Slutten på solfanger-eventyret

Da vi flyttet til Stenbråtlia i 2014 var ett viktig salgsargument at boligene hadde solfangere til å varme opp huset med. Bare syv år senere har vi kastet hele anlegget på søppeldynga.

Da vi kjøpte huset visste vi at dette var et forsøksprosjekt, vi har til og med hatt målere fra Sintef i alle rom. Grunnen til at vi likevel følte dette var trygt var at Obos var den største eieren til Aventa AS (produsenten).

Bare kort tid før vi flyttet inn solgte Obos seg ut av Aventa med tap, tilbake til gründerne. Dårlig omen!

Solvarmeanlegget var en katastrofe fra dag en. Etterhvert som dagene nærmet seg jul 2014 ble det bare kaldere og kaldere i huset vårt og strømregningen steg og steg. Huset var fortsatt kaldt, strømmen gikk, varmtvannet forsvant og pumpene brant opp(!).

Grensesnittet for å justere varmeanlegget var laget på en måte kun en ingeniør kunne forstå. Vi brukte ca to vintre på å få justert anlegget slik at vi fikk en normal inne-temperatur hele året.

Da vi endelig trodde at solfangeranlegget fungerte som det skulle… da startet alle problemene. Fordelt på 34 hus hadde vi i snitt 15 vannlekasjer i året (!!!) de neste fire årene. Vi hadde flere pumper som brant opp, vi hadde strømkurser som var for lave, og sist men ikke minst; Det viste seg at anlegget produserte betydelig mindre varme enn estimert, faktisk produserte de under halvparten av det som var lovet.

På ett tidspunkt stoppet Obos helt ulovlig opp reklamasjonsarbeidet for å tvinge oss til å signere en fullstendig verdiløs vedlikeholdsavtale med Aventa AS som i praksis kun forpliktet dem til å være tilgjengelig på telefon. Halvparten av den teoretiske gevinsten av solfangerene forsvant nå i kostnaden på denne vedlikeholdsavtalen.

Gaute i hagen på Stenbråtlia Borettslag
FOTO: Jan Khur

Jeg tok over som styreleder i 2017, og det ble ganske fort tydelig at dette alltid hadde vært, og alltid ville være; ett enormt tapsprosjekt for oss. Tilbudet vi fikk fra Obos (utbygger) om erstatning for tapt energiproduksjon var så lite at det fremstod som en fornærmelse, vi hadde intet valg enn å ta kontakt med advokat.

Slutten på eventyret

Det skulle gå to år til med mailer, rapporter, analyser, møter og forhandlinger før solfanger-eventyret fikk en slutt. Lykkelig ble slutten ikke, ingen parter fikk egentlig det de ville ha.

Aventa AS slo seg konkurs bare dager etter vårt første million-krav ble levert. Vi krevde at solfangerene ble erstattet med solfangere som fungerer og en solid sum for tapt energiproduksjon. Obos nektet hele veien å innrømme noe skyld, men vi ble enige med Obos om å slå av anleggene høsten 2019 mens de prøvde å finne noen som kunne rette opp feilene.

Jeg hadde våren 2020 et annet firma som var spesialister på vannbåren varme i min stue som så på anlegget for å se hva som kunne gjøres. De kalte det rett ut en svindel, og mente det eksisterende anlegget aldri ville kunne fungere som tiltenkt.

Enden på visa ble i desember 2020 en stor utbetaling til oss i borettslaget der Obos fortsatt poengterer at de ikke har noen skyld eller ansvar og at vi eventuelt selv måtte leie inn en ny entrepenør til å demontere solfangeranlegget og skru opp en ren strøm/vann-løsning som ville gi beboerne våre varme i husene sine. Erstatningen endte opp med å være ca 25 (!) ganger større enn det opprinnelige tilbudet fra Obos Nye Hjem.

Ettermæle

Firmaet EnergiCo var hos oss i fem måneder for å rette opp. De har demontert solfangeranleggene og bygget om det tekniske rommet i 34 hus. Resultatet er ett moderne vannbårent varmeanlegg basert på termostater og strøm.

De som ønsket det kunne også betale litt ekstra for å få bygget om det tekniske rommet til å fungere som vaskerom. På sikt tror jeg dette vil kunne gi husene våre en verdiøkning selv om de nå er nedgradert fra passivhus til «litt mer isolert enn Tek10» hus. Bruksverdien har ihvertfall økt for de av oss som investerte i å få ett vaskerom!

Vaskerommet til naboen
Vaskerommet til en av naboene våre (FOTO: Høgseth)

EnergiCo har også underveis oppdaget flere mer eller mindre grove feil Obos sin entrepenør har gjort som nå har blitt utbedret. For eksempel:

  • Manglende pålagt tilbakeslagsventil
  • Lufting på tak tettet igjen med takpapp og lim
  • Avløpsrør ufagmessig hengt opp med ståltråd og med fall i feil retning
  • Flere smålekkasjer og generelt slurvete rørarbeid
  • Ett varmeanlegg var tilført noe kjemikalier som hadde gjort at vannet hadde koagulert og tettet igjen hele anlegget

Noe av dette har borettslaget tatt kostnaden på, noe har Obos Nye Hjem fått regningen for, noe har Østfold Rør fått regningen på (opprinnelig underleverandør av rørarbeid) og ganske mye har EnergiCo generøst nok rettet helt gratis.

Hovedentrepenøren (WKE) til Obos har selvfølgelig her størstedelen av ansvaret, de har valgt å ikke engang besvare henvendelsene på disse nye reklamasjonene.

Jeg har sagt det før, og sier det igjen: Ser du WK Entrepenør på prospektet, dropp alt og løp vekk…

Ny entrepenør konkurs…

For å toppe det hele, så presterer også EnergiCo, som vi var veldig fornøyde med, å gå konkurs dagen før vi skulle ha sluttbefaring. Så nå står vi her da, men forsåvidt ett vellykket prosjekt og 34 ferdige hus, men det er jo noe småtteri her og der som feiljustert varmeflyt i enkelte hus, defekte stikkontakter, manglende beslag og lignende som skulle vært fikset på, og ikke minst: Vi mangler nå noen å gå til for reklamasjoner, justeringer og garanti på anlegget de neste fem årene.

Heldigvis har vi holdt tilbake 2,5 millioner, så vi får se hvordan ettermælet til EnergiCo spiller seg ut Bobestyrer har kommet på banen og vil ha pengene sine, men vi prøver å kjøre en litt hard linje.

Vi har funnet en tilsynelatende bunnsolid rørlegger som skal hjelpe oss med å fullføre prosjektet. De har nå rett før jul tatt runden og fått liv i varmen hos de 4-5 husene som ble kalde da kuldegradene satt inn, også skal de rette alle andre småfeil over nyttår samtidig som en blikkenslager skal gjøre siste finish på takene.

Vi har også trygg og god støtte av en erfaren prosjektleder fra OPAK.

Angrer på boligkjøpet?

Jeg skal innrømme at det har vært stunder hvor vi har angret bittert på at vi kjøpte dette huset av Obos. Det er en ganske vond følelse; å angre på den største investeringen du har gjort i livet.

Det har vært mange søvnløse netter og noen møter med Obos hvor jeg har vært så sint at hele kroppen har ristet.

Det føles egentlig litt som om det først er nå, nesten syv år etter vi flyttet inn, at huset vårt er ferdig. Vi har nå ett mye bedre hus enn vi overtok i 2014. Vi har fått et skikkelig godt vannbårent varmesystem. Vi har fått ett vaskerom, og med den kontantutbetalingen vi fikk som erstatning har vi blant annet bygget om huset slik at vi har flyttet inngangsdøra og fått ett rom til.

En ting jeg har merket meg, er at strømforbruket vårt ikke gikk opp spesielt mye etter at vi slo av solfangerene i november 2019, hverken i vinter eller sommer-månedene. Så nå med ett bedre varmesystem basert på termostater, ikke bare et teoretisk regnestykke basert på utetemperatur, så mistenker jeg at vi kanskje faktisk vil se et litt mer positivt regnestykke enn vi fryktet. Denne høsten ser jeg en liten økning i forbruk, men det kan ha like mye med at vi nå er to stykker på hjemmekontor og at det har vært unormalt kaldt i november og desember.

Takarbeider
Takarbeider og feilretting (FOTO: Gaute Holmin)

…og taket er klargjort for solceller når det en gang i fremtiden blir økonomisk forsvarlig å investere i for borettslag 🙂 Gjør vi det vil vi dessuten få tilbake statusen som passivhus, for det er husene våre som sagt ikke lenger nå.

Styr unna Inaventa Solar!

Det viste seg i ettertid at gründerne i Aventa AS hadde en lang rekke av misfornøyde kunder bak seg, både som Aventa AS (konkurs i 2019) og som SolarNor AS (som gikk konkurs i 2009) før det. Jeg har snakket med flere av dem og vi er ikke de eneste som har endt kundeforholdet med ett rettslig oppgjør.

Aventa AS kalte sin teknologi «patentbeskyttet», men samtlige patenter gründerne har søkt om har blitt avvist eller opphørt.

Nå har de startet opp for tredje gang under navnet Inaventa Solar AS. Konseptet er fortsatt det samme og de vil antagelig bare fortsette å legge til flere ofre i rekken av misfornøyde kunder. Det blir spennende å se hvor lenge de klarer å holde liv i det mislykkede konseptet denne gangen.

Jeg vil poengtere her at det er ikke konseptet solfangere som er mislykket, men teknologien og kvaliteten (eller mangel på) til Inaventa Solar. NRK hadde for eksempel nylig en reportasje om ett vellykket solfanger-prosjekt.

Hva med Obos?

Som sagt har jeg til tider vært så forbanna på Obos Nye Hjem som jeg aldri har vært før. Likevel, de har ryddet opp i mye og til dels tatt ansvar, det skal de ha for. Jeg er fortsatt ganske irritert over at vi måtte gå så langt som å true med søksmål før de skjønte alvoret med solfangerne og jeg mener at det burde vært unødvendig.

Jeg tør ikke tenke på hvor mange arbeidstimer de to andre fra styret og jeg som tilsammen har utgjort «reklamasjonsutvalget» har lagt ned, bare på disse solfangerene alene de siste 4 årene, det er skremmende mange. Vi burde antagelig sendt Obos en heftig faktura for tapt arbeidsfortjeneste.

Obos har mer enn nok økonomiske muskler og er tross alt medlemseid. Da burde de ha større fokus på å sette seg inn i medlemmenes utfordringer og bistå styrene og beboerne i reklamasjonsarbeidet, ikke motarbeide dem!

Det virker som om de er mer opptatt av å forsvare sine underleverandører og hele tiden finne minimumsløsninger istedet for noe de som skal bo i boligene de bygger vil være fornøyd med.

Dette var andre gang vi kjøpte en helt ny bolig av Obos Nye Hjem, kommer vi til å gjøre det en tredje gang? Tviler, det vil i såfall sitte langt inne…

En kommentar om “Slutten på solfanger-eventyret”

  1. Skal du flytte inn i et nytt borettslag eller sameie? Her er tre tips:

    1) Sørg for å velge den mest pirkete, staeste beboeren som styreleder de første årene.

    2) Etabler et «reklamasjonsutvalg» så ikke styreleder blir sittende med alt alene.

    3) Aldri godta en avvisning på en reklamasjon ved første runde. Protester, sett deg inn i dokumentasjon og still spørsmål. Ofte er avslaget dårlig begrunnet fra utbygger og de snur eller møter deg på halvveien om du er kranglete nok.

    Svar

Legg igjen en kommentar