos Tesla får jevnt høyere hastighet enn hos andre ladestasjoner og informasjonen jeg får i appen under lading er tydelig og god, dog ikke like omfattende som hos Bilkraft.
Tesla har også hatt den laveste kilowatt-prisen de gangene jeg har sjekket.
Kostnader
Det er litt forskjell på pris og modell. Elton videreformidler jo bare hva den tilbyderen du stopper hos tar, så det blir variabelt, men når jeg brukte Elton hos Circle K så betalte vi kr. 6,47/kWh, jeg fant ikke noe informasjon om noe ekstrakostnader.
Hos Eviny så betalte vi via Bilkraft appen og da var kWh prisen kroner 4,99, men så tok de 1 krone minuttet for lading over 80%. Siden vi den ene gangen vi ladet hos Eviny ladet over 80% (vi var turister i Lom og rakk ikke tilbake) og da ble den totale kostanden vår kr. 7,82/kWh. Dette ble derfor turens dyreste ladestopp.
Tesla har en tredje variant, de tar en fast pris for hele ladingen, men en variabel pris for parkering etter at bilen er fulladet på alt fra 0 til 10 kr/minuttet basert på hvor mange ladesplasser er opptatt på stasjonen du er på.
De gangene vi ladet hos Tesla var under halvparten av laderne i bruk, så da ble «parkeringsavgiften» 0,- kroner og vi endte opp med en pris på kr. 4,55/kWh.
På slutten av ferien oppdaget jeg at hvis du bruker Circke K sin egen ladeapp, ikke Elton (hvor Circkle K er på eiersiden), så får man 50 øre/kWh rabatt og at Circkle K foreløpig er eneste operatør som støtter Autocharge på vår Volvo EX30 (at man ikke trenger app eller ladebrikke, bare koble til og lading starter automatisk).
Sammenlignet med fossilbil
Totalt kostet ferieturen vår på 820 kilometer ca 550 kroner i strøm (inkludert opplading med hjemmeladeren etter hjemkomst). Det gir oss en energikost på kr. 6,70 per mil. Hadde vi ladet litt smartere hadde vi nok kommet godt under 500 kroner i strøm.
Hadde vi kjørt en dieselbil med forbruk på 0,45 liter per mil (gjennomsnittlig forbruk for en europeisk dieselbil), så hadde kostanden med dagens drivstoffpriser vært kr 9,22 per mil, og en bensinbil med 0,7 liter per mil (også europeisk gjennomsnitt), på kr. 15,00 per mil.
Det er dermed altså ifølge mitt regnestykke 27% rimeligere å kjøre elbil enn diesel og 55% billigere enn bensin. I tillegg sparer du jo fortsatt mellom 20-50% på alle veibommer og 50% på alle ferger.
Jeg synes ikke det er så ille. Jeg ser klart at det økonomiske argumentet for elbil mister litt glansen om du ikke kan lade hjemme i hverdagen, men det blir fortsatt en vesentlig billigere bilferie enn det hadde vært med fossilbil.
Konklusjon
I vår Volvo EX30 kan vi ganske enkelt legge til ladestasjoner på ruten direkte i bilen, men ellers vil jeg anbefale å bruke ruteplanleggeren i Elton. Den er veldig bra! Her kan du for eksempel legge inn hvor mange prosent du ønsker å ha igjen ved ankomst og hvor lavt du tør å gå mellom ladinger. Tips: Ikke gå for lavt, bilen kan bruke mer strøm enn estimert og ting kan skje. Jeg har satt min planlegger til 20% som minimum.
Erfaringsmessig har vi dog ikke fulgt ruteplanleggeren noe særlig da ting skjer på tur. Noen må på do, noen er tørste, noen vil se en severdighet, osv… og da har vi fulgt prinsippet «lad når du kan, ikke når du må» og ladet hver gang vi har stanset. Ja, for det er såpass bra ladenettverk i Norge nå at det er nesten alltid en ladepark i nærheten.
Dette førte til at lading egentlig ikke ble noe stort tema på turen, ihvertfall ikke noe stressmoment.
Hva trenger du egentlig av apper?
Jeg vil si at egentlig trenger du bare Elton. De har avtaler med såpass mange lade-leverandører og en såpass god ruteplanlegger at du klarer deg fint med den.
…men så var det ladekostnader da. Tesla er klart billigst og det finnes Tesla Superchargers på de merkeligste steder, så det er lett verdt den litt strevsomme brukerregistreringen og litt klønete lader-aktiveringen (sistnevnte trenger ikke eiere av Tesla elbiler tenke over).
Vil du dekke deg helt inn trenger du også Mer og Bilkraft, men du trenger egentlig ikke disse. Jeg har hittil ikke ladet hos Mer og bare en gang med Bilkraft.
På vår første langtur med elbil brukte vi Tesla Superchargers 50% av tiden.
Lokasjoner
En siste refleksjon om hurtiglading og bilferie; Mens du i en fossilbil er begrenset til å måtte finne bensinstasjoner for å fylle opp bilen, så finnes det hurtigladere på de merkeligste steder, spesielt Tesla sine Superchargere. Hurtigmat og veikro-kjedene har innsett verdien av å ha ladere stående utenfor, kjøpesentre og turistattraksjoner har også det, så se deg litt om og velg en ladestasjon der det faktisk finnes noe å gjøre. Du skal tilbringe pluss/minus en halvtime på stedet, så det kan være kjekt å ha noe å gjøre mens bilen lader.
Vi ladet en gang på bensinstasjon, resten av gangene vi ladet så ladet vi på steder hvor vi kunne gå og spise en matbit, se på en severdighet, eller lignende.
Dessuten var det overraskende få bensinstasjoner når du kom nord for Lillehammer som hadde begynt å investere i hurtigladere ennå. Kampen om lade-kundene er jeg faktisk litt redd bensinstasjonene er i ferd med å tape allerede før kampen har blitt lønnsom.
Tesla er egentlig ladekongen, selv om du ikke har en Tesla… Si hva du vil om Elon Musk som eier og den reelle kvaliteten på Tesla biler, men Supercharger-nettverket er fortsatt ganske uslåelig.
Vesterålen neste!
Nå venter den ultimate elbilferie-utfordringen oss, om et par uker setter vi snuta nordover og skal prøve oss på å krysse landet vårt på langs i vår deilige Volvo EX30. Det blir spennende!
OPPDATERING 27. juli
Da er vi tilbake fra vår bilferie som strakte seg helt fra Kristiansand i sør til Bø i Vesterålen i Nord. Vi har tilbakelagt rundt 5000 kilometer på langtur. Det har gått helt fantastisk. Vi har kun opplevd minimal ladekø (var ført i køen) to ganger, begge gangene på grunn av feilparkerte Audi’er på Tesla-ladere som tok opp unødig mange ladere.
Erfaringen er at så lenge vi lader litt hver gang vi stopper fordi noen må på do, er sultne eller har lyst til å se noe langs veien, så trenger vi ikke planlegge ladestoppene.
Hvilken «ladeapp har vi brukt mest? Her er fasiten:
- 1 gang – Charge365App («sakteladning» på hotell)
- 1 gang – Circle K (oppdaget at man får 50 øre/kw i rabatt mot 2% i Elton)
- 1 gang – Mer
- 2 ganger – Bilkraft
- 7 ganger – Tesla Supercharger
- 13 ganger – Elton
Så erfaringen er fortsatt etter 5000 kilometer på ferie at man i praksis klarer seg helt fint med to apper; Elton og Tesla, men at det kan være greit å installere litt flere apper så man kan lade flere steder om man ønsker maks fleksibilitet.
Vi opplevde 2 ganger trøbbel med lader. Den ene gangen var på Dombås hvor den siste ledige Tesla-laderen hadde blit påkjørt og ikke virket. Derfor fikk vi en lading hos Mer (istedet for å vente på en ledig Tesla-lader). Andre gangen var med Eviny (Bilkraft) langs et koselig fjellvann hvor vi tok en pustepause, der kuttet laderen ut ladingen to ganger med «intern kommunikasjonsfeil» før den gav helt opp, så vi dro derfra med kun 10kWh mer på tanken enn da vi kom og ladet på neste Tesla Supercharger hvor vi uansett hadde planlagt en stopp.
En annen erfaring er også at det har blitt lite pølser og boller på årets ferietur fordi ladestasjonene ofte er utenfor små veikroer og lignende, så det har istedet blitt sunnere mat og mer eksentriske hvilepauser. Noe som jeg fant utelukkende positivt! Litt synd for bensinstasjon-bransjen dog, de havner virkelig bakpå fremover om de ikke begynner å tenke nytt.
Kudos til Shell på Moelv som faktisk har byttet ut en av bensinpumpene med lader under tak. Det var hyggelig når det sprutregnet ute.
Type 2 bug for Volvo EX30
Dette er et tips til andre nybakte EX30-eiere, du kommer kanskje til å lade med en Type 2 lader på ferien, på hotellet eller campingsplassen du overnatter på, i garasjen til et handlesenter, eller lignende.
Det er en relativt irriterende bug på EX30 som ikke er rettet i skrivende stund, nemlig at effekten på Type 2 blir strupet til 6A som standard. Dette gir deg effektivt bare 1kWh ladehastighet og det tar deg rundt et døgn å lade opp bilen.
Heldigvis er det lett å rette oppi hvis du ser at bilen estimerer 10+ timer å lade opp og du er koblet til en lader som burde gi hastigheter fra 7kWh og oppover:
- Stans ladingen
- Gå inn i Innstillinger og Lading på bilen
- Aktiver Grense for ladestrøm og sett opp fra 6A til 32A
Slå av grensen for ladestrøm igjen- OPPDATERING: Ikke slå av grensen, selv med firmware 1.4 så hopper bilen tilbake til 6A som grense hvis du slår av grensen, helt ulogisk, men det virker altså helt strålende så lenge du har slått på begrensning, men satt den til maks.
Denne fiksen påvirker ikke hurtiglading, så du trenger ikke være redd for at dette stopper hurtiglading fra å være… hurtig 🙂
@blogg Elton er gull!
Akkurat kommet hjem fra en tur opp til Rørvik også med elbil. Ikke noe problem selv for surrehuer som meg som bare kjører av gårde. Passet bare på å lade her og der når vi stoppet for pauser. Generelt så var det ladere langs veien med god frekvens, har fått et tips av en kollega som sa at når lade køene er som verst langs veien, så ta turen litt utenfor hovedveien til et kjøpesenter, McDonalds etc der er det generelt lite/ingen kø.
Takk for en interessant artikkel. Har dere EX30 Long Range med firehjulstrekk og dermed en oppgitt WLTP-rekkevidde på 450 km? Ser at dere har 19-toms hjul.
Stemmer. Vi har makset ut alt av utstyr unntatt hjulene, der beholdt vi 19 tommer for best komfort og rekkevidde.
Awesome bil!
Fin blog Gaute og nyttig info om ladeapper. Jeg har selv kjørt 4500 km i sommer fra Oslo og nordover og til Danmark og rundt omkring og har ikke hatt noen ladeproblemer 🙂 Jeg bruker ladebrikken fra Elbilforeningen og min erfaring er at den virker veldig bra, spesielt for kone og tenåringer som bruker bilen som ikke er så villige til å sette seg inn i alle mulige apper 😀 Skal prøve Elton!
At du havner på mange andre steder enn med en fosilbil er jeg enig i – vi havnet også på den Snåsa kroa fordi vi for en gang skyld ikke fulgte prinsippet «lad når du kan og ikke når du må» da vi prøvde å komme til Grong på tanken vår. Altfor heavy regnvær gjorde at vi ikke turte. Den Snåsa kroa var alt annet enn sjarmerende med stive priser, lite hyggelig betjening og advarselskilt overalt 😀 (eks: Rydder du ikke etter deg så blir neste låt fra Justin Bieber på spillelisten» ….og mange andre «forbuds» plakater 🙂
Gøy med ny bil da 🙂
Så trist at dere hadde en dårlig opplevelse på Snåsa. Vi opplevde betjeningen veldig hyggelig, fant fra tegnesaker til minstejenta og greier. Maten var god, men litt i dyreste laget, det kan jeg være enig i.
Skiltet om Bieber oppfattet vi bare som god humor, vi lo godt alle sammen ihvertfall 🙂